Aamun Kauppalehdessä on juttu Konecranesin merkittäviin omistajiin perheensä kanssa kuuluvan entisen toimitusjohtajan Stig Gustavsonin epäilyistä Konecranesin ja Cargotecin sulautumisen suhteen. Hänen suurimmat huolenaiheensa ovat yhdistyneen yhtiön rakenteellinen sekavuus sekä se, että Konecranesin hyvin kasvavaa huoltoliiketoimintaa ei ole kunnolla huomioitu sulautumissuunnitelmassa. Olemme itse ottaneet kantaa yhdistymiseen jo 2.10. kommenteissamme sekä Konecranesin että Cargotecin osalta. Konecranesin osakkeen lisää-suosituksemme sekä Cargotecin osakkeen vähennä-suosituksemme ovat ennallaan.
Cargotec ja Konecranes järjestävät kumpikin ylimääräisen yhtiökokouksen 18.12. päättämään sulautumisen hyväksymisestä. Yhtiökokouskutsujen mukaan sulautumista on 2.11. julkisesti kannattanut 45,4 % Cargotecin osakekannasta ja 76,6 % äänistä, joten Cargotecin puolelta hyväksyminen näyttää selvältä. Konecranesin osalta sitoumuksensa sulautumisen tueksi on kuitenkin julkisesti antanut vain 28,3 % osakekannasta ja äänistä. Sulautumisen edellytyksiin kuuluu, että sulautuvan yhtiön eli Konecranesin osakkeenomistajista korkeintaan 15 % on vaatinut omistamiensa osakkeiden lunastamista OYL 16.13 §n nojalla. Vaikka Stig Gustavson perheineen ei vaatisikaan osakkeidensa lunastamista, ei ko. 15 %:n osuuden muodostumista Konecranesin muista osakkeenomistajista voida mitenkään poissulkea etenkään jos Gustavsonin kaltaiset vaikutusvaltaiset henkilöt esittävät julkisuudessa epäilyjään sulautumisen järkevyydestä esitetyillä ehdoilla. Tässä vaiheessa Gustavsonin ulostulo tuonee paineita molempien yhtiöiden kurssiin. Itse olemme aiemmin esittäneet epäilyjämme kilpailuviranomaisten reaktion suhteen etenkin Konecranesin ja Cargotecin satamalaiteliiketoimintojen osalta. Olemme myös jo Q3-kommenteissamme todenneet tarkastelevamme Cargotecia ja Konecranesia edelleen erillisinä sijoituskohteina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille