Finnair Q4: Hintaan on leivottu jo varsin hyvä skenaario
Finnairin Q4-raportti ei tarjonnut isoja yllätyksiä, kun loppuvuoden operatiivinen tappio oli ennusteiden mukainen ja kysynnän toipumisen odotellaan pääsevän käyntiin kesällä. Vuoden 2021 negatiivisia tarkastuksia lukuun ottamatta ennustemuutokset jäivät pieniksi. Näin ollen toistamme Finnairin 0,48 euron tavoitehintamme ja myy-suosituksemme. Finnairin osakkeen arvostus on mielestämme korkea, kun taas tuloskäänteen kulmakertoimeen liittyvä epävarmuus on edelleen huomattava ja lisäksi yhtiön velkaantuu negatiivisen kassavirran takia vielä jonkun aikaa. Siten sijoittajien tuotto-odotus jää mielestämme Finnairissa 12 kuukauden tähtäimellä heikoksi, vaikka koronarokote onkin tuonut tunnelin päähän valon ja odotamme edelleen yhtiön selviävän kriisistä.
Q4:n operatiivinen tappio oli odotusten mukainen
Finnairin liikevaihto putosi Q4:llä 87 % 102 MEUR:oon ja oikaistu liikevoitto vajosi samalla 163 MEUR tappiolliseksi. Operatiivinen tappio oli odotetussa mittakaavassa, mutta raportoitu tappio jäi kertatuottojen ja positiivisten kurssierojen takia Q4:llä pieneksi. Myös kassavirta oli edelleen rajusti pakkasella (Q4: liiketoiminnan kassavirta -179 MEUR), mutta nyt yhtiö on purkanut käyttämättömien lippujen palautusjonon ja siten kassavirran osalta pahin on takana. Kassassa rahoitusjärjestelyitä Q4:llä jatkaneella Finnairilla oli 824 MEUR. Vahva kassa, likviditeettireservit, yhtiön alkuvuodesta tekemä A350-koneen myynti- ja takaisinvuokraus ja luultavasti pian varmistuva 400 MEUR:n hybridilaina valtiolta turvaavat arviomme mukaan Finnairin likviditeetin kaikissa skenaarioissa yli vuodeksi.
Odotamme isoa nettotappiota vuonna 2021, tuloskäännettä vuonna 2022 ja hyvää tulosta vuonna 2023
Finnair ohjeisti Q1:lle noin viime vuoden Q2:n, Q3:n ja Q4:n suuruusluokassa olevaa tappiota. Koko vuoden liikevaihtoaan ja kapasiteettia yhtiön ei edelleen heikon näkyvyyden takia lähtenyt sinänsä täysin odotetusti ohjeistamaan. Finnair odottaa kysynnän toipuvan oleellisemmin perusskenaariossaan vasta loppukesällä, mutta toipumisvauhti on täysin riippuvainen rokotejakelun edistymisestä ja matkustusrajoitusten purusta. Positiivista oli, että Finnair arvioi kysynnän toipumisen ensipyrähdyksen olevan nopeaa ja kaukoliikenteen toipuvan vain joitain kuukausia lyhyen matkan reittien perässä, mutta tähän liittyvät riskit ovat mielestämme toki isot. Vuoden 2019 tasolle yhtiö odottaa kysynnän palautuvan edelleen vuonna 2023. Leikkasimme raportin jälkeen rokoteuutisten jälkeen aivan turhan optimistisiksi nousseita vuoden 2021 ennusteitamme, mutta vuosille 2022-2023 muutokset jäivät pieniksi. Odotamme nyt Finnairin tekevän huomattavan liiketappion myös vuonna 2021, palaavan nettovoitolle vuonna 2022 ja yltävän hyvälle tulostasolle (ROCE-% > WACC-% tasolle) vuonna 2023.
Osakkeeseen on jo hinnoiteltu selvästi paremmat ajat
Finnairin osake ei saa lyhyen tähtäimen tuloskertoimista tukea, sillä vuoden 2021 P/E-luvut ja EV/EBIT-kertoimet ovat negatiiviset ja vuoden 2022 korkeat. Vuoden 2023 kertoimet alkavat olla kohtuullisia (2023: P/E 11x, EV/EBIT 8x), mutta matkalla olevien isojen riskien (ml. pandemian kehitys, negatiivinen kassavirta vuoden 2021 lopulle asti ja kriisin jälkeinen kilpailudynamiikka) sijoittajien riskikorjattu tuotto-odotus jää nykyarvostuksella mielestämme heikoksi. Lisäksi arvioimme, että Finnair tarvitsee vuoden 2021 nettotappioiden kattamiseen valtiolta vielä 400 MEUR hybridilainaa, mikä tulee rasittamaan omistajille kuuluvaa tulosta, vaikka lainan korko tuskin aivan markkinatasoa onkaan (laina ei vielä ennusteissa). Suhteellisesti Finnair ei ole vuosien 2022-2023 ennusteilla halpa ja myös yhtiön DCF-mallimme hyytyy selvästi kurssin alapuolelle. Siten osakkeen nykyhinta ei kannusta kärkkymään mukaan käänteeseen, vaikka tunnelin päässä on jo valo ja uskomme yhä yhtiön selviytyvän kriisistä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 1 254,0 | 2 684,4 |
kasvu-% | −73,23 % | 51,23 % | 114,06 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −400,9 | 156,4 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −31,97 % | 5,83 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,30 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 133,59 |
EV/EBITDA | - | - | 9,94 |