Finnair: Korona lyö lujaa, mutta emme odota tyrmäystä
Toistamme Finnairin vähennä-suosituksemme ja laskemme yhtiön tavoitehintamme 3,50 euroon (aik. 3,75 euroa) yhtiön eilen kuluvasta vuodesta antaman toisen tulosvaroituksen jäljiltä. Yhä koronaviruksen leviämisestä johtuva Finnairin osakkeen äärikorkea riskitaso puoltaa mielestämme selkeämmän tuotto/riski-profiilin odottamista.
Finnair joutuu ajamaan operaatiot lähes alas koronaviruksen takia ja tekee tuntuvan tappion tänä vuonna
Finnair tiedotti maanantaina, että kysynnän huomattavan heikkenemisen vuoksi yhtiö leikkaa 90 % normaalista kapasiteetistaan huhtikuun 2020 alusta alkaen siihen asti, kunnes tilanne on parantunut. Tämä johtaa huomattavaan oikaistun liiketappioon tilikaudella 2020 (aik. vuonna 2020 oik. EBIT jää olennaisesti vuotta 2019 heikommaksi). Poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi Finnair tekee kuluihinsa merkittäviä lisäsopeutuksia (aik. kuluja pyritään alentamaan 40-50 MEUR:lla). Lisäksi yhtiön hallitus peruu tälle keväälle kaavaillun 0,20 euron osinkoehdotuksen. Yhtiö aikoo myös toteuttaa merkittävän lisärahoitussuunnitelman (sis. TyEL-takaisinlainaus, luottolimiitin käyttöönotto ja lentokoneiden myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelyt) varmistaakseen tulevaisuutensa myös skenaariossa, jossa koronaviruksesta aiheutuu pidempiaikaisia rasitteita. Emme pidä tulosvaroitusta erityisen yllättävänä, sillä virus on levinnyt aivan viime päivinä dramaattisesti Euroopassa ja USA:ssa ja siten lamaannuttanut lentoliikenteen kysynnän globaalisti. Sisään tulevan kassavirran hyytyminen on arviomme mukaan syönyt jo Finnairin kassapuskureita (2019 lopussa kassa lähes 1 miljardia euroa), mutta odotamme jäljellä olevan kassan ja lisärahoituksen turvaavan yhtiön likviditeetin. Osingonmaksusta luopuminen on mielestämme ainoa järkevä valinta vallitsevassa poikkeustilassa.
Odotamme kuluvalta vuodelta raskasta tappiota ja koronaviruksen rasitteet kolhivat myös tasetta
Olemme leikanneet Finnairin kuluvan vuoden oikaistun liikevoiton ennusteitamme jälleen rajusti ja odotamme nyt yhtiön oikaistun liikevoiton putoavan tänä vuonna 105 MEUR tappiolliseksi (2019: oik. EBIT 163 MEUR). Ennusteita painoi liikevaihdon putoaminen, jota kulujen lasku kompensoi vain osin. Odotamme nyt yhtiön H1-tuloksen jäävän raskaasti tappiolliseksi, kun taas arvioimme viruksen rasitteiden alkavan rauhoittua keskikesällä. Ennusteisiimme liittyvä epävarmuus on luonnollisesti erittäin korkea, sillä tilanne viruksen suhteen elää jatkuvasti. Myös Finnairin taseeseen kuluvan vuoden raskas nettotappio ja negatiivinen vapaa kassavirta jättävät arviomme mukaan jälkiä ja nykyennusteillamme yhtiön nettovelkaantumisaste kohoaa vuoden 2020 lopussa 140 %:iin (vrt. yhtiön indikatiivinen tavoite on alle 175 %:n nettovelkaantumisaste). Odotamme koronaviruksen suurimpien rasitusten jäävän tähän vuoteen, mutta olemme leikanneet lähivuosien ennusteitamme etenkin EPS-tasolla mm. nousseiden rahoituskulujen ennusteiden takia. Odotamme Finnairilta vuosina 2021-2022 tuntuvaa tuloskasvua, mikä nojaa yhtiön mielestämme lupaavan strategian toimiin, Euroopan tervehtyvään kilpailukuvaan ja suojatun polttoaineen hinnan laskuun.
Vuoden tähtäimellä riskikorjattu tuotto-odotus ei riitä, vaikka keskipitkällä aikavälillä yhtiössä on potentiaalia
Finnairin osake ei saa tukea kuluvan vuoden kertoimista, sillä tulos jää tappiolle. Ensi vuoden kertoimet painuvat kohtuullisiksi (2021e: P/E 11x, EV/EBIT 9x). Siten tulosarvostuksen kokonaiskuva ei mielestämme ole halpa, kun huomioidaan, että 1) koronavirus luo yhä merkittäviä negatiivisia riskejä ennusteisiin ja 2) ensi vuoden ennusteisiin on vaikea nojata voimakkaasti toimialan kroonisesti lyhyen näkyvyyden ja korkean riskitason takia. Tasearvostus on matala (2020e: oik. P/B 0,8x), mutta vahvaa tukea se ei arviomme mukaan tarjoa, sillä yhtiön oma pääomaa sulaa jonkun aikaa ja koronavirukseen liittyy yhä osin tuntemattomia ja vaikeasti ennustettavia riskejä. Riskit pitävät yhtiön 12 kk:n tuotto-odotuksen riittämättömänä, vaikka mielestämme Finnairissa on selvää keskipitkän ajan potentiaalia.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.03.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 2 470,3 | 3 021,6 |
kasvu-% | 9,22 % | −20,25 % | 22,32 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −105,1 | 152,4 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −4,25 % | 5,04 % |
EPS (oik.) | 0,50 | −1,38 | 0,32 |
Osinko | 0,20 | 0,00 | 0,10 |
Osinko % | 1,10 % | 3,46 % | |
P/E (oik.) | 36,17 | - | 9,08 |
EV/EBITDA | 6,08 | 5,66 | 2,68 |