Cargotecin ja Konecranesin fuusio Euroopan komission toisen vaiheen lupaharkintaan
Euroopan komissio tiedotti perjantai-iltana, että se on aloittanut Cargotecin ja Konecranesin välillä olevan sulautumissuunnitelman toisen vaiheen lupaharkinnan.
Euroopan komissio kertoi omassa tiedotteessaan olevansa huolissaan fuusion toteutuessa Euroopan talousalueen asiakkaiden valinnanvaran vähenemisestä ja mahdollisesti korkeammista hinnoista. Komission yksilöimät alustavat kilpailuongelmat liittyvät tarkemmin konttien ja lastin käsittelyssä käytettävien laitteiden osalta telinenostureihin, horisontaalisiin laitteisiin sekä liikkuviin laitteisiin. Komissio kertoi tekevänsä nyt perusteellisen tutkimuksen ehdotetun fuusion vaikutuksista näihin markkinoihin määrittääkseen, vähentääkö se todennäköisesti merkittävästi tehokasta kilpailua.
Cargotec ja Konecranes tiedottivat Euroopan komission päätöksen jälkeen, että he jatkavat tiivistä yhteistyötä ja vuoropuhelua toimivaltaisten viranomaisten kanssa järjestelyä koskevien alustavien huolenaiheiden lieventämiseksi tai poistamiseksi. Yhtiöt odottavat, että toisen vaiheen lupaharkinta jatkuu vuoden 2021 toisen vuosipuoliskon ajan. Yhtiöt ovat edelleen luottavaisia, että tarvittavat hyväksynnän fuusiolle saadaan siten, että järjestely voidaan toteuttaa vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon loppuun mennessä (aikaisemmin 1.1.2022). Siihen asti Cargotec ja Konecranes toimivat täysin erillisinä ja itsenäisinä yhtiöinä.
Olemme sulautumisilmoituksesta lähtien nostaneet esille ilmeisen kilpailuviranomaisriskin yhtiöiden fuusioon liittyen tiettyihin satamalaitteisiin kuten konttilukkeihin (mm. täällä, täällä ja täällä), eikä asian siirtyminen toiseen vaiheeseen tullut näin meille suurena yllätyksenä. Fuusion siirtyminen toisen vaiheen lupaharkintaan ei automaattisesti tarkoita, että Euroopan komissio edellyttää joidenkin liiketoimintojen osa-alueiden tai segmenttien divestointeja, mutta nostaa riskejä tämän suhteen selvästi. Tällä voi puolestaan olla vaikutusta yhdistymisellä tavoiteltuihin synergioihin. Fuusion tavoiteltua aikataulua tämä voi kuitenkin siirtää alustavasti jopa puolella vuodella. Tällä hetkellä fuusio on myös muiden kilpailuviranomaisten käsittelyssä (mm. Kiina sekä USA).
Olemme tarkastelleet toistaiseksi Cargotecia ja Konecranesia erillisinä sijoituskohteina, eikä uutisella ole suoraa vaikutusta ennusteisiimme tai näkemyksiimme osakkeista. Sen enempää Konecranesin kuin Cargotecinkaan toimintaedellytykset ja markkinanäkymät eivät muuttuisi, vaikka yhdistyminen peruuntuisi kokonaan ja olemmekin suhtautuneet yhdistymisestä saataviin hyötyihin/synergioihin enemmänkin positiivisena optiona. Seuraavat tarkastuspisteet sekä Cargotecin että Konecranesin kehitykseen saamme 28. heinäkuuta, kun molemmat yhtiöt julkaisevat Q2-raporttinsa. Tarkastelimme viime viikolla Helsingin pörssin suurimpien konepajojen (sis. Cargotec ja Konecranes) konsensusodotuksia ja niiden arvostustasoja. Kommentti aiheesta on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille