Finnair ja Qatar Airways aloittavat pitkäaikaisen strategisen yhteistyön
Finnair ja Qatar Airways ovat sopineet pitkäaikaisesta strategisesta yhteistyöstä, jossa Finnair aloittaa päivittäiset lennot Helsingistä, Kööpenhaminasta ja Tukholmasta Qatar Airwaysin kotikentälle Dohaan. Finnair ja Qatar Airways tarkastelevat myös mahdollisuutta aloittaa lennot Dohan ja muun eurooppalaisen kohteen välillä. Yhtiöt jakavat näiden reittien rahti- ja matkustajakapasiteetin ja yhteistyötä tukee laaja codeshare-sopimus.
Yhteistyön myötä Finnairin asiakkaille avautuu Qatar Airwaysin yli sadan kohteen verkosto Dohasta Australiaan, Uuteen Seelantiin, Kaakkois-Aasiaan, Lähi-itään ja Afrikkaan. Samalla Qatar Airwaysin asiakkaat voivat hyödyntää uusia mahdollisuuksia Finnairin pohjoisessa verkostossa.
Lennot on tarkoitus aloittaa marras-joulukuussa 2022. Ne lennetään Finnairin äskettäin uudistetuilla A330-lentokoneilla, joissa on palkitut businessluokan Air Lounge-istuimet, upouusi premium economy -matkustusluokka sekä päivitetty economy-luokka. Lentoja myy ja markkinoi sekä Finnair että Qatar Airways. Viikkovuoroja on 7 kappaletta sekä Helsingistä, Tukholmasta että Kööpenhaminasta.
Suhtaudumme laajarunkokalustoa työllistävään hankkeeseen positiivisesti
Yhteistyösopimus ei ollut mielestämme yllättävä, sillä olemme jo aiemmin arvioineet Finnairin etsivän erityyppisiä pitkäaikaisia käyttökohteita laajarunkokoneilleen sen jälkeen, kun Venäjän ilmatilan käyttökielto teki Finnairin Aasian-strategiasta toteuttamiskelvottoman. Näin ollen avaus on mielestämme hyvin istuva osa Finnairin työn alla olevaan uuteen strategiaan ja odotamme yhtiöltä vastaavantyyppisiä avauksia vielä lisää eri ilmansuuntiin. Finnairin uuden strategian pitäisi valmistua syksyn aikana.
Mielestämme A330 on pienehkönä laajarunkokoneena varsin käyttökelpoinen konemalli Dohan ja pohjoismaisten pääkaupunkien väliselle etäisyydelle ja Qatar Airwaysin siivellä Finnair voi päästä kiinni hyvän marginaaliprofiilin ostovoimaiseen asiakaskuntaan. Toisaalta pohjoismaisten pääkaupunkien ja Dohan välisellä reiteillä Finnair ei pääse hyödyntämään verkoston hyötyjä täysin optimaalisesti Tukholman ja Kööpenhaminan vähäisen lyhyen liikenteen verkoston takia ja myös reittien ympärivuotinen volyymipotentiaali on mielestämme jossain määrin avoin. Muun muassa näiden tekijöiden takia arvioimme reittien marginaaliprofiilin olevan Finnairille lähtökohtaisesti Koillis-Aasian reittejä alempi, mikä korostaa Finnairin tarvetta alentaa kuluja osana uutta strategiaa. Kokonaisuus huomioiden suhtaudumme kuitenkin Finnairin skaalassa mukavan kokoluokan aloitteeseen positiivisesti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 221,2 | 2 666,3 |
kasvu-% | 1,11 % | 164,94 % | 20,04 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −259,3 | 33,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −11,68 % | 1,24 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,41 | −0,07 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 109,05 | 15,53 |