Euroopan uusien autojen myynti kasvoi 13 % kesäkuussa
ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen uusien autojen vertailukelpoinen myynti kasvoi kesäkuussa 13 % 1,3 miljoonaan autoon. Kesäkuussa automarkkinan elpyminen odotetusti jatkui, joskin selvästi kevätkuukausia maltillisemmalla kulmakertoimella. Euroopan automarkkinan absoluuttinen tilanne on kuitenkin edenneestä elpymisestä huolimatta varsin muuttumaton, sillä kesäkuussa myyntimäärät jäivät vielä noin 15-20 % vuosien 2018-2019 vastaavia jaksoja heikommiksi. Euroopan isoista automaista Saksan (+ 24 %) ja Espanjan (+ 17 %) elpyminen oli reippainta, kun taas Ranskassa (-15 %) kehitys oli täysin päinvastaista. Pohjoismaista Norjan (+ 78 %) myyntimäärät puolestaan kasvoivat selvästi Suomea (+ 24 %) ja Ruotsia (+ 46 %) nopeammin.
ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Täten ACEA:n tilastoissa ei ole Nokian Renkaille tärkeää Venäjän automarkkinaa. Olemme kommentoineet Venäjän kesäkuun kehitystä aikaisemmin täällä.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Euroopan uusien autojen pysyi luonnollisestikin kasvussa. Kokonaismyyntimäärä kesäkuuhun päättyneellä jaksolla oli 13,3 miljoonaa autoa ja siten 7 % vertailukautta korkeammalla. Euroopan automarkkinan ja sen sisällä erityisesti suurten alueiden – Ranska, Saksa, Italia ja Espanja – kaksi viimeistä vuotta ovat olleet vaikeita. Vaikka uusien autojen kysyntään dramaattisesti vaikuttanut pandemiatilanne onkin pikkuhiljaa hellittämässä, aiheuttaa globaaleissa toimitusketjuissa olevat ongelmat ikäviä harmeja automarkkinan kuluvan vuoden kehitykselle. Isossa kuvassa Euroopan automarkkinalla onkin yhä pitkä matka vuosien 2016-2018 hyviin menekkeihin ja 15-16 miljoona vuotuisiin myyntimääriin.
Nokian Renkaiden myynnin rakenne on talvirengaspainotteinen, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti vaikuttaa Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona.
Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. Daytonin yksikön myötä Venäjän tuotantolaitoksen kapasiteettia vapautuu juuri näille markkinoille. Lähivuosien tuloskehityksen kannalta yksi olennaisimpia kysymyksiä onkin mielestämme se, miten Keski-Euroopan kasvustrategian toteuttamisessa ja sitä kautta kokonaiskapasiteetinhallinnassa onnistutaan. Nokian Renkaiden tuoreimmat operatiiviset kuulumiset saadaan 3.8. julkaistavan Q2-raportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 313,7 | 1 516,2 | 1 591,6 |
kasvu-% | −17,13 % | 15,42 % | 4,97 % |
EBIT (oik.) | 182,9 | 323,5 | 366,1 |
EBIT-% (oik.) | 13,92 % | 21,34 % | 23,00 % |
EPS (oik.) | 1,03 | 1,84 | 2,07 |
Osinko | 1,20 | 1,40 | 1,50 |
Osinko % | 4,16 % | 15,62 % | 16,73 % |
P/E (oik.) | 27,88 | 4,88 | 4,33 |
EV/EBITDA | 13,42 | 2,57 | 2,13 |