ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) mukaan Euroopan talousalueen vertailukelpoinen myynti kasvoi huhtikuussa 256 % 1,0 miljoonaan autoon. Huhtikuun miltei pystysuora kehitys selittyy vertailukaudella voimassa olleilla rajoitustoimilla ja siten tavattoman mataliksi jääneillä vastaluvuilla. Absoluuttisesti katsottuna Euroopan automarkkinan huhtikuuta ei voida pitää vielä erityisen hyvänä, sillä myyntimäärät jäivät 23 % vuosien 2018-2019 vastaavia ajanjaksoja pienemmiksi. Euroopan isoista automaista Italia (+3,3 %) ja Espanja (+1,8 %) elpyivät suhteellisesti vauhdikkaimmin. Pohjoismaista puolestaan Norja (+77 %) toipui Suomea (+48 %) ja Ruotsia (+16 %) rivakammin.
ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Täten ACEA:n tilastoissa ei ole Nokian Renkaille tärkeää Venäjän automarkkinaa. Olemme kommentoineet Venäjän huhtikuun kehitystä aikaisemmin täällä.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Euroopan uusien autojen myynti pysyi vielä laskussa, mutta laskun jyrkkyys loiveni yllätyksettömästi. Kokonaismyyntimäärä huhtikuuhun päättyneellä jaksolla oli 12,7 miljoonaa autoa ja siten 7 % vertailukauden alapuolella. Euroopan automarkkinan ja sen sisällä erityisesti suurten alueiden – Ranska, Saksa, Italia ja Espanja – kaksi viimeistä vuotta ovat olleet vaikeita. Vaikka uusien autojen kysyntään dramaattisesti vaikuttanut pandemiatilanne onkin pikkuhiljaa hellittämässä, aiheuttaa komponenttien globaali allokaatiotilanne ja siitä tarjontapuolelle osuvat seuraukset omat haasteensa kuluvan vuoden elpymiselle. Isossa kuvassa Euroopan automarkkinalla onkin yhä pitkä matka vuosien 2016-2018 hyviin menekkeihin ja 15-16 miljoona vuotuisiin myyntimääriin.
Nokian Renkaiden myyntimix on talvirengaspainotteinen, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti vaikuttaa Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona.
Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. Daytonin etenevän ylösajon myötä Venäjän tuotantolaitoksen kapasiteettia vapautuu juuri näille markkinoille. Lähivuosien tuloskehityksen kannalta yksi olennaisimpia kysymyksiä onkin mielestämme se, miten Keski-Euroopan kasvustrategian toteuttamisessa ja sitä kautta kokonaiskapasiteetinhallinnassa onnistutaan. Sivusimme tähän liittyvää dynamiikkaa lyhyesti viimeisimmässä yhtiövideossamme.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut05.05.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 313,7 | 1 516,2 | 1 591,6 |
kasvu-% | −17,13 % | 15,42 % | 4,97 % |
EBIT (oik.) | 182,9 | 323,5 | 366,1 |
EBIT-% (oik.) | 13,92 % | 21,34 % | 23,00 % |
EPS (oik.) | 1,03 | 1,84 | 2,07 |
Osinko | 1,20 | 1,40 | 1,50 |
Osinko % | 4,16 % | 15,42 % | 16,52 % |
P/E (oik.) | 27,88 | 4,94 | 4,39 |
EV/EBITDA | 13,42 | 2,61 | 2,16 |