Cargotec: Komponenteista kiusaa kaiken aikaa
Cargotec järjesti maanantaina perinteisen hiljaista aikaa edeltävän konferenssipuhelun. Markkinoiden veto on jatkunut edelleen varsin hyvänä, mutta komponenttien saatavuusongelmat ja inflaatio aiheuttavat edelleen vähintään yhtä paljon ongelmia kuin aikaisemmin. Pidämme ongelmia väliaikaisina, mutta olemme niiden johdosta leikanneet huomattavasti etenkin H1’22:n tulosennusteitamme. Pidemmällä aikavälillä osake on yhä houkuttelevasti hinnoiteltu. Säilytämme lisää-suosituksemme, mutta ennusteleikkaustemme johdosta alennamme tavoitehinnan 38,00 euroon (aik. 44,00 €).
Kysynnässä ei valittamista Q1:llä
Kysyntä on sekä Kalmarissa, Hiabissa että MacGregorissa jatkunut Q1’22:lla samalla tasolla kuin Q3-Q4’21:llä. Ainoastaan Kalmarin Automation Solutions on kärsinyt tilausten puutteesta. Kalmar kokonaisuutena on raportoinut hyvin vähän uusista Q1’22:lle kirjattavista tilauksista, mutta kyse on käsityksemme mukaan enemmän julkistuskynnyksen ylittävien (isojen) tilausten määrästä ja ajoituksesta kuin kokonaisuutena vaisusta kysynnästä.
Komponenttihintojen nousua kompensoidaan useammalla keinolla
Cargotecilla ei ole suoria hankintoja Venäjältä tai Ukrainasta, mutta jotkin konsernin alihankkijat käyttävät komponenteissaan venäläistä ja/tai ukrainalaista terästä. Cargotec kartoittaakin paraikaa vaihtoehtoisia toimittajia. Teräksen hinnat olivat tammi-helmikuussa jo rauhoittumassa vuoden 2021 korkeimmilta tasoiltaan, mutta sota nosti ne taas uusiin korkeuksiin. Keskimäärin kuuma- ja kylmävalssatun sekä ruostumattoman teräksen eurooppalaiset markkinahinnat olivat Q1’22:lla 44-52 %:n nousussa v/v. Cargotec on hallinnut komponenttien hintariskiä seuraavilla keinoilla: 1) Omat hinnankorotukset. Kalmarin ja Hiabin H2’21:llä kirjaamissa tilauksissa olivat jo yli 10 %:n tasolla, mutta pitkien toimitusaikojen vuoksi tilauskannan parantuneet marginaalit näkyvät vasta H2’22:lla. Komponenttipulan pitkittämät toimitusajat ovat tällä hetkellä Kalmarissa keskimäärin 12 kk ja Hiabissa 9 kk eikä tilanne ole helpottanut vuoden 2022 aikana; 2) Projektiliiketoiminnassa hinnat on sovittu etukäteen myös alihankkijoiden kanssa, joten hintariski on suojattu; 3) Cargotec on viime aikoina ottanut käyttöön komponenttihintoihin liittyviä lisämaksuja (surcharges) myös jo olemassa oleviin tilauksiin. Toistaiseksi asiakkaat ovat hyväksyneet nämä eikä peruutuksia ole tapahtunut, sillä asiakkaiden tarve saada toimitukset ajallaan on kova.
Ennusteleikkaukset painottuvat H1’22:een
Odotamme komponenttimarkkinan rauhoittuvan kesällä samalla kun Cargotecin hinnankorotukset alkavat vaikuttaa marginaaleihin positiivisesti. Lyhyellä aikavälillä tilanne on kuitenkin haastava ja olemme leikanneet H1’21:n EBIT-ennustettamme 21 %:lla ja vielä H2’22:nkin ennustettamme 11 %:lla. Vuoden 2022 liikevaihtoennusteemme on laskenut vain marginaalisesti ja vuosien 2023-2024 ennusteemme ovat käytännössä ennallaan.
Osakkeen arvostus matala, odotamme kurssinousulle eväitä loppukesästä alkaen
Ennusteleikkauksistamme huolimatta osake on houkuttelevasti hinnoiteltu. Riskikorjattu tuotto-odotus on houkutteleva. Vuosien 2022-2023 P/E- ja EV/EBIT-kertoimet ovat vastaavasti 12-19 % ja 22-25 % verrokkien mediaanin alapuolella. Nousuvara DCF-arvoon on 40 %. Sijoittajalta vaaditaan jälleen kärsivällisyyttä, sillä uskomme vasta kesällä vahvistuvan positiivisen marginaalikäänteen luovan osakkeelle pysyvämmän nousuajurin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.04.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 315,0 | 3 966,0 | 4 282,7 |
kasvu-% | 1,58 % | 19,64 % | 7,99 % |
EBIT (oik.) | 231,5 | 280,3 | 360,6 |
EBIT-% (oik.) | 6,98 % | 7,07 % | 8,42 % |
EPS (oik.) | 2,40 | 2,70 | 3,68 |
Osinko | 1,08 | 1,20 | 1,50 |
Osinko % | 2,46 % | 1,93 % | 2,41 % |
P/E (oik.) | 18,24 | 23,01 | 16,86 |
EV/EBITDA | 6,88 | 12,26 | 9,84 |