ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) Euroopan talousalueen vertailukelpoinen myynti laski kesäjaksolla (heinä- ja elokuu) 21 % 1,7 miljoonaan autoon. ACEA ei tiedotteessaan tarkemmin avannut jyrkähkön laskun taustalla olleita ajureita. Vallinnut ja edelleen vallitseva komponenttien globaali allokaatiotilanne huomioiden lienee kuitenkin ilmiselvää, että myyntilukujen lasku on ollut pitkälti seurausta autovalmistajien tarjontapuolen haasteista. Tätä puoltaa mielestämme myös se, että Euroopan isojen automaiden (Saksa, Ranska, Espanja ja Italia) kehitykset olivat lähes identtisiä. Pohjoismaista taas Norjan myyntimäärät uivat vastavirtaan (+ 31 %) Suomen (- 13 %) ja Ruotsin (- 24 %) vastaavien laskiessa.
ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Täten ACEA:n tilastoissa ei ole Nokian Renkaille tärkeää Venäjän automarkkinaa. Olemmekin kommentoineet Venäjän heinä- ja elokuun kehityksiä jo aikaisemmin. Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Euroopan uusien autojen myynti jatkoi kasvuaan.
Kokonaismyyntimäärä elokuuhun päättyneellä jaksolla oli 12,9 miljoonaa autoa ja siten 5 % edellisvuotta korkeammalla. Euroopan automarkkinan ja sen sisällä erityisesti suurten alueiden – Ranska, Saksa, Italia ja Espanja – kaksi viimeistä vuotta ovat olleet vaikeita. Vaikka uusien autojen kysyntään dramaattisesti vaikuttanut pandemiatilanne onkin pikkuhiljaa hellittämässä, aiheuttaa globaaleissa toimitusketjuissa olevat ongelmat nähtyyn tapaan ikäviä harmeja automarkkinan kuluvan vuoden kehitykselle. Isossa kuvassa Euroopan automarkkinalla onkin yhä pitkä matka vuosien 2016-2018 hyviin menekkeihin ja 15-16 miljoonan vuotuisiin myyntimääriin.
Nokian Renkaiden myynnin rakenne on talvirengaspainotteinen, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona.
Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden kasvun kannalta tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. Nokian Renkaat järjesti viime viikolla virtuaalisen pääomamarkkinapäivän, jossa yhtiö perkasi tarkemmin muun muassa juuri Keski-Eurooppaan liittyviä suunnitelmiaan. Tarkempi kommenttimme aiheesta on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.09.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 313,7 | 1 639,9 | 1 743,9 |
kasvu-% | −17,13 % | 24,83 % | 6,34 % |
EBIT (oik.) | 182,9 | 321,0 | 364,9 |
EBIT-% (oik.) | 13,92 % | 19,57 % | 20,93 % |
EPS (oik.) | 1,03 | 1,83 | 2,09 |
Osinko | 1,20 | 1,45 | 1,55 |
P/E (oik.) | 27,88 | 4,78 | 4,18 |
EV/EBITDA | 13,42 | 2,64 | 2,21 |