Copyright © 2021. Inderes Oyj. All rights reserved.
Yhtiö: Nokian Renkaat
Suositus: Lisää
Tavoitehinta: 35.00 EUR
Kurssi: 32.86 EUR
Kurssi hetkellä: 20.12.2021 - 5:56

ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) Euroopan talousalueen vertailukelpoinen myynti laski marraskuussa 18 % 0,9 miljoonaan autoon. Marraskuu oli Euroopan automarkkinan viides peräjälkeinen laskukuukausi ja aikaisempien kuukausien tapaan tämä oli komponenttien globaalin allokaatiotilanteen aiheuttamien toimitusongelmien lopputulema. Näiden ongelmien kokoluokista karua kieltään kertoo se, että marraskuu oli Euroopan automarkkinan mittaushistorian heikoin sitten vuoden 1993. Isoista automaista Saksan (-32 %), Italian (-25 %) ja Espanjan (-12 %) myyntimäärät laskivat voimakkaimmin, kun taas Ranskassa (-3 %) kehitys oli lähellä vakaata. Pohjoismaista vastaavasti Ruotsin (-21 %) ja Suomen (-10 %) volyymilaskut olivat selkeitä Norjan (+22 %) kulkiessa vastavirtaan.

ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Täten ACEA:n tilastoissa ei ole Nokian Renkaille tärkeää Venäjän automarkkinaa. Olemmekin kommentoineet Venäjän marraskuun markkinakehitystä jo aikaisemmin.

Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Euroopan uusien autojen myynti pysyi vakaana. ja kokonaismyyntimäärä marraskuuhun päättyneellä jaksolla oli 12,0 miljoonaa autoa. Euroopan automarkkinan ja sen sisällä erityisesti suurten alueiden – Ranska, Saksa, Italia ja Espanja – kaksi viimeistä vuotta ovat olleet vaikeita. Vaikka uusien autojen kysyntään dramaattisesti vaikuttanut pandemiatilanne onkin pikkuhiljaa hellittämässä, aiheuttaa globaaleissa toimitusketjuissa olevat ongelmat nähtyyn malliin ikäviä tarjontapuolen kautta tulevia ja todelliselta kestoltaan vaikeasti arvioitavissa olevia vaikeuksia. Isossa kuvassa Euroopan automarkkinalla onkin yhä pitkä matka vuosien 2016-2018 hyviin menekkeihin ja 15-16 miljoona vuotuisiin myyntimääriin.

Nokian Renkaiden liiketoiminta on talvirengasvetoista, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona.

Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden kasvun kannalta tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. Nokian Renkaat järjesti syyskuussa pääomamarkkinapäivän, jossa Keski-Euroopan markkinapotentiaalin realisoimiseksi laadittua suunnitelmaa. Käsittelimme näitä suunnitelmia tuoreeltaan niin kommentin kuin videohaastattelunkin muodossa. 

Käy kauppaa. (Nokian Renkaat)

Analyytikko / Kirjoittaja

Joonas Korkiakoski

Joonas Korkiakoski

Analyytikko

Lisätiedot
Tunnusluvut 2020 2021e 2022e
Liikevaihto 1 313,7 1 666,7 1 789,0
- kasvu-% -17,1% 26,9% 7,3%
Liikevoitto (EBIT) 119,9 298,4 376,9
- EBIT-% 9,1% 17,9% 21,1%
EPS (oik.) 1,03 1,85 2,16
Osinko 1,20 1,45 1,55
P/E (oik.) 27,9 17,8 15,2
EV/EBITDA 13,4 9,9 8,5
Osinkotuotto-% 4,2% 4,4% 4,7%
Uusimmat ennusteet

Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaar on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa.