Finnair tiedotti tiistaina, että yhtiö suunnittelee uuden euromääräisen hybridilainan liikkeeseenlaskua. Liikkeeseenlaskun on tarkoitus tapahtua lähitulevaisuudessa markkinatilanteen niin salliessa. Mahdollisen liikkeeseenlaskun lainapääoman enimmäismäärä on 200 MEUR.
Finnair tiedottaa samanaikaisesti kutsuvansa sen vuonna 2015 liikkeeseen laskeman 200 MEUR:n ja 7,875 %:n kuponkikoron lainaosuuksien haltijat myymään lainaosuutensa käteistä vastaan 18.8.2020 päivätyssä tarjousmuistiossa esitettyjen ehtojen mukaisesti.
Takaisinostotarjouksen mukaisesti yhtiö esittää hyväksyvänsä ostettavaksi kaikki lainaosuudet, mutta pidättää oikeuden harkintansa mukaan hyväksyä tai hylätä takaisinostettavia lainaosuuksia ostettavaksi. Takaisinostotarjouksen hyväksymisen edellytyksenä on muun muassa uuden hybridilainan hinnoittelu. Lainaosuuksien takaisinostohinta on 100.000 euroa kutakin 100.000 euron suuruista lainaosuutta kohti. Takaisinostotarjouksen mukaisesti tarjotuille ja hyväksytyille lainaosuuksille maksetaan kertyneet ja maksamattomat korot.
Finnair aikoo käyttää uuden hybridilainan tuotot takaisinostotarjouksessa ostettavaksi hyväksyttyjen lainaosuuksien takaisinoston rahoittamiseen. Takaisinostotarjouksen tarkoituksena on täten muokata yhtiön velkaportfoliota etukäteen. Tarjousaika päättyy 26.8.2020 klo 16:00. Takaisinostotarjouksen lopputulos julkistetaan mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään 27.8.2020. Edellyttäen että uuden hybridilainan hinnoitteluehto toteutuu, takaisinoston selvityspäivän odotetaan olevan 3.9.2020.
Finnarin suunnitelma, joka käytännössä tarkoittaa IFRS-kirjanpidossa omaan pääomaan kirjattavan hybridirahoituksen rullaamista eteenpäin oli mielestämme hyvin odotettu, sillä koronapandemian merkittävien ja kestoltaan vielä epäselvien rasitteiden takia Finnairin täytyy suojella omaa pääomaansa sekä kassaansa (vrt. ennen pandemian eskaloitumista odotimme yhtiön pystyvän alentamaan hybridilainansa pääomaa). Odotamme Finnairin saavan laskettua uuden lainan liikkeelle, sillä yhtiön juuri toteutettu 500 MEUR:n osakeanti ja valtion merkittävä strateginen omistus pitävät arviomme mukaan hybridisijoittajien riskiprofiilin vallitsevasta ulkoisesta tilanteesta huolimatta jotakuinkin siedettävänä Finnairiin liittyen. Finnairille tarjottavan hybridirahoituksen hintaan liittyvä epävarmuus on kuitenkin arviomme mukaan korkea emmekä usko hybridirahoituksen olevan yhtiölle vallitsevissa olosuhteissa edullista.
Ennusteissamme olemme odottaneet Finnairin hybridilainan lainapääoman pysyvän seuraavan todennäköisesti 4-5 vuoden lainajakson ajan 200 MEUR:ssa ja koron asettuvan 8 %:iin. Viime viikkoina uutisvirta koronapandemian globaalista leviämisestä ja sen suorista negatiivisista vaikutuksista matkailusektoriin on kuitenkin ollut varsin synkkää, joten ennustettamme 1-2 %-yksikköä korkeampi korkokaan ei olisi merkittävä yllätys. Näin ollen hybridilainan uusiminen voi vielä rokottaa lievästi Finnairin ennusteitamme lähivuosille EPS-tasolla, mutta yhtiön koronapandemiasta kumpuavan erittäin hankalan tilanteen takia emme näe Finnairilla olevan konkreettisia vaihtoehtoja korkeakorkoisellekaan hybridirahoitukselle. Näin ollen suhtaudumme yhtiön hybridirahoitukseen liittyviin suunnitelmiin neutraalisti.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut26.07.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 1 280,7 | 2 369,4 |
kasvu-% | 9,22 % | −58,66 % | 85,00 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −472,2 | 4,0 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −36,87 % | 0,17 % |
EPS (oik.) | 0,00 | −0,38 | −0,06 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | 260,78 | - | - |
EV/EBITDA | 1,57 | - | 14,50 |