Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa helmikuulta. Euroopan, Pohjois-Amerikan, Lähi-idän ja Kotimaan alueilla liiketoiminnan dynamiikka oli jälleen melko normaalia, mutta Venäjän ylilentokielto rasitti luonnollisesti edelleen Aasian liikennettä. Helmikuun matkustajamäärä oli kuitenkin jo 83 % ja myyty volyymi 75 % helmikuun 2019 toteutumista, mitkä olivat parhaita tasoja pandemiasta toipumisen käynnistyttyä. Suhteessa tammikuuhun helmikuun luvut olivat mielestämme jokseenkin tavanomaisia, kun huomioidaan, että helmikuussa lentopäiviä on lähes 10 % tammikuuta vähemmän.
Volyymit kasvoivat edelleen reippaasti heikosta vertailukaudesta
Aasian liikenne oli yhä maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta sekä Kiinan vasta hiljattain lopettamista koronarajoituksista. Pohjois-Amerikan alueella Tukholmasta Yhdysvaltoihin suuntautuneiden lentojen lopettaminen lokakuun 2022 lopussa painoi alueen luvut selvään alamäkeen vuositason vertailussa. Euroopan ja uuden Lähi-idän alueen ja myös Kotimaan volyymit kasvoivat selvästi heikosta vertailukaudesta. Volyymit ylittivät ennusteemme Kotimaassa ja Lähi-idässä ja alittivat ne lievästi Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Euroopassa volyymikehitys oli suurin piirtein odotustemme mukaista.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta tärkeä matkustajakäyttöaste oli 75 %:ssa helmikuussa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli noin 4-5 %-yksikköä helmikuun pidemmän ajan keskiarvojen alapuolella, mutta taso oli kuitenkin kuluvan talvikauden selvästi paras ja ylitti ennusteemme noin 1 %-yksiköllä. Rakenteellisesti alhaisemmilla käyttöasteilla historiallisesti operoinut Kotimaa ylsi 73 %:n käyttöasteeseen helmikuun talvilomasesongilla, mikä on alueelle vahva taso. Aasiassa matkustajakäyttöaste oli kaukoliikennealueelle tyydyttävällä 76 %:n tasolla, mutta Pohjois-Amerikan käyttöaste jäi vaisuksi 59 %:iin. Euroopassa matkustajakäyttöaste kohosi 79 %:iin ja Lähi-idässä 78 %:iin, mitkä olivat helmikuun kausiluonne huomioiden mielestämme hyviä tasoja. Muistutamme myös, että Finnairin liikevaihdon optimointimalli on antanut viime aikoina historiallisiin tasoihin nähden hieman vaisun matkustajakäyttöasteen vastineeksi hyviä keskituottoja. Siten pidämme helmikuun matkustajakäyttöasteen kehityssuuntaa hyvänä uutisena.
Rahtivolyymi pysyi alamäessä vuositasolla, mutta toipui tammikuusta
Helmikuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui lähes kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesti matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista, vaikka Aasian osalta Venäjän ylilentokielto sotkeekin Finnairin rahtiliiketoimintaa. Rahtipuolen kapasiteetti ja myyty volyymi laskivat erittäin korkeasta vertailutasosta 20-30 %. Q1’22 oli lentorahdille kuuma globaalien toimitusketjujen ongelmista johtuneiden poikkeuksellisten volyymien sekä hintojen takia. Kuukausitasolla rahdin kehitys oli sen sijaan maltillisen positiivista volyymien osalta, vaikka helmikuussa lentopäiviä oli 3 tammikuuta vähemmän. Kokonaisuutena rahtimarkkinan terve kysyntätilanne vaikuttaa kuitenkin jatkuneen helmikuussa, vaikka huippu rahdin osalta on takana ja myös rahtihinnat ovat luultavasti normalisoitumassa (vrt. merirahdin hintojen lasku viime aikoina).
Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista raportin jälkeen
Kokonaisuutena Finnairin helmikuun liikenneraportti oli matkustajamäärän, myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteen osalta hieman ennusteitamme parempi. Välittömiä muutospaineita raportti ei kuitenkaan aiheuta Finnairin Q1:n tulosennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.02.2023
2022 | 23e | 24e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 356,6 | 2 798,6 | 2 892,5 |
kasvu-% | 181,08 % | 18,76 % | 3,35 % |
EBIT (oik.) | −163,9 | 122,3 | 165,0 |
EBIT-% (oik.) | −6,95 % | 4,37 % | 5,70 % |
EPS (oik.) | −0,33 | −0,00 | 0,03 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 90,97 |
EV/EBITDA | 68,88 | 11,99 | 10,75 |