Euroopan uusien autojen myynti laski 25 % syyskuussa
ACEA:n (European Automobile Manufacturers Association) Euroopan talousalueen vertailukelpoinen myynti laski syyskuussa 25 % 0,9 miljoonaan autoon. Automarkkinan jyrkkä lasku selittyy järjestön kommenttien mukaan pitkälti autovalmistajien tarjontapuolen vaikeuksista, jotka taas ovat seurausta komponenttien globaalista allokaatiotilanteesta. Näiden tekijöiden aiheuttamien hallojen kokoluokkaa kuvastaa hyvin se, että päättynyt syyskuu oli Euroopan talousalueen heikoin sitten vuoden 1995. Euroopan isoista automaista Italian (- 33 %) ja Saksan (- 26 %) myyntimäärät laskivat voimakkaimmin. Pohjoismaista Norjan volyymit (+ 16 %) jatkoivat kesäkauden tapaan erisuuntaista kehitystään, kun taas Suomen (- 22 %) ja Ruotsin (- 21 %) myynnit mukailivat markkinatason tapahtumia.
ACEA:n tilastoissa Euroopan talousalueen sisään on laskettu Euroopan unioniin ja EFTA:an kuuluvien maiden lisäksi myös Iso-Britannia. Täten ACEA:n tilastoissa ei ole Nokian Renkaille tärkeää Venäjän automarkkinaa. Tuttuun tapaan olemmekin kommentoineet Venäjän syyskuun kehitystä jo aikaisemmin.
Rullaavan 12 kuukauden ajanjaksolla Euroopan uusien autojen myynti pysyi pienessä kasvussa. Kokonaismyyntimäärä syyskuuhun päättyneellä jaksolla oli 12,6 miljoonaa autoa ja siten 2 % edellisvuotta korkeampi. Euroopan automarkkinan ja sen sisällä erityisesti suurten alueiden – Ranska, Saksa, Italia ja Espanja – kaksi viimeistä vuotta ovat olleet vaikeita. Vaikka uusien autojen kysyntään dramaattisesti vaikuttanut pandemiatilanne onkin pikkuhiljaa hellittämässä, aiheuttaa globaaleissa toimitusketjuissa olevat ongelmat nähtyyn malliin ikäviä tarjontapuolen kautta tulevia vaikeuksia kuluvalle vuodelle. Isossa kuvassa Euroopan automarkkinalla onkin yhä pitkä matka vuosien 2016-2018 hyviin menekkeihin ja 15-16 miljoonan vuotuisiin myyntimääriin.
Nokian Renkaiden myynnin rakenne on talvirengaspainotteinen, minkä takia Euroopan sisällä Pohjoismaat on yksittäisistä alueista tärkein markkina. Uusien autojen myynti heijastuu Nokian Renkaiden toimintaan välillisesti, sillä erityisesti selkeiden vuodenaikaerojen alueilla uuden auton yhteydessä ostetaan tyypillisesti myös uudet talvirenkaat. Lisäksi uusien autojen myynti vaikuttaa koko jälkiasennusmarkkinan kannalta oleelliseen autokantaan ja toimii sen näkökulmasta ikään kuin syöttöfunktiona.
Keski-Euroopasta Nokian Renkaiden kasvun kannalta tärkeimpiä alueita ovat puolestaan Saksa, Ranska, Itävalta, Sveitsi, Tsekki ja Puola. Nokian Renkaat järjesti syyskuussa pääomamarkkinapäivän, jossa yhtiö kävi tarkemmin läpi Keski-Euroopan kasvupotentiaalin realisoimiseksi laadittua suunnitelmaa. Kommenttimme tästä on luettavissa täältä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Nokian Tyres
Nokian Renkaat on vuonna 1988 perustettu yhtiö, joka kehittää ja valmistaa premium-luokan renkaita ja on tunnettu erityisesti talvirenkaistaan. Yhtiö myy renkaita henkilöautoihin, kuorma-autoihin sekä raskaisiin työkoneisiin. Nokian Renkaat on jaettu kolmeen liiketoimintayksikköön, jotka ovat Henkilöautonrenkaat, Raskaat Renkaat sekä autonhuoltoon ja rengaspalveluihin erikoistunut Vianor-ketju. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa ja Yhdysvalloissa. Nokian Renkailla on myös kaksi omaa testikeskusta Suomessa ja yksi Espanjassa, mikä mahdollistaa renkaiden ympärivuotisen testaamisen.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut10.09.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 1 313,7 | 1 639,9 | 1 743,9 |
kasvu-% | −17,13 % | 24,83 % | 6,34 % |
EBIT (oik.) | 182,9 | 321,0 | 364,9 |
EBIT-% (oik.) | 13,92 % | 19,57 % | 20,93 % |
EPS (oik.) | 1,03 | 1,83 | 2,09 |
Osinko | 1,20 | 1,45 | 1,55 |
Osinko % | 4,16 % | 16,24 % | 17,37 % |
P/E (oik.) | 27,88 | 4,88 | 4,27 |
EV/EBITDA | 13,42 | 2,70 | 2,26 |