Vierailimme eilen Cargoteciin kuuluvien Hiabin ja Kalmarin Puolan-tehtailla, jotka ovat em. liiketoimintojen ylivoimaisesti suurimmat valmistusyksiköt. Paikallisen johdon viestissä oli kaksi keskeistä komponenttia: vuoden 2020 markkinanäkymät ovat heikentymässä, mutta samalla Hiab ja Kalmar tehostavat toimintaansa ja lisäävät sen joustavuutta, jotta mahdollisen volyymilaskun tulosvaikutukset jäisivät mahdollisimman pieniksi. Emme ole tässä vaiheessa muuttaneet ennusteitamme ja näemme osakkeen päällimmäiseksi ongelmaksi edelleen liian optimistiset konsensusennusteet. Säilytämme osakkeen vähennä-suosituksen sekä 30,00 euron tavoitehintamme, vaikka viime mainittu ei osakkeen rajun volatiliteen vuoksi olekaan nyt linjassa suosituksemme kanssa. Puolan-vierailumme keskeisin anti oli seuraava:
- Markkinanäkymät ovat heikentymässä. Vaikka Hiabin ja Kalmarin paikallinen johto ei voinutkaan ottaa suoraan kantaa vuoden 2020 näkymiin ja vaikka Hiab sanoi asiakaskeskustelujen olevan edelleen suhteellisen positiivisia, viittasi Hiab myös heikentyvään yleiseen taloustilanteeseen. Kalmar puolestaan totesi, että ”markkinoilla nähtävät pilvet ovat synkentymässä”. Luotamme tämän vuoksi edelleen ennusteisiimme, joissa Hiabin vuoden 2020 tilauskertymä alenee 7 % ja Kalmarin tilauskertymä 9 % v/v.
- Komponenttipula ei ole enää erityinen ongelma. Viime talvena ja osin vielä viime keväänä vaivannut joidenkin sähkö- ja hydrauliikkakomponenttien saatavuusongelma on poistunut. Sekä Hiab että Kalmar ovat vähentäneet riippuvuuttaan yksittäisistä komponenttitoimittajista ja toimittajat itse ovat kasvattaneet kapasiteettiaan. Myös komponenttien hintoja kuvataan stabiileiksi.
- Kilpailutilanne on kaksijakoinen. Hiab kuvaa kilpailutilannetta terveeksi ja katsoo olevansa sekä tuotteissa että markkinaosuudessa edellä Palfingeriä. Kalmarin kilpailutilanne on sitä vastoin tiukka, koska sillä on vastassaan ainakin 15 hinnoittelussa aggressiivista kiinalaista kilpailijaa. Näiden kanssa ei haluta lähteä hintasotaan ja Kalmar luottaa pärjäävänsä kilpailussa asiakaslähtöisyytensä, brändinsä ja sitä kohtaan tunnetun luottamuksen sekä maantieteellisesti laajan ja korkeatasoisen asiakastukensa ansiosta.
- Hiab on hyvällä uralla henkilöstön tehokkuudessa. Tehokkuusmittari (standardityötunnit / toteutuneet työtunnit) on noussut vuoden 2016 62 %:sta tämän vuoden ennustettuun 80 %:iin.
- Hiabin kulurakenne joustaa varsin hyvin. Koska Hiab (kuten myös Kalmar) hoitaa Puolan-tehtaassaan vain loppukokoonpanon, maalauksen, testauksen ja asiakastoimituksen, on sen kulurakenne varsin joustava. Eniten joustavat ulkoa hankittavat komponentit (arviomme mukaan >70 % kaikista kuluista) ja vaikka kaikki loput kulut olisivat kiinteitä, pystyisi Hiab tekemään arviomme mukaan kohtuullista 6-7 %:n EBIT-marginaalia, vaikka liikevaihto laskisi äkisti 20 %.
- Kalmar aikoo puolittaa toimitusaikansa. Yhtiössä on käynnistymässä kahden vuoden projekti, jossa nykyinen keskimäärin 26 viikon toimitusaika aiotaan alentaa 13 viikkoon. Muutoksia haetaan etenkin tuotteiden nopeammalla konfiguroinnilla, tehostamalla kokoonpanolinjojen syöttöä sekä nopeuttamalla valmistuksen loppuvaiheita (testaus, pakkaus, asiakastoimitus). Nopeutus edellyttää sekä tuotteiden suurempaa modulaarisuutta että parempia koko toimitusketjun kattavia tietojärjestelmiä. Kalmarin nykyjohdolla on näyttöjä vastaavanlaisesta toimitusaikojen puolittamisesta mm, Atlas Copcosta, mikä tuo hankkeeseen uskottavuutta. Läpimenoaikojen puolittumisen odotetaan näkyvän sekä liikevaihdossa, marginaaleissa että varastotasoissa, mutta numeerisia arvioita näistä vaikutuksista Kalmar ei vielä esittänyt.
Kaikkiaan vierailun tunnelmat olivat positiiviset, mikä näkyi jo eilisessä kurssireaktiossakin (+5 %). Mielestämme sekä Hiab että Kalmar tekevät oikeita asioita ja uskomme yksiköiden kykenevän kohtuulliseen kannattavuuteen myös huonommassa markkinatilanteessa. Sijoittajan kannalta ongelmana on, että em. tehostamistoimien vaikutus ei pääse kunnolla näkyviin heikentyvässä markkinatilanteessa. Näemme nykyisen konsensusodotuksen Cargotecin liikevoiton 9 %:n kasvusta vuonna 2020 liian optimistisena. Vaikka osake on konsensusennusteilla edullinen (2020 P/E = 9x ja EV/EBIT = 8x), on se omilla ennusteillamme (2020 P/E = 11x ja EV/EBIT = 10x) suunnilleen linjassa eli vain 1-6 % alle verrokkien mediaanin. Odotetun tilauskertymän kehityksen ollessa selvästi negatiivista ja konsensusennustetrendin aleneva ei osakkeella ole kurssinousua tukevia ajureita.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Cargotec
Cargotec on vuonna 2005 Kone Oyj:n jakautuessa syntynyt lasti- ja kuormankäsittelyratkaisuja kansainvälisillä markkinoilla tarjoava yritys. Cargotecin liiketoiminta-alueet ovat Kalmar, Hiab ja MacGregor. Kalmar tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, satama-automaatioratkaisuja, ohjelmistoja ja palveluita satamiin, terminaaleihin, jakelukeskuksiin ja eri teollisuudenaloille. Hiab on maailman johtava kuormankäsittelyratkaisujen toimittaja, jonka asiakkaat edustavat maakuljetusalaa ja lukuisia muita toimialoja. MacGregor puolestaan on maailman johtava laivojen lastinkäsittely- ja offshore-kuormankäsittelyratkaisujen, -palveluiden ja laitteiden toimittaja.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.07.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 303,0 | 3 809,3 | 3 589,7 |
kasvu-% | 1,66 % | 15,33 % | −5,77 % |
EBIT (oik.) | 243,8 | 274,2 | 246,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,38 % | 7,20 % | 6,86 % |
EPS (oik.) | 2,49 | 2,69 | 2,44 |
Osinko | 1,10 | 1,20 | 1,20 |
P/E (oik.) | 10,72 | 24,03 | 26,49 |
EV/EBITDA | 9,63 | 13,43 | 13,79 |