Avidly kasvattaa Inbound-liiketoimintaa uudella yritysostolla
Markkinoinnin palveluyhtiö Avidly tiedotti eilen uudesta yritysostosta Inbound-liiketoiminnoissa. Avidly ostaa saksalaisen, Münchenissa sijaitsevan NetPress GmbH:n koko osakekannan. NetPress on keskittynyt HubSpot-pohjaisten inbound- ja sisältömarkkinoinnin sekä myynnin ratkaisuihin Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Ostettavan yhtiön liikevaihto oli viime vuonna noin 1,4 MEUR (noin 7 % Avidlyn 2018 liikevaihdosta) ja sillä on noin 10 omaa työntekijää ja noin 40 hengen freelance-verkosto. Jatkuvien palveluiden osuus NetPressin liikevaihdosta oli 44 % ja yhtiö oli käyttökatteen tasolla kannattava. NetPress konsolidoidaan Avidlyn lukuihin 28.8.2019 alkaen.
Avidly maksaa NetPressistä alkuvaiheessa 0,425 MEUR, mikä vastaa noin 0,3x EV/S-kerrointa vuoden 2018 liikevaihdosta laskettuna. Kauppahinnasta maksetaan noin 20 % käteisellä ja loput 80 % 56 730 osakkeen suunnatulla annilla (merkintähinta 6,0 euroa). Osakkeilla on kahden vuoden luovutusrajoitus. Lisäksi myyjät ovat oikeutettuja vuonna 2021 lisäkauppahintaan siltä osin, kun NetPressin annualisoitu liikevaihto jaksoilla Q4’19 ja Q4’20 ylittää 1,2 MEUR ja yhtiön nettotulos on vuonna 2020 positiivinen. Lisäkauppahinnan määrä vastaa euromäärää, joka ylittää 1,2 MEUR kerrottuna 1,3x.
Avidlyn yrityskauppauutinen ei tullut yllätyksenä yhtiön uuden kunnianhimoisen, vuosille 2019-2024 ulottuvan voimakasta orgaanista ja epäorgaanista (yritysostot) kasvua tavoittelevan strategian valossa. Avidly tavoittelee strategiakaudella yhtiön liikevaihdon viisinkertaistamista yli 100 MEUR:oon, ja tässä erityisesti Inbound-markkinoinnin liiketoiminnoilla ja yritysostoilla on keskeinen rooli. NetPress-yritysostosta tekee mielestämme kiinnostavan se, että se avaa Avidlylle ovet HubSpot-markkinana hyvin varhaisessa vaiheessa olevalle Saksan (/DACH) markkinalle ja vahvistaa jälleen Avidlyn asemaa HubSpotin-kumppanina (yritysoston myötä Avidlyyn kuuluu viisi maailman yhteensä kuudestakymmenestä HubSpot Diamond Partnerista). Lisäksi NetPressin voimakkaasti freelance-työntekijöihin nojaava liiketoimintamalli on kiinnostava, sillä se tuo lisää skaalautuvuutta Avidlyn Inbound-liiketoimintaan.
Pidämme yritysoston kauppahintaa maltillisena, sillä se toteutetaan peruskauppahinnan osalta selvästi alle Avidlyn omien EV/S-arvostuskertoimien (EV/S 0,6x), lisäkauppahinnan toteutuminen vaatii ostettavalta yritykseltä kannattavaa kasvua, ja kaupan diluutiovaikutus on pieni. Avidlyn mukaan kaupalla ei ole vaikutusta vuoden 2019 ohjeistukseen, mikä indikoi mielestämme sitä, että Inbound-liiketoimintojen rekrytointitahti hidastunee merkittävästi alkuvuoden tasolta vuoden toisella puoliskolla ja siten emme näe toistaiseksi tarvetta ennustemuutoksille kuluvan vuoden osalta. Vuodesta 2020 eteenpäin liikevaihtoennusteisiimme kohdistuu alustavan arviomme mukaan noin 5 %:n nousupaine, mutta odotamme yrityskaupan vaikutuksen jäävän liikevoiton tasolla pieneksi lähivuosina. Pidämme kuitenkin H1-raportin yhteydessä päivittämämme näkemyksen (vähennä-suositus) ja tavoitehinnan (5,4 euroa) osakkeesta toistaiseksi ennallaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille