Finnair julkisti eilen Q2-tuloksensa, joka oli sekä vertailukautta että odotuksiamme heikompi tiettyjen tulovirtojen lievien alitusten ja kulurivien ylitysten takia. Myös koko vuoden tulosohjeistus jäi pettymyksen puolelle ja kommentit näkymistä olivat varovaisia etenkin rahdin ja Kiinan osalta. Leikkasimme Finnairin lähiaikojen ennusteitamme selvästi raportin jälkeen, mitä heijastellen laskemme Finnairin tavoitehintamme 6,75 euroon (aik. 7,50 euroa) ja toistamme yhtiön vähennä-suosituksemme. Mielestämme osakkeen 12 kk:n tuotto-odotus jää ohueksi, sillä tulostrendin käännettä saadaan vielä odottaa ja arvostus on kohollaan. Toimitusjohtajan videohaastattelu Q2-raportista on katsottavissa täältä.
Suhteellisen hyvä liikennedata ei siivittänyt yhtiötä vertailulukuihin tai ennusteisiin Q2:lla
Finnairin liikevaihto kasvoi kausiluonteisesti vuoden toiseksi parhaalla Q2:lla 10,4 % 793 MEUR:oon. Liikevaihto alitti ennusteemme lievästi, mikä johtui etenkin Pohjois-Amerikan lipputuottojen ja myös lisäpalvelumyynnin sekä rahdin ennusteitamme hitaammasta kasvusta. Aasian ja Euroopan lipputuotot kasvoivat odotustemme mukaisesti. Yhtiön yksikkötuotot pysyivät näitä tekijöitä ja kapasiteetin ripeää kasvua heijastellen melko selvässä paineessa (Q2’19: RASK -3,8 %). Finnairin Q2:n oikaistu liikevoitto laski hyvästä vertailukaudesta lähes 20 % ja oli 47,2 MEUR. Ennusteemme olivat vertailukauden tasolla. Odotuksiamme heikomman tuloksen taustalla oli liikevaihdon ennusteita hitaampi kasvu ja myös yhtiön kulurivit olivat useammassa kohtaa arvioitamme ylempänä. Q2:lla erityisen korkeita huoltokuluja nostivat kertaluonteiset tekijät. Lisäksi yksikkökustannuksia (Q2’19: CASK -1,4 %) nostivat sinänsä odotetusti polttoaineen suojatun hinnan nousu. Alariveillä IFRS 16 -kirjanpidossa epävakaat rahoituskulut olivat tällä kertaa ennusteitamme alemmat (vrt. poikkeuksellisen korkeat rahoituskulut Q2’18:lla). Siten Finnairin EPS asettui Q2:lla ennusteidemme tasolle 0,22 euroon.
Näkymät ovat varsinkin kesäsesongin jälkeen sumuiset, laskimme lähivuosien ennusteitamme selvästi
Finnair nosti kuluvan vuoden ohjeistuksensa kapasiteetin kasvusta 11-12 %:iin (aik. 10 %) marraskuussa Pekingin uudelle kentälle avattavan reitin takia. Yhtiö toisti ohjeistuksensa liikevaihdon hieman kapasiteettia hitaammasta kasvusta. Lisäksi Finnair antoi tiedonantopolitiikkansa mukaisesti tässä vaiheessa koko vuoden tulosohjeistuksen, jonka mukaan yhtiön oikaistu liikevoitto-% on tänä vuonna 4,5-6,0 % olettaen, että polttoaineen hinnoissa tai valuuttakursseissa ei tapahdu suurempia muutoksia (2018: oik. EBIT-% 7,7 %). Ohjeistus jäi selvästi karkeasti 6 %:n liikevoittomarginaalia ennen raporttia odottaneista konsensusodotuksista. Kesäsesongin suhteen yhtiö oli yhä luottavainen, mutta muuten kommentit olivat jatkoa ajatellen varsin varovaisia etenkin rahdin ja Kiinan osalta. Pidimme vaisuhkon raportin jälkeen Finnairin liikevaihtoennusteemme lähes ennallaan lähivuosille, mutta oikaistun liikevoiton ennusteitamme laskimme 8-14 % vuosille 2019-2021. Odotamme Finnairin tuloksen laskevan tänä vuonna selvästi (2019e: oik. EBIT 156 MEUR). 2020-2021 odotamme yhtiön jäävän kannattavuuden lievästä elpymisestä huolimatta huippuvuosien 2017-2018 alapuolelle, kun kysyntä rauhoittuu taloustilanteen mukana, kilpailu pysyy kireänä ja polttoaineen suojattu hinta nousee.
Arvostus on kautta linjan kohollaan eikä tuotto-odotus nouse houkuttelevaksi
Finnairin tulospohjaista arvostusta ei voi merkittävän IFRS 16 -muutoksen takia peilata enää historiallisiin tasoihin. Tämän vuoden ennusteillamme Finnairin P/E kerroin on korkea 18x ja myös 12x tasolla oleva stabiilimpi EV/EBIT-kerroin on kipurajoilla. Tasepohjainen oikaistu P/B (2019e) on noin 1,2x, mitä emme pidä myöskään houkuttelevana lyhyellä tähtäimellä (vrt. 2019e-2020e ROCE-% alle WACC-%:n). Myöskään 3 %:n osinkotuotto ei riitä tukemaan tuotto-odotusta, jota dominoivat kohollaan olevat arvostuskertoimet ja ainakin ensi vuoden puolelle lasku-uralla pysyvä tulos. Finnair on hinnoiteltu suhteellisesti preemiolla eurooppalaisiin pääkilpailijoihin nähden, mille emme näe myöskään perusteita.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.07.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 081,3 | 3 243,8 |
kasvu-% | 10,95 % | 8,13 % | 5,27 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 156,2 | 172,6 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 5,07 % | 5,32 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,38 | 0,44 |
Osinko | 0,27 | 0,22 | 0,26 |
Osinko % | 1,25 % | 7,20 % | 8,51 % |
P/E (oik.) | 51,15 | 8,06 | 7,02 |
EV/EBITDA | 6,55 | 2,77 | 2,99 |