Finnair Q3 tiistaina: Kysynnän toipumisen pitäisi pienentää tappiota Q4:llä
Finnair julkistaa tiistaina kello 9.00 Q3-raporttinsa. Matkustajavolyymin ylösajo eteni Q3:lla hitaasti, joten yhtiö on tehnyt kvartaalilla raskaan operatiivisen tappion. Osakkeen kannalta pääroolissa ovat Finnairin näkymät ja kommentit kysynnän toipumisesta, joka on ainoa tie ulos tappioista. Näiltä osin yhtiöltä odotetaan Q4:ltä alkaen parempaa rokotusten ja helpottuneen Schengen-matkailun takia, mutta kuluttajakäytökseen ja toisaalta Schengenin ulkopuolisten maiden matkustusrajoituksiin liittyvä epävarmuus on yhä hyvin korkea. Siten emme tee muutoksia negatiiviseen näkemykseemme Finnairista ennen raporttia, vaikka pahimmat tappiot ovat jo takana ja uskomme yhtiön selviävän kriisistä.
Finnairin Q3:n tuloslaskelma tulee olemaan koronapohjaisten syiden takia jälleen rumaa luettavaa. Arvioimme liikevaihdon tuplaantuneen Q2:sta ja säästöjen edenneen, mutta toisaalta liikenteen ylösajon aiheuttamien lisäkulujen takia emme odota tappioiden käytännössä supistuneen Q2:sta tai vertailukaudesta. Ennusteemme ovat linjassa yhtiön muuttumattomana pysyneen ja edelliskvartaalien tasolla olevaa operatiivista liiketappiota indikoineen Q3-ohjeistuksen kanssa. Alariveillä arvioimme rahoituskulujen olleen jokseenkin normaalilla tasollaan ja yhtiön kirjanneen verot positiivisiksi. Siten EPS:n ennusteemme on tuntuvasti pakkasella operatiivista tulosta heijastellen. Konsensusennuste ei oleellisesti poikkea meidän ennusteistamme tilanteen isot toleranssit huomioiden.
Arviomme mukaan Finnairin kassan palaminen on hidastunut selvästi Q3:lla, sillä varausten vaikutus käyttöpääomaan pitäisi kysynnän toipuessa olla selvästi positiivinen. Plussalle emme usko kassavirran kuitenkaan vielä kvartaalitasolla nousseen, sillä tappio on yhä mittava. Tällä hetkellä Finnairin kassavirtaan varaukset vaikuttavat kuitenkin luultavasti tulosta enemmän, joten positiivisen kuukausitason kassavirran saavuttaminen Q3:n aikana ei ole mahdottomuus. Finnairin kassan odotamme nousseen yli miljardin euron tasolle, sillä yhtiö teki ison lentokoneiden myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelyn Q3:n lopulla. Kassa ja puskurit huomioiden Finnairilla on likviditeettiä selvitä pitkälle ensi vuoteen kaikissa skenaarioissa. Taseasema pysyy kuitenkin arviomme mukaan rajussa paineessa, kun nettotappiot supistavat omaa pääomaa, jota odotamme Finnairin vielä paikkaavan Suomen valtion myöntämällä 351 MEUR:n hybridirahoituksella. Lainan korko ja ajoitus ovat kuitenkin vielä auki ja Q3-raportissa asiasta tuskin saadaan lisätietoa.
Finnairilla ei ole voimassa olevaa ohjeistusta kuluvalle vuodelle kapasiteetin, liikevaihdon tai tuloksen osalta. Yhä vallitsevan epäselvän tilannekuvan (ml. Aasian maiden matkustusrajoitukset) takia emme yllättyisi, jos Finnair tyytyisi antamaan vain väljän tulosohjeistuksen Q4:lle. Yhtiö on jatkanut kapasiteetin ylösajoaan ja Q4:llä vauhdin pitäisi rokotusten ja osin löystyneiden matkustusrajoitusten myötä kiihtyä lyhyillä reiteillä. Näin ollen odotamme Finnairin liiketappion karkeasti puolittuvan Q4:llä ja konsensuksen odotukset ovat jokseenkin samalla tasolla. Mielestämme pettymysten välttämiseksi yhtiön pitäisikin ohjeistaa Q4:lle supistuvaa liiketappiota ja/tai positiivista liiketoiminnan kassavirtaa. Pitkää perspektiiviä ajatellen odotamme Finnairin viestivän Q3-raportissa yhä ainakin 2 vuoden toipumisajasta, jonka puitteissa kysyntä voisi palata vuoden 2019 tasolle (ts. 2019 volyymi saavutetaan aikaisintaan 2023). Lyhyen ja keskipitkän ajan merkittävät epävarmuudet ja vuoden 2019 loppua korkeampi markkina-arvo muodostavat mielestämme epätyydyttävän tuotto/riski-suhteen osakkeelle.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 890,9 | 2 353,0 |
kasvu-% | −73,23 % | 7,44 % | 164,12 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −502,5 | 99,0 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −56,41 % | 4,21 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,35 | −0,01 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 13,04 |