Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.

Cargotec ja Konecranes tiedottivat aamulla saaneensa yhdistymiselle Kiinan kilpailuviranomaisten ehdottoman hyväksynnän. Signaali on positiivinen, mutta ei kovin merkittävä suhteessa edessä oleviin EU:n ja Yhdysvaltain kilpailuviranomaisten päätöksiin. Suosituksemme molempien yhtiöiden osakkeille on lisää.

Näimme alun perin riskejä myös Kiinan kilpailuviranomaisten kannanotossa, sillä kiinalainen ZPMC on yhdistyneen yhtiön vahva kilpailija satamalaitteiden raskaassa päässä. ZPMC hallitsee suvereenisti maailnan STS-nostureiden (ship-to-shore) markkinoita mutta on viime vuosina tullut aktiivisesti myös mm. kumipyöräkonttinostureiden (RTG) markkinoille. Tässä mielessä Kiinan kilpailuviranomaisten päätös on helpottava. Yhdistymisen kannalta huomattavasti tärkeämpää on kuitenkin EU:n ja Yhdysvaltain kilpailuviranomaisten päätökset, joista ensin mainitusta saadaan ehkä vihiä marraskuun lopussa tai joulukuun alussa. Siihen saakka yhdistyminen suunnitellussa muodossa on kaikkea muuta kuin taputeltu.  

Analyytikko / Kirjoittaja

Erkki Vesola

Erkki Vesola

Analyytikko

Lisätiedot

Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja.