Finnair saavutti normaalilla tasolla olleen käyttöasteen heinäkuun sesonkikvartaalilla
Finnair julkisti perjantaina liikennetietoraporttinsa heinäkuulta. Etenkin pandemian kuristusotteesta irti päässeillä Euroopan ja Pohjois-Amerikan reiteillä volyymit jatkoivat elpymistään. Finnair saavutti myös ensimmäistä kertaa pandemian puhkeamisen jälkeen aidosti hyvän matkustajakäyttöasteen heinäkuussa. Aasian osin kireistä matkustusrajoituksista ja Venäjän ylilentokiellosta johtuen vuoden 2019 normaalit kapasiteetti- ja volyymitasot (ts. ei sis. vuokrattua kapasiteettia) ovat silti vielä kaukana, sillä yhtiön heinäkuun matkustajamäärä oli 69 % ja myyty volyymi 63 % heinäkuun 2019 toteutumista.
Volyymit kasvoivat rajusti vertailukaudesta vuoden tärkeimpänä kuukautena
Maantieteellisistä alueista Aasian liikenne on edelleen rajallista johtuen Koillis-Aasian maiden koronarajoituksista ja Venäjän ylilentokiellosta. Pohjois-Amerikassa toipuminen koronakriisistä sen sijaan jatkui ja kapasiteetin uudelleenallokointitoimien takia Pohjois-Amerikan matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymi olivat taas selvästi vuoden 2019 vastaavan jakson yläpuolella. Euroopan liikenne kasvoi myös merkittävästi erittäin heikosta vertailukaudesta ja hieman myös kesäkuusta normaalia kausiluonnetta peilaten. Kotimaassa heinäkuu oli kesäkuuta hiljaisempi niin ikään tavanomaisista kausitekijöistä johtuen, mutta myös Kotimaassa matalat vertailuluvut ylittyivät reippaasti. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit alittivat ennusteemme lievästi Kotimaassa ja Euroopassa, mutta Aasian ja Pohjois-Amerikan numerot nousivat odotuksiamme korkeammalle. Kokonaisuutena myyty volyymi asettui hieman ennusteitamme alemmalle tasolle.
Raportin parasta antia olivat Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumiselle kriittiset matkustajakäyttöasteet, sillä yhtiö ylsi heinäkuussa hyvään 87 %:n matkustajakäyttöasteeseen. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli enää niukasti heinäkuun pidemmän ajan keskiarvojen alapuolella ja matkustajakäyttöaste ylitti ennusteemme melko selvästi. Maantieteellisistä alueista Aasia laahaa normaalien tasojen alapuolella, vaikka heinäkuussa alueella saavutettu 80 %:n matkustajakäyttöaste oli toki pandemia-ajan paras. Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa matkustajakäyttöaste oli heinäkuulle tyypillisellä noin 90 %:n tasolla. Rakenteellisesti alhaisemmilla käyttöasteilla operoiva Kotimaa ylsi 77 %:n käyttöasteeseen heinäkuussa, mikä on alueelle historiallisessa kontekstissa erinomainen taso.
Rahtivolyymi pysyi vahvalla tasolla, vaikka markkinapiikki näyttääkin jo taittuvan
Heinäkuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui pääosin matkustajalentojen mukana ruumien rahtikapasiteetista, vaikka Aasian osalta Venäjän ylilentokielto sotkikin Finnairin operaatioita selvästi. Rahtipuolen kapasiteetti ja volyymi pysyivät vuositasolla selvässä kasvussa, kun taas kuukausitason vertailussa rahdin numerot pysyivät lähes vakaana. Kokonaisuutena rahtimarkkinan vahva kysyntätilanne vaikuttaa kuitenkin jatkuneen, vaikka pidämme jo todennäköisenä, että huippu rahdin osalta on takana ja myös rahtihinnat ovat luultavasti normalisoitumassa (vrt. merirahtien viimeaikainen hintojen lasku). Venäjän ylilentokielto aiheuttaa Finnairin rahdille edelleen kustannushaasteita.
Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista raportin jälkeen
Kokonaisuutena Finnairin heinäkuun liikenneraportti oli matkustajamäärän ja myydyn volyymin osalta lievästi odotuksiamme heikompi. Vastaavasti kapasiteetin kasvu jäi odotuksiamme hitaammaksi ja näistä syistä matkustajakäyttöaste ylitti ennusteemme. Näin ollen raportti tuki näkemystämme siitä, että käsillä oleva kesäsesonki menee Finnairilta olosuhteisiin nähden kivasti, vaikka polttoaineen korkea eurohinta haastaa toki yhtiötä edelleen ja kesäsesongin jälkeen riskinä on myös kuluttajien heikkenevästä ostovoimasta johtuva kysynnän hiipuminen. Välittömiä muutospaineita Q3:n ennusteisiimme raportti ei aiheuta. Arviomme mukaan markkinoiden huomio Finnairissa pysyy toistaiseksi strategisissa asioissa, sillä yhtiö joutuu vastaamaan Venäjän ylilentokiellon pitkittymiseen syksyn aikana kokonaan uudella strategialla (sis. uudet taloudelliset tavoitteet), mikä tulee luultavasti muokkaamaan yhtiön rakennetta tuntuvasti. Siten lyhyen ajan tuloskehityksellä on arviomme mukaan pienempi merkitys osakkeelle toistaiseksi.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 221,2 | 2 666,3 |
kasvu-% | 1,11 % | 164,94 % | 20,04 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −259,3 | 33,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −11,68 % | 1,24 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,41 | −0,07 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 114,83 | 16,35 |