Finnair peruu noin 100 lentoa matkustamohenkilökunnan päivän lakon takia
Finnair tiedotti sunnuntaina, että yhtiö peruu yhteensä noin 100 lentoa sunnuntaina 20.11. ja maanantaina 21.11. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto (AKT) on ilmoittanut Finnairin matkustamopalvelua koskevasta lakosta Helsingistä lähtevillä lennoilla sunnuntaista 20.11. klo 15 maanantaihin 21.11. klo 15 asti. Lakolla ei ole vaikutuksia Norran operoimiin lentoihin, eikä lentoihin, joiden matkustamopalvelun tuottaa Finnairin kumppani (ml. lennot Singaporeen, Intiaan ja Barcelonaan). Finnairin liikenne palautuu maanantai-iltapäivän aikana normaaliksi, mutta lakko voi vielä vaikuttaa yksittäisiin lentoihin maanantain jälkeenkin, kun esimerkiksi sunnuntaina ja maanantaina peruttujen kaukolentojen paluulennot jäävät lentämättä.
Finnair on syksyn aikana neuvotellut kaikkien henkilöstöryhmiensä kanssa säästöistä, joita tarvitaan Finnairin kannattavuuden palauttamiseksi. Finnair on koronapandemian aikana tehnyt merkittävät tappiot ja velkaantunut. Lisäksi Venäjän ilmatilan sulku vaikeuttaa Finnairin kykyä tehdä tulosta. Ensisijaisena tavoitteena on ollut löytää kustannuksia vähentävät ratkaisut yhdessä henkilöstön kanssa. Kun neuvottelutulosta ei matkustamohenkilöstön kanssa saavutettu, Finnairin on etsittävä muita keinoja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi matkustamopalvelussa. Finnair kertoi kuluneella viikolla aloittavansa muutosneuvottelut suunnitelmasta lisätä matkustamopalvelun alihankintaa.
Lakon juurisyy on yhtiön tulvaisuuden kannalta merkittävä tekijä
Lyhyt lakko ei mielestämme ollut millään tapaa yllättävä lopputulema, kun huomioidaan Finnairin viime viikolla aloittamat muutosneuvottelut sekä yhtiön ja AKT:n välinen historia. Arviomme mukaan päivän lakko aiheuttaa Finnairille karkeasti miljoonan euron kertaluonteisen tulosrasituksen Q4:lle. Näin ollen lakon suorat vaikutukset Finnairin osakkeeseen ovat vähäiset, mutta yhtiön kilpailukyvyn palauttamisessa lakon juurisyyllä eli säästötavoitteiden edistämisellä on merkittävä rooli. Näin ollen kyseessä yhtiön Finnairin ison kuvankin kannalta mielestämme tärkeä asia ja mielestämme yhtiön olisi erittäin tärkeää saada tavoittelemansa säästöt läpi tavalla tai toisella. Kommentoimme Finnairin matkustamohenkilökunnan kanssa aloittamia muutosneuvotteluita tarkemmin täällä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut30.10.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 340,3 | 2 809,0 |
kasvu-% | 1,11 % | 179,14 % | 20,03 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −176,2 | 50,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −7,53 % | 1,78 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,37 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 45,83 | 14,72 |