Finnair julkisti eilen illalla kutsun kuluvan vuoden yhtiökokoukseensa, joka järjestetään perjantaina 29.5.2020. Tavanomaisten yhtiökokousasioiden lisäksi kutsu antoi lisätietoja yhtiön Q1-tuloksen yhteydessä julkistamasta osakeantisuunnitelmasta, sillä yhtiön hallitus hakee yhtiökokoukselta valtuutusta merkintäoikeusannin järjestämiseen. Yhtiökokouskutsun perusteella annin koko tarkentui alkuperäisen tiedotteen indikoiman maksimimäärän tasolle noin 500 MEUR:oon, kun taas hallitus hakee valtuutusta laskea annin yhteydessä liikkeelle enintään 6,5 miljardia yhtiön uutta osaketta. Annin merkintäaika on tarkoitus aloittaa vielä Q2:n aikana. Tarkkoja antiehtoja (esim. merkintähinta ja liikkeelle laskettavien osakkeiden lukumäärä) yhtiökokouskutsu ei kuitenkaan sisältänyt vaan ne jäävät hallituksen määritettäviksi. Osakeannista saatavat pääomat hallitus aikoo käyttää Finnairin taseaseman vahvistamiseen ja maksuvalmiuden parantamiseen, joita koronaviruspandemiasta seuranneet tappiot ja negatiivinen kassavirta on viime aikoina heikentäneet.
Annin kokoluokan tarkentuminen 500 MEUR:oon ei ollut mielestämme lainkaan yllättävää, sillä koronapandemia runtelee yhtiön tasetta pahasti. Annissa liikkeelle laskettavien osakkeiden määrän rajaaminen enintään 6,5 miljardiin uuteen osakkeeseen (vrt. Finnairin nykyinen osakemäärä on noin 128 miljoonaa osaketta) antaisi taas hallitukselle laajat valtuudet annin rakenteen määrittämiseen. Joka tapauksessa on kuitenkin mielestämme selvää, että Finnairin tämänhetkistä markkina-arvoa suurempi osakeanti tullaan tekemään merkittävällä alennuksella suhteessa pörssikurssiin ja siten anti aiheuttaa nykyisille osakkeenomistajille tuntuvan laimennuksen. Arvioimme mukaan pikavauhtia toteutettava osakeanti voi luoda painetta Finnairin osakekurssiin lähikuukausina. Pidämme kuitenkin osakeantia perusteltuna yhtiön toiminnan jatkuvuuden ja joustavuuden turvaamisen takia, vaikka hinta nykyisille omistajille onkin vallitsevassa poikkeustilanteessa todennäköisesti kova.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 1 441,2 | 2 575,8 |
kasvu-% | 9,22 % | −53,47 % | 78,72 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −318,0 | 66,3 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −22,07 % | 2,57 % |
EPS (oik.) | 0,50 | −3,07 | −0,22 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 36,17 | - | - |
EV/EBITDA | 6,08 | 55,21 | 3,86 |