Euroopan komissio myönsi odotetusti Apetitin rypsi-ingredientille uuselintarvikeluvan
Apetit tiedotti perjantaina, että konserniin kuuluva Avena Nordic Grain Oy on saanut Euroopan komission myöntämän uuselintarvikeluvan rypsi-ingredientilleen.
Lupa koskee yhtiön kehittämää BlackGrain from Yellow Fields -rypsinsiemenjauhetta. Kyseessä on uusi tuoteinnovaatio, rypsin- ja rapsinsiemenistä valmistettava kasviproteiini- ja kuituvaihtoehto, jonka ravintoarvot ja tuotesovellukset ovat monipuoliset. BlackGrainin lupahakemus siirtyi Euroopan komission käsittelyyn heinäkuussa 2020 sen jälkeen, kun Euroopan Elintarviketurvallisuusviranomainen (EFSA) oli antanut sille lupaa puoltavan lausunnon. Puoltava lupa oli odotettu ja olemme aiemmin kommentoineet aihetta täällä. Apetit on ottanut uuselintarvikelupapäätöstä odottaessaan jo seuraavia askeleita BlackGrainin kehityksessä. Yhtiö totesi mm. päättäneensä investoida pientuotannon aloittamiseen, jonka käynnistyttyä rypsi-ingredienttiä voidaan testata entistä laajemmassa mittakaavassa potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
BlackGrain from Yellow Fields valmistetaan olemassa olevasta raaka-aineesta, osittain rasvattomaksi puristetusta rypsinsiemenkakusta, jolla on erinomaiset ravintoarvot: se sisältää kuitua, proteiinia, hyviä rasvoja sekä riittävän määrän ihmiselle välttämättömiä aminohappoja. BlackGrain from Yellow Fieldsin potentiaalinen asiakaskunta on laaja, sillä tuote on vegaaninen, gluteeniton, GMO-vapaa ja soijaton. Tuote sopii näin ollen useimpiin ruokavalioihin. Käsityksemme mukaan Avenan tarkoitus on edetä tuoteinnovaation kanssa ainakin alkuvaiheessa kumppanuusmallilla, missä Avena myy rypsi-ingrendienttiä muille elintarvikeyhtiölle, jotta he voivat lisätä tätä hyviä ravintoarvoja sisältävää jauhetta omiin tuotteisiinsa (mm. leivät, välipalapatukat, napostelutuotteet, murot, myslit jne.).
Apetitin uudessa strategiassa oli yhtenä tavoitteena hankkia kasvua kasvipohjaisista lisäarvotuotteista ja tämän kohdan alla oli yhtenä askeleena ”luoda malli rypsiproteiini-ingredientin kaupallistamiseen”. Vaikka tämä hanke on nostettu Apetitin uudessa strategiassakin esiin, Apetitin johto on ollut melko varovainen kommentoimaan tämän tuoteinnovaation taloudellista potentiaalia ja sitä on vielä hyvin vaikea hahmottaa. Onnistuessaan tämä hanke voi tuoda hyvää kannattavuuspotentiaalia nykyisellään suhteellisen matalan jalostusarvon liiketoimintaan. Avenan Kirkkonummen öljynpuristamo on jo pidemmän aikaa käynyt korkealla kapasiteetin käyttöasteella, eikä käsityksemme mukaan sieltä tuotettavaa volyymia ole enää kovin helppoa lisätä merkittävästi. Apetitin Öljykasvituotteet-segmentin tuloskasvua pitäisi siten hankkia joko toimintaa tehostamalla tai kehittämällä korkeamman lisäarvon tuotteita, mistä tässä hankkeessa on juuri kyse.
Uuselintarvikeluvan saaminen on positiivinen (ja odotettu) asia Apetitin kannalta ja tästä voi pitkässä juoksussa tulla yhtiölle hyvää uudenlaista korkean lisäarvon liiketoimintaa. Tähän liittyy kuitenkin useita haasteita ja riskejä matkalla ja pitää huomioida, että tässä on kyse vain yhden Apetitin liiketoimintasegmentin (Öljykasvituotteet ~20 % konsernin liikevaihdosta) yhdestä tuoteinnovaatioista. Uudessa strategiassa asetettu sanamuoto ”luoda malli rypsi-ingredientin kaupallistamiseen” kertoo myös siitä, että strategiakauden aikana (2020-2022) liiketoimintaa tämän tuoteinnovaation ympärille ollaan vasta käynnistämässä ja yhtiö totesi tiedotteessa jatkavan ingredientin kaupallistamiseen liittyvien vaihtoehtojen arviointia. Arviomme mukaan rypsi-ingredientilä tulee lähivuosina olemaan vielä melko rajallinen vaikutus koko Apetit-konsernin mittakaavassa, joten tiedote ei aiheuta muutoksia lähivuosien ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Apetit
Apetit on vuonna 1930 perustettu kasvipohjaisiin tuotteisiin keskittyvä suomalainen elintarvikeyhtiö. Apetit tarjoaa kasviksista erilaisia ruokaratkaisuja, jalostaa rypsistä kasviöljyjä ja rypsipuristeita sekä käy viljakauppaa kansainvälisesti. Apetitin tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja päivittäistavarakauppa keskittyykin myös vahvasti Suomen alueelle.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut04.11.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 296,9 | 321,4 | 322,2 |
kasvu-% | 14,23 % | 8,26 % | 0,26 % |
EBIT (oik.) | −3,2 | 4,9 | 5,9 |
EBIT-% (oik.) | −1,06 % | 1,52 % | 1,82 % |
EPS (oik.) | −0,62 | 0,58 | 0,75 |
Osinko | 0,45 | 0,45 | 0,50 |
Osinko % | 5,74 % | 3,26 % | 3,62 % |
P/E (oik.) | - | 23,96 | 18,33 |
EV/EBITDA | 73,38 | 8,34 | 7,67 |