Finnair jatkaa lomautuksia ja tavoittelee lähes 80 MEUR:n kulusäästöjä vuoteen 2022 mennessä
Finnair tiedotti keskiviikkona, että yhtiö sopeuttaa volyymisidonnaisia kulujaan kysynnän mukaisesti. Muun muassa Suomen lomautuskäytännön vuoksi merkittävä osuus yhtiön kuluista joustaa kysynnän mukaan nykyisenkaltaisessa markkinatilanteessa. Volyymisidonnaisten kulujen osuus vuonna 2019 Finnairin kaikista kuluista oli noin 60 %.
Finnair aloittaa keskustelut henkilöstönsä kanssa mahdollisista lisälomautuksista. Yhtiö aloittaa lentojen asteittaisen lisäämisen heinäkuusta alkaen, jolloin yhtiö lentää noin 30 % normaalista lentomäärästään. Finnair lisää liikenneohjelmaansa lentoja kysynnän elpyessä ja arvioi lentävänsä vuoden lopussa noin 70% normaalista kapasiteetistaan. Normaalia pienemmän lento-ohjelman takia työn tarve on alempi ja tästä syystä Finnair aloittaa nyt keskustelut henkilöstönsä kanssa mahdollisista lisälomautuksista. Lomautuksia koskeva yt-menettely koskee koko Finnairin noin 6100 työntekijää Suomessa. Keskustelut henkilöstön kanssa aloitetaan 25.5. Toteutuessaan lomautukset voisivat olla määräaikaisia ja voimassa toistaiseksi tarjolla olevan työmäärän mukaisesti. Suomen ulkopuolella olevan henkilöstön osalta suunnitellaan vastaavia sopeutustoimia paikallisten lakien mukaisesti.
Lisäksi Finnair tavoittelee lähes 80 MEUR:n vuositason pysyviä kustannussäästöjä vuoden 2022 alusta verrattuna vuoteen 2019. Säästöjä haetaan muun muassa kiinteistökuluista, koneiden vuokrauskuluista, palkitsemisrakenteista, myynti- ja jakelukuluista, IT-kustannuksista sekä hallintokuluista. Lisäksi yhtiö jatkaa toimintojen tehostamista, eri asiakasprosessien digitalisointia ja automatisointia sekä neuvottelee uudelleen sopimuksia toimittajiensa ja kumppaniensa kanssa. Finnairin tämän hetken suunnitelma perustuu arvioon, jonka mukaan lentoliikenne toipuu vuoden 2019 tasolle 2-3 vuodessa. Mikäli kilpailutilanne tai kysyntä osoittautuisi nykyistä oletusta huonommaksi, Finnair ryhtyy tarvittaessa lisätoimiin.
Finnair kertoi jo Q1-raportissaan henkilöstön sopeutustarpeen jatkuvan koko tämän vuoden, joten lomautusuutinen ei ollut millään tapaa yllättävä. Arviomme mukaan yhtiö pystyy sopeuttamaan lentävän henkilökunnan ja maapalveluhenkilökunnan määrän joustavasti suhteessa lentojen volyymiin, mikä rajaa yhtiön negatiivisen kassavirran määrää lentojen asteittaisen ylösajon aikana. Myös vuoden lopulle tavoiteltu noin 70 %:n operointiosuus normaalista kapasiteetista oli hyvin linjassa ennusteidemme kanssa.
Myös pitkän aikavälin säästöohjelman aloittaminen oli hyvin odotettua ja tarpeellista, sillä yhtiön kulurakenne ja kehityshankkeet olivat arviomme mukaan mitoitettu selvästi nyt odotettavissa olevaa volyymia korkeammalle tasolle. Pidämme vajaan 80 MEUR:n säästötavoitetta uskottavana, kun huomioidaan yhtiön kulujen mittakaava (2019: käteiskulut ja poistot yhteensä noin 3,0 miljardia euroa) sekä toisaalta koronapandemiasta johtuva monien hyödykkeiden kysynnän pidempiaikainen lasku sekä näillä näkymin nolliin naulatun korkotason potentiaaliset vaikutukset kiinteistöjen ja lentokoneiden vuokriin.
Mielestämme pitkäaikaisten säästöjen hakeminen on tässä vaiheessa yhtiölle erittäin kriittistä, sillä odotamme lentosektorin kilpailudynamiikan pysyvän myös kriisin jälkeen isossa kuvassa kireänä ja kilpailukyvyn ylläpitäminen vaatii jatkuvaan toiminnan tehostamista. Lisäksi Finnair velkaantuu kriisissä ja kriisin jälkeen edessä oleva velkatason alentaminen vaatii yhtiöltä tervettä kannattavuutta ja kassavirtaa, jonka turvaamiseksi Finnairin on mielestämme haettava sekä säästöjä että pyrittävä voittamaan markkinaosuuksia kaupallisella puolella.
Lomautusuutinen ja säästöohjelma eivät mielestämme olleet massiivisia yllätyksiä, eivätkä ne luo välittömiä muutospaineita lähivuosien ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä. Näkemyksemme Finnairista on toistaiseksi varovainen, minkä taustalla on yhä erittäin epäselvä näkymä lentojen kysynnän elpymisvauhtiin, sektorin kilpailudynamiikkaan ja Finnairin velkaantumisen mittakaavaan sekä vielä Q2:lla edessä oleva suuri noin 500 MEUR:n merkintäoikeusanti. Yhtiön likviditeetti on kuitenkin mielestämme turvattu jo toteutettujen ja suunnitteilla olevien rahoitusjärjestelyiden avulla pitkälle ensi vuoteen kaikissa skenaarioissa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.04.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 1 441,2 | 2 575,8 |
kasvu-% | 9,22 % | −53,47 % | 78,72 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −318,0 | 66,3 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −22,07 % | 2,57 % |
EPS (oik.) | 0,50 | −3,07 | −0,22 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 36,17 | - | - |
EV/EBITDA | 6,08 | 54,79 | 3,83 |