Euroopan koronatapausten kasvu uhkaa jälleen siirtää lentosektorin toipumista
Koronatapaukset ovat jälleen kääntyneet selvään kasvuun Euroopassa ja sairaaloiden kuormituksen kasvu on johtanut rajoitusten kiristymiseen useissa maissa. Voimakkaimpia rajoitustoimia eli sulkuja on otettu käyttöön ainakin Itävallassa ja osin myös Hollannissa. Saksassa, Tsekissä ja Slovakiassa sulkujen mahdollisuutta on väläytelty. Globaalisti tilanne on rauhallisempi, mutta Euroopan ajamana tapausmäärät ovat kääntyneet kasvuun myös maailmanlaajuisesti.
Lentosektorin kannalta tilanne on hyvin ongelmallinen, sillä koronakriisistä rajuja iskuja saanut sektori on kesän ja syksyn aikana alkanut toipua pandemian aiheuttamasta kysynnän romahtamisesta. Tällä viikolla Ryanairin toimitusjohtaja Michael O’Leary kommentoi Euroopan ilmatilan lennonjohtoa operoivan Eurocontrolin webinaarissa uusimman pandemia-aallon vaikutuksesta lentomatkustamisen kysyntään Euroopassa. Ryanairin mukaan tartuntamäärien kasvu voi nakertaa jo joulun matkustussesonkia. Lisäksi yhtiö arveli pandemian kiihtymisen heikentävän kuluttajien intoa tehdä varauksia ensi kesälle. Seuraavan kesän varauksia alkaa tyypillisesti kertyä joulun ja uuden vuoden välipäivistä asti kiihtyvällä tahdilla. Ryanairin mukaan molemmat sesongit myivät ”hyvin” ennen viime viikkoa.
Vaikka sulkuihin menneet tai niitä suunnittelevat maat eivät olekaan arviomme mukaan yksittäisinä huomattavan merkittäviä markkina-alueita Finnairille, koko Euroopan pandemiatilanteen heikentyminen on mielestämme selvästi negatiivinen uutinen yhtiön kannalta. Finnairin kysynnän toipuminen on lähtenyt Kotimaassa ja Euroopassa käyntiin vasta syksyn aikana jälkijättöisesti suhteessa moneen verrokkiin (taustalla on Finnairin liikenteen kaukoreitteihin painottunut rakenne ja Suomen pandemia-ajan alkupuolen kireät matkustusrajoitukset). Tapausmäärien kasvu ei sinänsä ole aiheuttanut vielä suoria matkustusrajoitusten kiristymisiä rokotettujen henkilöiden Schengen-maiden välisessä matkailussa eikä spekulaatioita kiristyksissä ole myöskään ollut näiltä osin juurikaan esillä. Arviomme mukaan tapausmäärien kasvu ja mahdollinen rokotesuojan hiipuminen ainakin lievää tautimuotoa vastaan voi lisätä kuluttajien varovaisuutta ja heikentää sekä siirtää lentomatkustamisen kysynnän toipumisodotuksia. Lisäksi Finnairille tärkeiden kaukoreittien osalta näemme riskin, että Euroopan vaikeutunut koronatilanne siirtää matkustusrajoitusten purkua Aasian maissa. Näillä näkymin Aasian maiden on arvioitu hölläävän matkustusrajoituksia Kiinaa lukuun ottamatta ensi vuoden alkupuolelta lukien. USA avasi matkailua EU-maiden kansalaisille vasta marraskuussa, mutta Euroopan tapausmäärien kasvun takia riskiä rajoitusten kiristymisestä ei voi sulkea pois.
Laskimme Finnairin vuoden 2022 ennusteitamme selvästi Q3-raportin jälkeen, kun yhtiö ohjeisti H1’22:n liiketuloksen jäävän alhaisen volyymin takia tappiolliseksi. Nykyisillä ennusteillamme Finnair tekisi ensi vuonna lievästi positiivisen liiketuloksen, mikä perustuu toimintaympäristön normalisoitumiseen (ml. Aasia ja osin myös Kiina) H2’22:n puolella. Emme ole Euroopan koronatilanteen kärjistymisen takia tehneet vielä ennustemuutoksia Finnairin ennusteisiimme, mutta riskit taipuvat mielestämme edelleen negatiiviselle puolelle etenkin alkuvuoden 2022 osalta. Arviomme mukaan Finnairin tappioiden supistuminen Q3:n tasosta vaatii etenkin matkustajavolyymien nousua, minkä toipumisvauhdin ylle liittyy kasvavia riskejä koronatilanteen heikentymisen ja mahdollisesti kasvavan kuluttajien varovaisuuden takia. Näkemyksemme Finnairista on nyt varovainen lyhyen ajan korkeiden riskien, sektorin pitkän ajan liiketoimintadynamiikkaan liittyvän epävarmuuden ja mielestämme korkeaksi nousseen velattoman arvostuksen takia. Finnairin likviditeettitilanne on kuitenkin yhä väkevä, joten akuutteja riskejä pandemiatilanteen heikentyminen ei yhtiölle pääse mielestämme aiheuttamaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.10.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 775,9 | 2 227,8 |
kasvu-% | −73,23 % | −6,43 % | 187,12 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −510,7 | 25,9 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −65,82 % | 1,16 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,36 | −0,05 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 15,26 |