Cargotec julkistaa Q2-raporttinsa keskiviikkona 28.7. klo 13:30. Kysyntäympäristö säilyi Q2:lla hyvänä, kuten yhtiö indikoi jo hiljaista aikaa edeltäneessä konferenssipuhelussa kesäkuussa. Uskomme markkinoiden jatkavan vahvoina myös loppuvuonna. Odotamme Cargotecin uudistavan väljän 2021-ohjeistuksensa. Erillisenä yhtiönä Cargotecin osakkeen hinnoittelu on edullinen. Säilytämme lisää-suosituksemme sekä 55,00 euron tavoitehintamme ennen raporttia.
Kysyntäympäristö on Q2:lla ollut vahva palveluissa sekä Kalmarin ja Hiabin laitteissa. Kaikkien liiketoimintojen hyvän palvelukysynnän takana on asiakkaiden kapasiteetin korkea käyttöaste. Kalmarin laitekysyntä painottuu edelleen korvauskysyntään ja etenkin mobiilipukkinostureihin ja konttilukkeihin. Myös Hiabin laitteiden kysyntä on jatkunut hyvänä globaalisti. Sen sijaan viime kuukausina vauhdittuneet telakoiden saamat alustilaukset eivät vielä näy MacGregorilla, sillä viive telakan saamasta tilauksesta MacGregorin saamaan tilaukseen on yleensä 6-12 kuukautta. Odotamme Cargotecilta yhteensä 882 MEUR:n (+39 % v/v) tilauskertymää, joka on konsensuksen (927 MEUR; +46 % v/v) alapuolella. Suurin ero oman ja konsensusennusteen välillä on juuri MacGregorin tilauksissa (Inderes: +26 % v/v; konsensus: +33 % v/v). Konsernin liikevaihtoennusteemme on samaa suuruusluokkaa konsensuksen kanssa ja kasvua on tukenut se, että Q2’21:n alun tilauskanta oli 22 % vuotta aiempaa korkeampi. Vaikka etenkin teräsrakenteiden, kaapeleiden / johtimien sekä epäsuorasti puolijohteiden saatavuudessa on ollut haasteita, olemme käsityksessä että Cargotecin omat operatiiviset prosessit ovat pyörineet suunnilleen normaalisti.
Q2:n kannattavuudessa on joitakin positiivisia ajureita. Kalmarin kysynnän painottuminen mobiililaitteisiin tukee edelleen yksikön marginaaleja ja konsernin myyntimixiä parantaa myös MacGregorin alhainen liikevaihto-osuus (Q2’21e: 16 % vs. Q2’20: 22 %). Lisäksi Cargotec arvioi, että konsernin matkakulut ovat yhä 80-90 % alemmat kuin ennen koronapandemiaa. Yhtiö myös uskoo edelleen, että puolet viime vuoden 30 MEUR:n kulusäästöistä jää pysyviksi. Sitä vastoin komponenttien kohonneet hinnat näkyvät Cargotecin kustannuksissa viiveellä, sillä useimmiten komponenttien hinnat sovitaan 6-9 kuukaudeksi. Oikaistun ja raportoidun liiketuloksen välillä on omassa ennusteessamme 10 MEUR:n suuruiset uudelleenjärjestelykulut käynnissä olevista sopeutusohjelmista.
Vuoden 2021 markkinanäkymät ovat edelleen hyvät. Kalmarille merkittävä globaali konttiliikenne kasvaa Drewryn ennusteen mukaan 9 % v/v. Rakentamisen sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa arvioidaan kasvavan 4 % v/v (lähteet: Euroconstruct ja edzarenski.com). Toinen Hiabille tärkeä indikaattori eli raskaiden kuorma-autojen markkina kasvaa tänä vuonna Volvo Groupin ennusteiden mukaan 23-26 % v/v sekä Euroopassa että Pohjois-Amerikassa. Vuoden 2020 vertailutaso on kuitenkin alhainen ja kuorma-automarkkina tulee em. alueilla olemaan vuonna 2021 edelleen 10-14 % pienempi kuin vuonna 2019.
Cargotec on ohjeistanut vuoden 2021 vertailukelpoisen liikevoiton kasvavan viime vuoden 227 MEUR:sta. Koska ohjeistus on väljä uskomme yhtiön toistavan sen vielä tässä vaiheessa vuotta. Oma odotuksemme on 292 MEUR (marg. 8,8 %) ja konsensuksen 281 MEUR (marg. 8,3 %). Suurin ero oman ja konsensuksen kannattavuusennusteen välillä on Kalmarissa, jossa odotamme laitteiden myyntimixin painottumisen mobiililaitteisiin tukevan marginaalia huomattavasti. Konsernitasolla suurin lähiajan epävarmuus liittyy edelleen komponenttipulan ja kohonneiden rahtihintojen vaikutuksiin, joista haluamme lisätietoja. Lisäksi meitä kiinnostavat johdon kommentit kysyntä- ja kilpailutilanteesta eri liiketoiminnoissa sekä Naviksen myyntivoiton (240 MEUR) verokohtelusta ja myyntitulojen käytöstä.
Tarkastelemme edelleen Cargotecin ja Konecranesin osakkeita erillisinä sijoituskohteina yhdistymisen lopulliseen rakenteeseen liityvän epävarmuuden vuoksi. Tätä epävarmuutta kasvatti heinäkuun alun tieto yhdistymisen siirtymisestä EU:n komission toisen vaiheen lupaharkintaan. Cargotecin osakkeen kokonaistuotto-odotus ylittää tuottovaatimuksen eli riskikorjattu kokonaistuotto on houkutteleva. Vuosien 2021-2022 P/E- ja EV/EBIT-kertoimet ovat 9-12 % alle verrokkien mediaanin ja 2-3 % alle osakkeen omien historiallisten kertoimien. Nousuvara DCF-arvoon on 25 %.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut25.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 263,5 | 3 307,7 | 3 791,3 |
kasvu-% | −11,40 % | 1,35 % | 14,62 % |
EBIT (oik.) | 226,7 | 291,6 | 351,6 |
EBIT-% (oik.) | 6,95 % | 8,82 % | 9,27 % |
EPS (oik.) | 1,95 | 2,78 | 3,60 |
Osinko | 1,08 | 1,30 | 1,55 |
Osinko % | 3,19 % | 2,11 % | 2,52 % |
P/E (oik.) | 17,32 | 22,10 | 17,07 |
EV/EBITDA | 13,40 | 7,46 | 9,69 |