Cargotecin eilinen hiljaista aikaa edeltävä konferenssipuhelu ei sisältänyt yllätyksiä tai Q2-odotuksiamme muuttavia uutisia. Tilannekuva hyvästä kysynnästä positiivisena ajurina ja komponenttien sekä logistiikan hinnoista negatiivisena ajurina on ennallaan. Lisää-suositukseme sekä 55,00 euron tavoitehintamme osakkeelle ovat muuttumattomat.
Keskeisimmät muistiinpanomme ovat seuraavat:
- Kysyntä on edelleen vahvaa palveluissa sekä Kalmarin ja Hiabin laitteissa. Kaikkien liiketoimintojen hyvän palvelukysynnän takana on asiakkaiden kapasiteetin korkea käyttöaste. Kalmarin laitekysyntä painottuu edelleen korvauskysyntään ja etenkin mobiilipukkinostureihin ja konttilukkeihin. Asiakkaat kuitenkin lykkäävät edelleen päätöksiään laajemmista automaatioprojekteista. Myös Hiabin laitteiden kysyntä on jatkunut hyvänä globaalisti, vaikka Cargotecin mukaan on vaikea sanoa kuinka suuri osa kysynnästä on aikaistettuja ostoja ennen tiedossa olevia hinnankorotuksia ja toisaalta kuinka paljon pitkiksi venyneet toimitusajat ovat vaikuttaneet tilauspäätöksiin. Viime kuukausina vauhdittuneet telakoiden saamat alustilaukset eivät vielä näy MacGregorilla viiveen telakan saamasta tilauksesta MacGregorin saamaan tilaukseen ollessa yleensä 6-12 kuukautta.
- Komponenttien saatavuudessa on suuria eroja, mutta suurimmat haasteet liittyvät teräsrakenteisin, kaapeleihin / johtimiin sekä epäsuorasti puolijohteisiin. Viime mainituissa vaikutus tulee lähinnä Cargotecin hankkimien vähäpäästöisten moottoreiden kautta, joiden valmistajat ovat indikoineet pulaa puolijohde-komponenteista. Saimme kuitenkin käsityksen, että kokonaisuudessaan komponenttien rajoitettu saatavuus ei ole juurikaan hidastanut Cargotecin omia operatiivisia prosesseja.
- Komponenttien kohonneet hinnat näkyvät Cargotecin kustannuksissa viiveellä, sillä useimmiten komponenttien hinnat sovitaan 6-9 kuukaudeksi. Cargotec myöntää, että komponenttien ja rahtien kohonneiden hintojen siirtäminen omiin hintoihin mahdollisimman nopeasti ”ei ole helppoa”. Yhtiön mukaan kilpailijat kuitenkin nostavat hintojaan samassa tahdissa Cargotecin kanssa.
- Kannattavuudessa on sekä positiivisia että negatiivisia ajureita. Kalmarin kysynnän painottuminen mobiililaitteisiin tukee edelleen yksikön marginaaleja ja konsernin myyntimixiä parantaa myös MacGregorin alhainen liikevaihto-osuus (Q2’21e: 16 % vs. Q2’20: 22 %). Lisäksi Cargotec arvioi, että konsernin matkakulut ovat edelleen 80-90 % alemmat kuin ennen koronapandemiaa. Yhtiö myös uskoo edelleen, että puolet viime vuoden 30 MEUR:n kulusäästiöstä tulee jäämään pysyviksi ja että MacGregor kykenee 13 MEUR:n kulusäästöihin vuonna 2021 vs. 2020 ja saavuttaa positiivisen liiketuloksen koko vuonna 2021. Painetta kannattavuuteen taas tulee komponenttihinnoista edellä mainitulla viiveellä ja mm. Kalmarin t&k-panostusten jatkumisesta aktiivisina.
- Q2-ennusteemme ovat ennallaan. Odotuksemme Cargotecin 882 MEUR:n (+39 % v/v) tilauskertymästä, 822 MEUR:n liikevaihdosta (+9 % v/v) ja 8,2 %:n oikaistusta liikevoittomarginaalista ovat ennallaan. Vara Researchin toukokuussa keräämässä konsensuksessa vastaavat luvut olivat 877 MEUR (+38 % v/v), 832 MEUR (+10 % v/v) ja 7,9 % eli lähellä omiamme. Palaamme mahdollisiin ennustetarkistuksiin tulevassa Q2-ennakkokommentissamme.
Osake on edullinen. Cargotecin osakkeen kokonaistuotto-odotus ylittää selvästi tuottovaatimuksen. Vuosien 2021-2022 P/E-luvut (16x ja 12x) ja EV/EBIT-kertoimet (12x ja 10x) ovat 11-19 % alle verrokkien mediaanin ja selvästi myös yhtiön omien historiallisten kertoimien alapuolella. DCF-arvoon on nousuvaraa yli 30 %. Osakkeen hinnoittelu on siten houkutteleva kaikilla keskeisillä mittareilla.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 263,5 | 3 307,7 | 3 791,3 |
kasvu-% | −11,40 % | 1,35 % | 14,62 % |
EBIT (oik.) | 226,7 | 291,6 | 351,6 |
EBIT-% (oik.) | 6,95 % | 8,82 % | 9,27 % |
EPS (oik.) | 1,95 | 2,78 | 3,60 |
Osinko | 1,08 | 1,30 | 1,55 |
P/E (oik.) | 17,32 | 23,21 | 17,94 |
EV/EBITDA | 13,40 | 7,93 | 10,14 |