Finnair tiedotti eilen, että yhtiö laskee liikkeeseen 400 MEUR:n vakuudettoman joukkovelkakirjalainan. Joukkovelkakirjalaina erääntyy 19.5.2025, sen kiinteä vuotuinen kuponkikorko on 4,250 % ja emissiokurssi 99,716 %. Joukkovelkakirjalainan tuotot käytetään olemassa olevien vuonna 2022 erääntyvien velkakirjojen takaisinoston rahoittamiseen ja loput tuotot konsernin yleisiin rahoitustarpeisiin. Takaisinostotarjouksen lopputulos julkistetaan niin pian kuin käytännössä on mahdollista tarjousajan päättymisen jälkeen.
Finnair tiedotti joukkovelkakirjalainan liikkeellelaskun suunnittelusta jo viime viikolla. Lainan koko oli lopulta odotuksiamme suurempi, sillä olimme odottaneet Finnairin pitävän joukkovelkakirjalainan koon vanhan lainan kokoluokassa 200 MEUR:ssa. Nyt Finnair pystyy uuden lainan pääoma huomioiden maksamaan pois kaikki vanhasta lainasta takaisinostotarjouksessa tarjottavat lainaosat ja toisaalta yhtiön kassa vahvistuu vielä vähintään 200 MEUR:lla. Arvioimme Finnairin säästävän joukkovelkakirjalainalla kerättyä pidempiaikaista pääomaa vuosina 2022-2023 lyhennykseen tulevien lainojen takaisinmaksuun, mikä pidentäisi yhtiön rahoituksen maturiteettia.
Uuden lainan korko oli noin 2 %-yksikköä vanhan lainan korkoa korkeampi, mikä peilaa mielestämme Finnairin koronakriisissä kohonnutta riskiprofiilia (ml. kysynnän palautumiseen liittyvä epävarmuus, velkaantumisen nousu ja vielä toistaiseksi negatiivinen kassavirta). Lentosektorin tämänhetkiseen hankalaan viitekehykseen peilattuna emme pidä kuitenkaan uuden lainan korkoa erityisen korkeana. Odotuksiamme suuremman lainapääoman ja kohonneen koron takia Finnairin rahoituskulujen ja osakekohtaisen tuloksen ennusteisiimme lähivuosille kohdistuu maltillista laskupainetta. Finnairin osakkeeseen tällä on kuitenkin mielestämme vain rajallinen merkitys, kun taas pääroolissa osakkeen kannalta ovat lentosektorin kysynnän elpymisen aikataulu ja kulmakerroin.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 1 228,7 | 2 559,0 |
kasvu-% | −73,23 % | 48,17 % | 108,28 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −382,1 | 155,0 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −31,10 % | 6,06 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,29 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | - | - | 146,32 |
EV/EBITDA | - | - | 10,24 |