Finnair Q2 perjantaina: Pohjakosketus on nyt otettu, mutta toipuminen on tuskin nopeaa
Finnair julkistaa perjantaina kello 9:00 Q2-raporttinsa. Finnairin operaatiot olivat koko Q2:n lähes kokonaan alas ajettuina koronapandemian takia, joten tulos ottanut kvartaalilla pohjakosketuksensa. Tulosta enemmän raportissa kiinnostaa kuitenkin yhtiön kommentit kysynnän tasosta ja elpymisodotuksista.
Finnairin osakekurssi on laskenut kesän hurjan kurssiheilunnan aikana selvästi tavoitehintamme alapuolelle, mutta emme tee muutoksia negatiiviseen näkemykseemme osakkeesta ennen Q2-raporttia. Yhtiö tilanne on mielestämme omistajien perspektiivistä yhä äärimmäisen vaikea, sillä lentomatkustamisen kysynnän toipumisen ja samalla Finnairin kassavirran käänteen aikataulut ovat vielä täysin auki. Mielestämme Finnairin osakkeessa voisi olla nousuvaraa, jos koronapandemia hiipuisi nopeasti ja/tai kriisi helpottaisi selvästi alan kilpailudynamiikkaa, mutta kumpikaan näistä tekijöistä ei mielestämme ole erityisen todennäköinen skenaario tässä vaiheessa varsinkaan 12 kuukauden tähtäimellä.
Finnairin Q2:n tulos- ja etenkin kassavirtalaskelma tulevat koronan aiheuttaman lähes totaalisen pysähdyksen takia olemaan rumaa luettavaa. Odotamme yhtiön tehneen pienellä pääosin rahtitoiminnasta kertyneellä liikevaihdolla noin 177 MEUR:n oikaistun liiketappion, mikä on linjassa Finnairin Q2:lle linjaaman päivittäisen noin 2 MEUR:n liiketappion kanssa. Kassavirran osalta tilannetta pahentaa vielä asiakkaille lentojen peruutuksista maksetut korvaukset ja luultavasti vielä varsin rajallinen uusien lippujen myynti. Finnairin likviditeetin arviomme kuitenkin pysyneen H1:llä toteutettujen järjestelyjen takia hyvänä ja lisäksi onnistunut 500 MEUR:n osakeanti on tukenut yhtiön maksuvalmiutta ja pääomarakennetta Q3:n puolella.
Finnair on ohjeistanut, että yhtiön oikaistun liikevoiton odotetaan jäävän tänä vuonna huomattavasti tappiolliseksi. Arviomme mukaan Finnair toistaa tämän ohjeistuksen, mutta pidämme mahdollisena, että Finnair myös tarkentaa ohjeistusta Q2-raportista. Heinäkuun alusta yhtiö on alkanut ajaa lentotoimintaansa ylös maltilliselta noin 25 %:n kapasiteettitasolta ja tavoitteena on saavuttaa noin 70 %:n kapasiteettitaso vuoden lopussa. Lähtökohtaisesti odotamme yhtiön toistavan myös nämä kommentit tässä vaiheessa ja suurin huomio raportissa kiinnittyykin Finnairin mahdollisiin kommentteihin kysynnästä ja etukäteisvarausten kehityksestä lentotoiminnan ylösajon alkumetreillä.
Emme odota tässä suhteessa lyhyellä tähtäimellä rohkaisevia kommentteja, sillä matkustusrajoitukset useisiin maihin (ml. Finnairille tärkeät Koillis-Aasian maat) ovat suurelta osin voimassa, mikä arviomme mukaan toimii vielä käsijarruna elpymiselle. Lähtökohtaisesti odotamme myös, että Finnair kommentoi odottavansa edelleen vuoden 2019 volyymitason saavuttamista 2-3 vuoden sisällä ja tämän aikaikkunan venyttäminen pidemmäksi olisi negatiivinen uutinen suhteessa ennusteisiimme. Toimialan yhä vaikean kokonaistilanteen takia uutiset leikkaus- tai tehostustoimista eivät olisi mielestämme yllättäviä uutisia Q2-raportin yhteydessä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut11.06.2020
2019 | 20e | 21e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 3 097,7 | 1 419,1 | 2 585,5 |
kasvu-% | 9,22 % | −54,19 % | 82,20 % |
EBIT (oik.) | 162,8 | −322,6 | 67,3 |
EBIT-% (oik.) | 5,26 % | −22,73 % | 2,60 % |
EPS (oik.) | 0,00 | −0,28 | −0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | 260,78 | - | - |
EV/EBITDA | 1,57 | 185,06 | 11,44 |