Cargotec Q4: Rankka päivä
Cargotecin Q4-tilaukset olivat linjassa, liikevaihto hieman alakantissa ja oikaistu liiketulos paha pettymys suhteessa odotuksiin. Markkinatilanne jatkuu otollisena, mutta vuosien 2022-2023 tuloskehityksessä on isoja epävarmuustekijöitä. Tämä on johtanut omiin merkittäviin ennusteleikkauksiimme. Laskemme suosituksemme lisää-tasolle ja päivitämme tavoitehintamme 44,00 (54,00) euroon.
Q4-tulosta nakerrettiin monelta suunnalta
Konsernin Q4-tilauskertymä (+9 % v/v) osui oman ja konsensusennusteen väliin. Parhaiten kasvoivat MacGregorin tilaukset, mutta myös Kalmarin tilaukset olivat vauhdissa. Vuoden lopun tilauskanta oli korkein 13 vuoteen. Q4-liikevaihto jäi odotuksia matalammaksi kahdesta syystä: 1) pitkien toimitusaikojen vuoksi Kalmarin ja MacGregorin vuoden 2020 alhaiset tilaukset näkyivät toimituksissa vasta nyt ja 2) komponenttipula leikkasi Q4-liikevaihdosta yhteensä 80 MEUR (-8 %). Konsernin Q4-liiketulos oli heikko ja jäi kauaksi odotuksista. Oikaistua liikevoittoa söivät 1) Kalmarin ja Hiabin komponenttipulasta johtuneet toimitusviivästykset (tulosvaikutus yht. -24 MEUR) ja 2) MacGregorin tekemä 27 MEUR:n kustannusylitysvaraus offshore-tuotekehitysprojektista. Ilman mainittuja kuluja Cargotecin oikaistu Q4-liikevoitto olisi ollut 96 MEUR eli selvästi yli oman ja konsensusennusteen. Viimeisen naulan raportoidun Q4-tuloksen arkkuun löivät isot kertaluonteiset kulut. Cargotec maksaa Konecranesin tapaan sulautumissopimuksen salliman enimmäisosingon (1,07 ja 1,08 euroa), jolla tuotto on 2,7 %.
Ennusteisiin tarvitaan nyt varmuusmarginaalia
Yhtiön 2022-ohjeistus (liikevoiton kasvu vuodesta 2021) oli informaatioarvoltaan vaatimaton. Näkymäkommentit olivat kuitenkin pääosin positiivisia ja kaikkiaan vuosi 2022 on alkanut hyvin. Tuloskehitys tulee kuitenkin olemaan selvästi H2-painotteinen. H1’22:n asiakastoimitukset on vielä sovittu vanhoilla hinnoilla samalla kun komponenttien korkeat hinnat painavat marginaaleja. Omat hinnankorotukset alkavat parantaa tilannetta H2’22:lla ja Cargotec uskoo kustannusinflaation ja omien tuotehintojen muutosten olevan tasapainossa vuoden 2023 alussa. Komponenttien saatavuus tulee todennäköisesti olemaan rajoitteena koko vuoden 2022. Olemme selvästi aiempaa varovaisempia Cargotecin vuosien 2022-2023 tuloskehityksen suhteen ja Q4-tulospettymys sekä vuoden 2022 epäselvä tulosdynamiikka vaativat mielestämme ennusteisiin lisää varmuusmarginaalia. Haluammekin nyt lisänäyttöjä toimitusketjun tilanteen normalisoitumisesta. Vahva tilauskertymä on saanut meidät säilyttämään vuosien 2022-2023 liikevaihtoennusteemme suunnilleen ennallaan. Olemme kuitenkin leikanneet marginaaliodotuksiamme kaikissa liiketoiminnoissa ja ennusteemme konsernin oikaistuksi liikevoittomarginaaliksi ovat nyt 8,1 % (aik. 9,1 %) vuodelle 2022 ja 8,5 % (9,1 %) vuodelle 2023.
Arvostus houkuttaa, ajureista pulaa
Cargotecin osakkeen kokonaistuotto-odotus on vuoden 2023 kertoimilla noin 12 % ja ylittää siten noin 9 %:n tuottovaatimuksemme. Riskikorjattu tuotto-odotus on sen vuoksi edelleen houkutteleva. Osake on vuoden 2023 P/E- ja EV/EBIT-kertoimilla arvostettu 9-14 % alle verrokkien mediaanin ja kokonaisuutena osakkeen kerroinarvostus on varsin alhainen. Kassavirtamallimme indikoi osakkeelle tällä hetkellä vain 11 % nousuvaraa, mikä on kuitenkin linjassa muiden mittareiden kanssa. Kokonaisuutena osake on edelleen houkuttelevasti hinnoiteltu, mutta uskomme positiivisia kurssiajureita syntyvän nyt vain näyttöjen kautta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.02.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 315,0 | 4 037,6 | 4 289,5 |
kasvu-% | 1,58 % | 21,80 % | 6,24 % |
EBIT (oik.) | 231,5 | 328,7 | 365,6 |
EBIT-% (oik.) | 6,98 % | 8,14 % | 8,52 % |
EPS (oik.) | 2,40 | 3,22 | 3,72 |
Osinko | 1,08 | 1,40 | 1,50 |
Osinko % | 2,46 % | 2,29 % | 2,46 % |
P/E (oik.) | 18,24 | 18,92 | 16,38 |
EV/EBITDA | 6,88 | 11,33 | 10,01 |