Cargotec julkistaa Q3-raporttinsa tiistaina 22.10. noin klo 14. Yhtiön erikseen julkistamat tilaukset ovat Q3:lla olleet yllättävänkin vahvat, mutta muutoin keskeiset ajurit (rakentaminen, raskaiden kuorma-autojen kysyntä, konttiliikenne) ovat mollivoittoisia. Yhtiön antama vuoden 2019 ohjeistus on mielestämme varsin tukevalla pohjalla ja se tultaneen toistamaan. Osakkeen arvostus on omilla vuoden 2020 ennusteillamme suunnilleen linjassa verrokkien kanssa, mutta edelleen heikentyvä toimintaympäristö ja sen myötä laskeva tuloskehitys eivät anna edellytyksiä kurssinousulle. Säilytämme osakkeen vähennä-suosituksemme sekä 30,0 euron tavoitehintamme ennen raporttia.
Odotuksemme Q3:n numeroiksi ovat kannattavuuden osalta konsensusta alempana. Tilauksiin, liikevaihtoon ja liiketulokseen on vaikuttanut TTS Marinen (liikevaihto reilu 200 MEUR) konsolidointi syyskuun alusta eli yhden kuukauden ajan. Ennusteemme Q3:n tilauskertymäksi on 918 MEUR (±0 % v/v) konsensuksen odottaessa 904 MEUR:a (-2 % v/v). Vertailukausi oli tilauksissa varsin vahva ja tietty optimismimme heijastaa Cargotecin melko korkeaa erikseen julkistettujen tilausten määrää (arviomme mukaan 85 MEUR; +74 % v/v). Erikseen julkistetut tilaukset vastaavat kuitenkin yleensä alle 10 %:a Cargotecin kaikista tilauksista. Odotamme Kalmarin tilausten laskeneen 6 %:lla v/v vahvan vertailukauden jälkeen, mutta ennakoimme tilausten kohonneen Hiabissa (+3 % v/v) ja TTS Marinen ansiosta myös MacGregorissa (+12 % v/v). Ennusteemme konsernin liikevaihdoksi (917 MEUR) sisältää melko reippaan kasvuodotuksen (+14 % v/v) TTS Marinen kontribuution (+2 %-yks.) myötä sekä sen vuoksi, että konsernin Q2’19:n lopun tilauskanta oli vielä 16 % edellisvuotta korkeammalla tasolla. Odotuksemme konsernin oikaistuksi Q3-liikevoittomarginaaliksi on Q3’18:n tasolla (7,2 %), sillä vaikka odotamme liikevaihdon kasvaneen uskomme Kalmarin tiukentuneen kilpailutilanteen painaneen yksikön marginaaleja (Q3’18: 9,3 %; Q3’19e: 8,5 %). Ennusteemme Q3:n osakekohtaiseksi tulokseksi (oik. 0,63 EUR) on 6 % alle konsensuksen. Em. seikkojen lisäksi meitä kiinnostaa Q3-raportissa markkinakommentit, TTS Marinen konsolidoinnin vaikutus (tilaukset, tulos ja tase) sekä päivitetyt tiedot Kalmarin tehostamisohjelmasta, jonka tavoitteena on toimitusaikojen puolittaminen.
Cargotecilla H1’19:n lopussa ollut 2072 MEUR:n (+16 % v/v) tilauskanta on antanut kohtuulliset eväät loppuvuoden liikevaihto- ja tuloskehitykselle. Tilauskannan mix oli myös parempi kuin vuotta aiemmin Hiabin osuuden oltua suurempi ja MacGregorin pienempi. Koska Cargotecin oikaistu liikevoitto oli H1’19:llä 6 % vuotta aiempaa korkeammalla tasolla, voi yhtiö uskottavasti toistaa ohjeistuksensa koko vuoden 2019 oikaistun liikevoiton kasvusta v/v. Cargotecin tuloslaskelmassa markkinatilanteen heikentyminen tulee näkymään vasta myöhemmin. Heikentymisen merkkejä ovat 1) rakentamisen kasvun odotettu hiljentyminen Euroopassa ja Yhdysvalloissa, 2) raskaiden kuorma-autojen tilausten alamäki (Yhdysvalloissa -22 v/v % heinä-elokuussa ja Volvolla Euroopassa -9 % v/v Q2’19:llä) sekä 3) konttiliikenteen kuluvan vuoden kasvuodotuksen jatkuva lasku (Drewryn mukaan nyt +2,6 % v/v; vielä keväällä ennuste oli +4,1 % v/v).
Cargotecin osakkeen vuoden 2020 P/E- ja EV/EBIT-kertoimet (12x ja 11x) ovat vastaavasti 5 % alle ja 1 % yli verrokkien mediaanin. Kertoimet ovat historiallisesti alhaisia, mutta positiivisten kurssiajureiden puute sekä edelleen odottamamme vuosien 2020-2021 konsensusennusteiden lasku pitävät osakkeen nousuvaran pienenä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.07.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 303,0 | 3 809,3 | 3 589,7 |
kasvu-% | 1,66 % | 15,33 % | −5,77 % |
EBIT (oik.) | 243,8 | 274,2 | 246,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,38 % | 7,20 % | 6,86 % |
EPS (oik.) | 2,49 | 2,69 | 2,44 |
Osinko | 1,10 | 1,20 | 1,20 |
Osinko % | 4,12 % | 1,93 % | 1,93 % |
P/E (oik.) | 10,72 | 23,17 | 25,55 |
EV/EBITDA | 9,63 | 13,02 | 13,37 |