Tarkistamme Finnairin tavoitehintamme 0,65 euroon (aik. 3,50 euroa). Muutos heijastelee puhtaasti yhtiön eilen julkaiseman osakeannin ehtoja ja tänään osakkeesta irronnutta merkintäoikeutta. Yhtiön suosituksemme laskemme myy-tasolle (aik. vähennä). Pörssien ja matkailuosakkeiden kurssiralli on tarttunut voimalla myös Finnairiin viime viikkoina (osake +30 % toukokuun pohjilta) ja tämä on kohottanut yhtiön arvostusta selvästi. Mielestämme tämä on lentoalan yhä erittäin hankalat näkymät ja kriisin Finnairin taseeseen jättämät jäljet huomioiden ennenaikaista. Näin ollen osakkeenomistajien tuotto-odotus Finnairissa jää mielestämme 12 kk:n tähtäimellä nyt selvästi epätyydyttäväksi.
Noin 500 MEUR:n osakeanti toteutetaan odotetusti rajusti pörssikurssia alemmalla hinnalla
Finnair julkisti eilen jo tiedossa olleen noin 500 MEUR:n merkintäoikeusantinsa tarkat ehdot, jotka on luettavissa täältä. Yhtiö tarjoaa annissa enintään 1279 265 150 uutta osaketta hintaan 0,40 euroa/osake. Nykyisillä osakkeenomistajilla on oikeus merkintä 10 uutta osaketta 1 omistamaansa osaketta kohden. Annille on täysimääräinen merkintätakaus, joten odotamme annin toteutuvan suunnitelman mukaisesti. Laskelmiemme mukaan Finnairin osakkeen teoreettinen hinta merkintäoikeuden irtoamisen jälkeen eilisen päätöskurssin pohjautuen on noin 0,72 euroa osakkeelta. Siten osakeannin merkintähinta vastaa noin 44 %:n alennusta suhteessa teoreettiseen hintaan. Alennuksen kokoluokka on tyypillinen suurelle merkintäoikeusannille ja anti aiheuttaa Finnairin nykyisille omistajille merkittävän laimennuksen. Mielestämme osakeanti on silti yhtiölle tarpeellinen pitkän ajan kilpailu- ja investointikyvyn turvaamiseksi. Arviomme mukaan Finnair saa antipääomalla ”siivottua” koronapandemian yhtiön taseeseen jättämät kolhut ja vuoden 2020 lopussa odotamme yhtiön nettovelkaantumisasteen olevan vain lievästi vuoden 2019 lopun tason yläpuolella noin 80 %:ssa (sis. oletus 200 MEUR:n hybridilainan uusimisesta H2:lla). Velkaantumisen mittakaava ja eri järjestelyillä vahvistettu likviditeetti huomioiden Finnairin selviytyminen kriisin yli on arviomme mukaan turvattu ja korjatun pääomarakenteen turvin yhtiö pystyy aikanaan myös siirtymään kestävän kasvun strategiansa edistämiseen.
Emme ole tehneet ennustemuutoksia operatiivisiin ennusteisiimme
Koronapandemia on ollut viime aikoina rauhoittumaan päin Finnairin päämarkkina-alueilla Euroopassa ja Aasiassa. Matkustusrajoitukset ovat kuitenkin vielä pääosin voimassa ja niiden voimassaolo sekä kysynnän elpymisvauhti ovat edelleen hyvin epäselviä. Siten emme ole tehneet Finnairin operatiivisiin tulosennusteisiimme oleellisia muutoksia toistaiseksi. Odotamme Finnairin aloittavan kapasiteettinsa ylösajon Q3:n alussa ja saavuttavan vuoden 2019 liikevaihtotason vuonna 2023. Yhtiön liiketoiminnan kassavirran arvioimme kääntyvän positiiviseksi talvella, vapaan kassavirran ensi vuonna ja nettotuloksen vuonna 2022. Ennusteisiin liittyvä epävarmuus on luonnollisesti erittäin korkea, mutta mielestämme toimialan ja Finnairin nopeaan elpymiseen viittaavat merkit ovat vielä vähissä ja aikanaan alkavan elpymisen jälkeenkin kriisin jättämiä jälkiä on paikkailtava.
Osakkeenomistajien tuotto-odotus on arviomme mukaan heikko
Finnairin osake ei saa tukea tämän ja ensi vuoden tuloskertoimista negatiivisten tai matalan tulostason takia. Vuoden 2022 ennusteilla Finnairin osake ei myöskään ole halpa suhteessa verrokkiryhmään. Yhtiön tasepohjainen oik. P/B on keskipitkän ajan mediaaninsa tasolla 1,2x, mitä pidämme vallitseva historiallisen vaikea näkymä huomioiden korkeana arvostuksena. Sijoittajien toivo Finnairissa lepää pitkässä tähtäimessä, sillä koko toimialaa ravisteleva kriisi voi hyvässä skenaariossa tehdä lentosektorista terveemmän pelikentän Finnairin kaltaisille selviytyjille (ml. kilpailun ja tiettyjen kulupaineiden rauhoittuminen) keskipitkällä ja pitkällä tähtäimellä. 12 kk:n tähtäimellä osakkeenomistajien tuotto-odotus on kuitenkin mielestämme heikko, sillä 1) arvostus jo ottanut etunojaa liiketoiminnan elpymiseen ja jättänyt huomioimatta tänä vuonna kasvavan nettovelan 2) aikanaan elpyvä kassavirta menee lähivuosina kriisin jälkien paikkailuun (ts. velkojen lyhentämiseen) ja investointeihin 3) osakeanti voi luoda lyhyellä tähtäimellä painetta kurssiin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.06.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 1 419,1 | 2 585,5 |
kasvu-% | 9,22 % | −54,19 % | 82,20 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −322,6 | 67,3 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −22,73 % | 2,60 % |
EPS (oik.) | 0,00 | −0,28 | −0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 4 376,91 | - | - |
EV/EBITDA | 6,08 | 183,60 | 11,35 |