Finnair lunastaa odotetusti jäljellä olevan osan vanhasta hybridilainastaan
Finnair tiedotti eilen, että yhtiö lunastaa takaisin alun perin 200 MEUR:n hybridilainan jäljellä olevan pääoman 42,2 MEUR. Hybridilaina 2015 laskettiin liikkeeseen 13.10.2015. Hybridilaina 2015 lunastetaan takaisin korvaavaa pääomitustapahtumaa koskevien lainaehtojen mukaisesti 26.10.2020. Korvaava pääomitustapahtuma oli heinäkuussa 2020 toteutettu merkintäoikeusanti. Finnair lunasti elokuussa 2020 julkisella ostotarjouksella vuonna 2015 liikkeelle laskettua hybridilainaa takaisin yhteensä 157,8 MEUR:n edestä.
Nyt toteutettavan järjestelyn jälkeen yhtiölle jää yksi 200 MEUR:n hybridilaina, jonka yhtiö laski liikkeeseen 3.9.2020. Vuonna 2020 liikkeelle lasketulla hybridilainalla ei ole eräpäivää, mutta liikkeeseenlaskijalla on oikeus lunastaa se takaisin 3 vuoden kuluttua liikkeeseenlaskupäivästä.
Vuoden 2015 hybridilainan jäljellä olevan osan lunastaminen oli hyvin odotettua, sillä lainan ehtojen mukaisesti sen korko olisi noussut erittäin korkeaksi 5 vuoden kohdalla olleen ensimmäisen mahdollisen lunastusrajapyykin ohittaminen jälkeen, ja siten pääomasta olisi tullut Finnairille kestämättömän kallista. Käytännössä Finnair myös rahoitti uudelleen koko vuoden 2015 hybridilainan jo syyskuun alussa, jolloin yhtiö laski liikkeelle uuden 200 MEUR:n hybridilainan. Olemme kommentoineet uuden hybridilainan liikkeelle laskua aiemmin täällä. Vuoden 2015 lainan loppuosan lunastus ei aiheuta myöskään ennustemuutoksia tai muutoksia näkemykseemme yhtiöstä, sillä olemme huomioineet uuden hybridilainan liikkeellelaskun ja vanhan lainan täysimääräisen lunastamisen jo edellisessä yhtiöpäivityksessämme syyskuun puolivälissä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut16.09.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 971,2 | 2 170,0 |
kasvu-% | 9,22 % | −68,65 % | 123,43 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −535,2 | −45,5 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −55,11 % | −2,10 % |
EPS (oik.) | 0,05 | −0,41 | −0,09 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | 397,90 | - | - |
EV/EBITDA | 6,08 | - | 17,89 |