Cargotec kertoi eilen aikovansa myydä 49 %:n omistusosuuensa kiinalaisesta yhteisyrityksestä Rainbow-Cargotec Industries Co., Ltd (RCI) pääomistajalle Jiangsu Rainbow Heavy Industries Co., Ltd. (RHI) -yhtiölle. RCI valmistaa satama- ja erikoislaivanostureita Kalmarille ja MacGregorille Kiinassa. Kaupan motiivina on ”toimitusketjun yksinkertaistaminen” ja tämä liittyy etenkin asiakkaiden suuntaan olevien vastuiden selkiytymiseen monimutkaisissa satama-automaatioprojekteissa. Tulossa oleva 35 MEUR:n kertaluonteinen myyntitappio Q2-tuloksessa on harmillinen, mutta ei vaikuta Cargotecin osakkeen lisää-suositukseemme.
Cargotecin 49 %:n omistusosuus RCI:ssä on tasearvoltaan 42,5 MEUR ja tästä vastineeksi yhtiö saa RHI:ltä etenkin immateriaalioikeuksia (patentteja jne.) ja IT-järjestelmiä. 160 RCI:n työntekijää siirtyy Kalmarin palvelukseen. Hankittavien omaisuuserien tasearvo on ”alle 10 MEUR” ja koska rahaa ei kaupassa juuri liiku, kirjaa Cargotec kaupasta 35 MEUR:n tappion Q2-tulokseensa. Kaupan mielekkyyden arviointia vaikeuttaa se, että Cargotecin tuloslaskelman ”osuus osakkkuusyhtiöiden tuloksesta” -rivillä on näkynyt vain RCI:n Kiinan-liiketoiminnan tulos muun maailman osuuden mentyä Kalmarin tulokseen. Koko RCI:n kannattavuus ei ole ollut kovin kaksinen: vuonna 2019 yhtiö teki 113 MEUR:n liikevaihdolla 5 MEUR tappiollisen nettotuloksen ja tämä selittää osaltaan Cargotecin nyt tulossa olevaa myyntitappiota.
Kaikkiaan RCI:n osakkeiden myynti ja tiettyjen omaisuuserien hankinta RHI:ltä on varmasti perusteltua. Iso kertaluonteinen tappio on harmillinen siinä mielessä, että se on jatkumoa Cargotecin tulosta jo hyvin pitkään rasittaneiden järjestelykulujen sarjaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 683,0 | 3 204,4 | 3 215,5 |
kasvu-% | 11,50 % | −13,00 % | 0,35 % |
EBIT (oik.) | 264,4 | 112,2 | 207,9 |
EBIT-% (oik.) | 7,18 % | 3,50 % | 6,47 % |
EPS (oik.) | 2,19 | 0,87 | 2,02 |
Osinko | 1,20 | 0,45 | 1,00 |
P/E (oik.) | 13,80 | 74,06 | 31,94 |
EV/EBITDA | 8,77 | 26,28 | 15,71 |