Finnair Q1 keskiviikkona - alkuvuoden mollivoittoinen data pitää odotukset alhaalla
Finnair julkistaa Q1-raporttinsa keskiviikkona kello 9:00. Yhtiöllä oli Q1:llä vastassa vahvat vertailuluvut, joihin emme usko Finnairin yltäneen johtuen pääosin polttoaineen suojatun hinnan noususta ja matkustajakäyttöasteen laskusta. Ohjeistuksensa hieman kapasiteetin kasvua hitaammasta liikevaihdon kasvusta yhtiö arviomme mukaan toistaa. Olemme päivittäneet Finnairin ennusteemme vuoden alussa voimaan astuneen IFRS 16 -standardin mukaiseksi, mikä muokkasi Finnairin ennusteita rakenteellisesti rajusti (vertailuluvut on oikaistu IFRS 16:n mukaisiksi). Kirjanpitotekniset muutokset vaikuttavat selvästi myös yhtiölle hyväksyttäviin arvostuskertoimiin, mutta puhtailla esitystapamuutoksilla ei ole vaikutusta näkemykseemme yhtiön käyvästä arvosta. Mielestämme Finnairin arvostus alkaa olla viime aikojen kurssinousun ja Q1:n mollivoittoisen markkinadatan kehityksen (ml. liikennedata, polttoaineen hinta, EUR/USD) jäljiltä absoluuttisesti kireähkö (2019e: P/E 14x, EV/EBIT 10x, oik. P/B 1,4x), mutta päivitämme näkemyksemme yhtiöstä Q1-raportin jälkeen.
Q1 on Finnairille kausiluonteisesti vuoden hiljaisin ja tänä vuonna kausiluonnetta korostaa vielä pääsiäisen lomasesongin ajoittuminen huhtikuulle. Ennustamme jo julkistetun liikennedatan pohjalta yhtiön liikevaihdon kasvaneen 5,0 % 673 MEUR:oon Q1:llä. Kasvua ajavat arviomme mukaan kapasiteetin kasvu (Q1:llä 10 %), kaukoreittien nousseet lippujen keskihinnat ja rahdin hyvä kehitys. Lyhyiden reittien lippujen hintapaineet, laskeneet matkustajakäyttöasteet ja Aurinkomatkojen liikevaihdon supistuminen ovat silti arviomme mukaan pitäneet yhtiön yksikkötuotot selvässä paineessa. Finnairin oikaistun liikevoiton odotamme pudonneen Q1:llä 5,3 MEUR tappiolliseksi. Tulosta painaa arviomme mukaan selvästi pudonneen ja melko vaatimattomaksi jääneen matkustajakäyttöasteen (Q1: 78 %) myötä heikentynyt tehokkuus sekä nousussa pysynyt polttoaineen suojattu hinta. Tuloslaskelman alemmilla riveillä rahoituskulut ovat olleet arviomme mukaan Q1:llä noin normalisoidulla tasollaan (Q1’18:lla rahoituskulut olivat poikkeuksellisesti nollissa). Siten odotamme yhtiön EPS:n jääneen operatiivista tulosta heijastellen 0,18 euroa tappiolle. Relevanttia ennustetta Finnairin Q1:n konsensusodotuksista ei ole saatavilla.
Finnair on ohjeistanut kuluvalle vuodelle 10 %:n kapasiteetin kasvua (painottuen Aasian reiteille) ja liikevaihdon hieman kapasiteettia hitaampaa kasvua. Arviomme mukaan yhtiö toistaa ohjeistuksensa, jonka kanssa linjassa kuluvan vuoden liikevaihtoennusteemme on. Tulosohjeistuksen Finnair antaa tiedotuspolitiikkansa mukaisesti H1-raportissa. Arviomme mukaan liikevaihdon kapasiteettia hitaamman kasvun, suojatun polttoaineen hinnan nousun sekä heikon EUR/USD-kurssin takia Finnairin on haastavaa yltää tänä vuonna viime vuoden tulostasolle (2018: oik. EBIT 228 MEUR). Näkymien kirkastuminen vaatisi Q1-yllätyksen lisäksi johdolta rohkaisevia arvioita kysynnän ja kilpailutilanteen kehittymisestä, mutta kokonaisuutena riskit painottuvat mielestämme nyt negatiiviselle puolelle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 058,9 | 3 213,9 |
kasvu-% | 10,95 % | 7,34 % | 5,07 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 191,3 | 208,7 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 6,25 % | 6,49 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,60 | 0,64 |
Osinko | 0,27 | 0,24 | 0,28 |
Osinko % | 1,25 % | 7,85 % | 9,16 % |
P/E (oik.) | 51,15 | 5,12 | 4,81 |
EV/EBITDA | 6,55 | 2,44 | 2,69 |