Finnair laaja raportti: strategian onnistumiselle jää jo liian pieni odotusarvo
Tarkastamme Finnairin tavoitehintamme 6,25 euroon (aik. 6,40 euroa), mutta nostamme yhtiön suosituksemme lisää-tasolle (aik. vähennä). Mielestämme Finnair esitteli marraskuussa tasapainoisen hidastuvaa kasvua ja kannattavuutta painottavan strategian ja uskottavia kehitystoimia strategiakaudelle 2020-2025. Yhtiön lyhyen ajan toimintaympäristö pysyy haastavana ja lentosektorin riskitaso on kroonisesti korkea, mutta mielestämme lähivuosina kannattavuudesta kumpuava tulosparannusvara ja matala tasearvostus mahdollistavat jo ajallisesti hajautettuja ostoja yhtiössä. Olemme julkaisseet yhtiöstä laajan analyysiraportin, joka on luettavissa täältä.
Painopiste siirtyy perustellusti pari napsua kannattavuuden suuntaan
Finnairin strategian ytimessä pysyy yhä Euroopan ja Koillis-Aasian välinen transit-liikenne, jossa yhtiöllä on kestävä kilpailuetu Helsingin maantieteellisen sijainnin takia (lyhin reitti Alppien pohjoispuolisesta Euroopasta Kiinaan, Japaniin ja Etelä-Koreaan kulkee Helsingin yli). Lyhyiden matkan reittien päärooli strategiassa ja liiketoimintamallissa on tukea Aasian liikennettä ja palvella Suomen kotimarkkinaa. Finnairin integroituun liiketoimintamalliin kuuluvat synergisinä liiketoimintoina lisäpalvelut, rahti sekä Matkapalvelut. Vuosien 2020-2025 strategiakaudella yhtiö tähtää kestävään ja kannattavaan kasvuun (vrt. aggressiivinen kasvu vuosina 2016-2019), mikä tarkoittaa arviomme mukaan markkinoiden mukana kasvamista sekä kannattavuuteen ja myös vastuullisuuteen panostamista. Näihin tekijöihin liittyen yhtiö esitteli marraskuun 2019 CMD:llä useita myynti- ja kulupuolen kehitystoimia, joita pidämme uskottavina. Finnairin pääriskit ovat mielestämme sektorin äärikireä kilpailu, globaali talous, polttoaineen hinta, valuutat ja ympäristöregulaation kiristyminen.
Lyhyellä tähtäimellä toimintaympäristö on haastava ja strategian onnistumista aletaan mitata 2021-2022
Finnairin kannattavuus on rapautunut tänä vuonna vauhdilla, kun toimintaympäristö on vaikeutunut. Myös Q4:stä tulee yhtiölle vaisu emmekä pidä yhtiön 4,5-6,0 %:ssa olevan vuoden 2019 liikevoittomarginaaliohjeistuksen saavuttamista täysin varmana. Ensi vuonna odotamme Finnairin saavan tuloksensa kasvuun, kun 1) Aasian liikenteeseen painottuva kasvu jatkuu 2) kilpailu rauhoittuu hieman 3) polttoaineen suojatun hinnan trendi kääntyy. Ensi vuodesta tuskin tulee kuitenkaan erityisen hyvää Finnairille, sillä talouskasvun hidastuminen rajoittaa osassa liiketoimintoja kysyntää ja sekä tuotto- että kulupuolen kehitystoimien läpivienti vaatii aikaa (2020e: oik. EBIT-% 5,1 %). Siten Finnairin strategian onnistumista testataan kunnolla vasta vuosina 2021-2022, jolloin odotamme yhtiön pystyvän lähinnä omilla toimillaan stabiloimaan yksikkötuottoja ja alentamaan yksikkökuluja. Vuosien 2021-2022 EBIT-%:n ennusteemme ovat 6,2 % ja 6,4 %, mitkä ovat melko selvästi alle yhtiön vuosina 2017-2018 saavuttamien tasojen ja strategiakauden tavoitetasojen keskiarvojen (yli 7,5 % oik. EBIT-% yli syklin kiinteillä valuutoilla ja polttoaineiden hinnoilla vuosina 2021/2022-2025).
Arvostus kannustaa jo ajallisesti hajautettuun riskinottoon, mutta tuotto-odotus on tuloskasvun varassa
Finnairin tulospohjainen arvostus on kuluvan vuoden vaisulla tuloksella korkea ja ensi vuoden kertoimet ovat melko neutraalilla tasolla (2020e: P/E 15x, EV/EBIT 9x). Tasepohjainen arvostus on kuitenkin jo matala (2019e: oik. P/B 1,0x), mikä mielestämme antaa osakkeelle jo tiettyä tukea (ts. parantaa tuotto/riski-profiilia) ja puoltaa ottamaan varovaista etunojaa kohti 2020-lukua, jolloin osake olisi ennusteillamme jo halpa. Lähivuosien osinkotuottojen arvioimme jäävän mataliksi 2-3 %;iin, joten sijoittajien arvioimamme hyvän kaksinumeroisen vuosituotto-odotuksen runko tulee tuloskasvusta eikä osakkeessa ole nousuvaraa ilman tuloskunnon parantumista. Positiiviseksi taipuvasta odotusarvosta (ts. hyvä tuotto-odotus vs. siedettävä laskuvara) huolimatta suosittelemme sijoittajia hajauttamaan ostoja Finnairissa ajallisesti, sillä toimialan näkyvyys on kroonisesti lyhyt ja loppuvuoteen liittyy uhka lievästä tulosvaroituksesta. Finnairin arvostus on suhteellisesti ristiriitainen, mutta arviomme mukaan verrokkiarvostus ei estä kurssin nousuvaraa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 079,9 | 3 203,1 |
kasvu-% | 10,95 % | 8,08 % | 4,00 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 137,2 | 162,1 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 4,45 % | 5,06 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,24 | 0,37 |
Osinko | 0,27 | 0,10 | 0,15 |
Osinko % | 1,25 % | 3,27 % | 4,91 % |
P/E (oik.) | 51,15 | 12,54 | 8,18 |
EV/EBITDA | 6,37 | 2,48 | 2,36 |