Finnairin Q1-raportti taipui yhtiön omien kehitystoimien ansiosta lievästi positiiviselle puolelle, vaikka kysynnän toipumisodotuksia raportti ei selventänytkään. Hieman etenkin yhtiön säästöohjelman laajentumisen myötä nousseita ennusteitamme ja lähentyvää liiketoiminnan käännettä peilaten korotamme Finnairin tavoitehintamme 0,60 euroon (aik. 0,48 euroa). Toistamme kuitenkin Finnairin myy-suosituksemme, sillä mielestämme kurssiin on hinnoiteltu jo nousu historiallisen korkealle kannattavuustasolle vuoteen 2023 mennessä, kun taas kriisin jälkeiseen toimialadynamiikkaan liittyvät merkittävät epävarmuudet ja kasvanut velkalasti jäävät osakkeen hinnoittelussa pitkälti huomioimatta. Näin ollen näemme osakkeen 12 kuukauden tuotto/riski-suhteen heikkona, vaikka rokotusten etenemisen ansiosta tunnelin päässä on valo ja odotamme edelleen yhtiön selviävän kriisistä.
Q1:n operatiivinen tappio oli huomattava, mutta odotuksia pienempi
Finnairin liikevaihto putosi Q1:llä 80 % 114 MEUR:oon ja oikaistu liikevoitto vajosi samalla 143 MEUR tappiolliseksi. Operatiivinen tappio oli hieman ennusteita korkeamman liikevaihdon ja yhtiön hyvin edenneiden säästötoimien takia hieman odotuksia pienempi. Kassavirta oli niin ikään yhä rajusti pakkasella (Q1: liiketoiminnan kassavirta -118 MEUR), mikä johtuu tappiollisesta tuloksesta sekä kuluttajien edelleen vähäisistä ennakkovarauksista. Kassassa Finnairilla oli Q1:n lopussa 665 MEUR. Kassa, valtiolta nostettavissa oleva 350-400 MEUR:n hybridilaina ja muut likviditeettireservit turvaavat arviomme mukaan Finnairin likviditeetin kaikissa skenaarioissa yli vuodeksi.
Odotamme yhä isoa nettotappiota vuonna 2021, tuloskäännettä vuonna 2022 ja vahvaa tulosta vuonna 2023
Finnair ohjeisti Q2:lle noin neljän edelliskvartaalin suuruusluokassa olevaa tappiota. Koko vuoden liikevaihtoaan ja kapasiteettia yhtiön ei edelleen heikon näkyvyyden takia lähtenyt sinänsä täysin odotetusti ohjeistamaan. Finnair odottaa kysynnän toipuvan oleellisemmin perusskenaariossaan loppukesällä, mutta arviomme mukaan toipumisvauhti on riippuvainen globaalin rokotejakelun edistymisestä ja matkustusrajoitusten purusta. Etenkin Aasian reittien ja kannattavuusprofiilin kannalta luultavasti tärkeän liikematkailun toipumiseen liittyvät riskit ovat mielestämme vielä isot. Vuoden 2019 tasolle yhtiö odottaa kapasiteetin palautuvan yhä vuonna 2023. Finnair nosti raportissa säästöohjelmansa tavoitetta reilut 20 % 170 MEUR:oon. Pidämme tätä tarpeellisena kriisin jälkeen odotettavissa oleva kireä kilpailu huomioiden. Nostimme raportin jälkeen ennusteitamme noin 10 % vuosille 2023-2024 oikaistun liikevoiton tasolla. Odotamme yhä Finnairin tekevän huomattavan liiketappion myös vuonna 2021 sekä palaavan nettovoitolle vuonna 2022. Vuoden 2023 ennusteessamme yhtiö tekee jo historiallisen vahvan oikaistun liiketuloksen säästöjen ansiosta. Siten ennusteemme peilaavat jo hyvinkin positiivista skenaariota, minkä taustalla on luottamuksemme yhtiön ja sen tuotteen kilpailukykyyn. Ennusteriskit ovat kuitenkin yhä suuret.
Hinnoittelu peilaa jo ruusunpunaisen skenaarion toteutumista muutaman vuoden päähän
Finnairin ennusteillamme vuoden 2021 P/E-luvut ja EV/EBIT-kertoimet ovat negatiiviset ja vuoden 2022 korkeat. Vuoden 2023 kertoimet alkavat olla kohtuulliset (2023: P/E 12x, EV/EBIT 8x). Aikaviive vajaan 3 vuoden päähän on kuitenkin pitkä, kriisin jälkeisen tuloksentekokyvyn tasoon liittyy isoja riskejä etenkin kilpailun sekä hinnoittelun näkökulmista eikä osakemarkkinoiden korkeiden arvostustenkaan kestävyys ole itsestään selvää. Lisäksi vertailukelpoisimmalla P/E-mittarilla Finnairin vuoden 2023 arvostus on selvällä suhteellisella preemiolla ja myös DCF-mallimme jää tuntuvasti nykykurssin alapuolelle. Finnairin osake onkin mielestämme hinnoiteltu jo nyt hyvin optimistisellakin skenaariolla täyteen vuodelle 2023 ja siten 12 kk:n tuotto/riski-suhde jää mielestämme heikoksi. Tuotto-odotusta ei myöskään tule tukemaan osinko, sillä arviomme mukaan Finnairin on allokoitava varansa vielä vuosia velkojen lyhentämiseen ja/tai investointikyvyn palauttamiseen.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 1 228,7 | 2 559,0 |
kasvu-% | −73,23 % | 48,17 % | 108,28 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −382,1 | 155,0 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −31,10 % | 6,06 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,29 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 152,51 |
EV/EBITDA | - | - | 10,58 |