Caverion piti eilen pääomamarkkinapäivänsä, missä käytiin läpi yhtiön päivitettyä strategiaa. Yhtiön edellisen strategian aikana tuloskäännettä on saatu aluilleen ja myös kasvun aihiota on saatu hyvin rakennettua. Nyt uuden strategian avulla on tarkoitus pystyä luomaan kestävää kasvua samalla parantaen kannattavuutta mm. volyymien kasvun tuoman operatiivisen vivun ja kannattavien yritysostojen avulla. Megatrendien tukiessa vahvasti yhtiön markkinaa vaikuttavat kasvutavoitteet realistisilta, mutta kannattavuudessa on vielä haasteellisen markkinakuvankin myötä tekemistä. Potentiaali on kuitenkin selvästi olemassa. Emme ole tehneet muutoksia ennusteisiimme ja toistamme näkemyksemme (Osta) CMD:n annin perusteella.
Strategia nojaa kestävään kasvuun
Selkeimmän liiketoiminnan tehostamisvaiheen jälkeen keskiöön strategiassa nousee nyt kestävän kasvun aikaansaaminen. Tämä lähtee liikkeelle kestävän kehityksen ja digitalisaation megatrendeistä, jotka tukevat yhtiön energiatehokkuutta parantavien palveluiden kysyntää ja avittavat älykkäiden ratkaisujen lähtöasetelmia. Arvioimme, että edelleen palveluliiketoiminta tulee olemaan yhtiölle yhä isompi osa-alue tulevaisuudessa, kun projektiliiketoiminnassa valikoidaan tarkasti, mihin hankkeisiin osallistutaan.
Markkinat kasvavat kohtuullisen hyvin
Yhtiö sanoo markkinan kasvavan arviolta noin 3 %:n vuosivauhtia ja yhtiö itse tavoittelee noin 3-4 %:n orgaanista kasvua. Yhtiö ei hae aggressiivisesti kasvua vaan tulee edelleen panostamaan kassavirtaan ja kannattavuuteen. Kasvua haetaan arvoketjun ylemmiltä osa-alueilta mukaan lukien digitaaliset ratkaisut ja asiantuntijapalvelut, joissa voidaan myös saavuttaa korkeampaa kannattavuutta.
Kasvua ei kuitenkaan haeta vaan tietystä osasta vaan jokaiselta osa-alueelta projekteissa sekä palveluissa, sillä volyymien nousulla myös kannattavuutta saadaan parannettua. Yritysostot tuovat tulevaisuuden kasvusta noin 2-3 % ja ne keskittyvät eri osa-alueille, mutta arviomme mukaan etenkin korkean lisäarvon palveluihin tai skaalautuviin digitaalisiin ratkaisuihin. Näillä toimilla ja tehokkuutta parantamalla myös kannattavuus saadaan kestävästi paremmalle tasolle. Palveluiden osuus pyritään jatkossakin pitämään korkealla tasolla (noin 2/3 liikevaihdosta), jotta jatkuvuutta voidaan parantaa ja suhdanneherkkyyttä voidaan vähentää.
Taloudelliset tavoitteet kertovat vielä varovaisuudesta
Caverion päivitti maanantaina taloudelliset tavoitteensa ja ne olivat lähes muuttumattomat, kuten aikaisemmin kerroimme. Caverion asettaa edelleen hyvän kassavirran etusijoille (kassakonversiotavoite ennallaan) yhdessä kestävän kasvun kanssa. Velkaantuneisuus-tavoite pysyi ennallaan ja myös osinkoa pyritään jakamaan entiseen malliin vähintään 50 % tuloksesta pääomatarpeet huomioiden.
Kasvun osalta jaoteltiin kasvu nyt orgaaniseen ja epäorgaaniseen, mikä varmistanee jatkossa sen, että Caverion muokkaantuu yhä enemmän yritysostomalliin. Kasvun (orgaaninen: 3-4 %, yritysostot: 2-3 %) osalta odotuksemme ovat kohtuullisen lähellä yhtiön tavoitteita lähivuosien kasvun ollessa vuosittain noin 5 %:n tasolla. Lähivuosien jälkeen näemme orgaanisen kasvun hieman hiipuvan, joten strategiakauden loppuun keskimääräinen orgaaninen kasvu on tavoitteiden sisällä. Näemme, että yhtiöllä on kasvuun nähden erittäin hyvät mahdollisuudet etenkin energiatehokkuuden ja teknologian lisääntymisen megatrendit ja regulaatio huomioiden.
Kannattavuustavoite säilyi ennallaan (oik. EBITA-%: yli 5,5 %), mutta sen saavuttaminen on mennyt odotuksiamme hitaammin. Tämän vuoksi olemme vielä ennusteissamme alle tämän tason (2022-2024e ka.: 4,9 %). Näemme yhtiöllä kuitenkin olevan kasvuvaiheen yhteydessä erittäinkin hyvät mahdollisuudet saavuttaa tavoite ja yltää jopa sen ylikin etenkin palveluiden ja älykkäiden digitaalisten tuotteiden osuuden kasvaessa. Alkuun jo volyymien nousun tulisi parantaa kannattavuutta lähivuosien aikana. Yhtiö sanoi pääomamarkkinapäivässään haluavansa näyttää ensin pystyvänsä tähän, jotta luottoa olisi myös korkeampaan tulokseen. Potentiaalia olisi, sillä jo nyt verrokit pystyvät parempaan, ja korkean kannattavuuden liiketoimintaa sekä skaalautuvia digitaalisia ratkaisuja lisäämällä Caverion voisi yltää jopa verrokkien tason (viimeisimmässä laajassa raportissa laskelmamme mukaan noin 7 % EBITA-%) yläpuolelle.
Luottamusta herättävä päivä
Kokonaisuutena pääomamarkkinapäivän anti vahvisti luottamustamme yhtiön tuloskäänteen kestävyydestä ja kasvuvaiheen mahdollisuuksista. Emme kuitenkaan ole vielä aivan valmis nojaamaan yhtiön omiin tavoitteisiin epävarman kestävän kannattavuustason takia. Yhtiö pystyi kuitenkin vuoden 2021 ja Q1’22:n tulostasolla jo näyttämään, että mahdollisuudet yhtiöllä parannukseen on olemassa. Kuluvan vuoden kasvua ennakoiva ohjeistus vaatii jo yhtiöltä töitä tässä epävarmassa markkinassa, jossa toki lyhyellä aikavälillä yllätyksiä vielä usealta suunnalta voi tulla. Pitkällä aikavälillä ratkaisevaa on kuinka kasvun lähteet toimivat ja kuinka hyvin kasvun aikana pystytään huolehtimaan kannattavuuden ylläpidosta ja edelleen sen kasvattamisesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Caverion
Caverion on vuonna 2013 rakennusyhtiö YIT:stä irtautunut kiinteistöjen, teollisuuden ja infrastruktuurin teknisiin palveluihin ja projekteihin keskittynyt yritys. Yhtiön osaaminen jakaantuu laajalle rakennusten, infran sekä teollisuuden ja teollisten prosessien koko elinkaaren varrelle käsittäen muun muassa hankekehityksen, projektin toteutuksen, teknisen huollon ja kunnossapidon, kiinteistöjohtamisen ja asiantuntijapalveluita. Caverion toimii Pohjois-, Keski- ja Itä-Euroopassa yhteensä 11 maassa. Caverionin asiakaskuntaan kuuluvat julkinen sektori, teollisuuden toimijat, kiinteistöjen käyttäjät, pääurakoitsijat ja kiinteistösijoittajat.
Lue lisää yhtiösivulla