Finnair suunnittelee uuden joukkovelkakirjalainan liikkeellelaskua ja vanhan lunastamista
Finnair tiedotti keskiviikkona, että yhtiö suunnittelee uuden euromääräisen joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskua. Uuden joukkovelkakirjalainan liikkeeseenlaskun on tarkoitus tapahtua lähitulevaisuudessa markkinatilanteen niin salliessa.
Yhtiö tiedotti samanaikaisesti kutsuvansa sen vuonna 2022 erääntyvän 200 EUR:n (korko 2,25 %) joukkovelkakirjalainan lainaosuuksien haltijat myymään lainaosuutensa käteistä vastaan 5.5.2021 päivätyssä tarjousmuistiossa esitettyjen ehtojen mukaisesti. Takaisinostotarjouksen hyväksymisen edellytyksenä on muun muassa uuden joukkovelkakirjalainan hinnoittelu. Finnair aikoo käyttää uuden joukkovelkakirjalainan tuotot takaisinostotarjouksessa ostettavaksi hyväksyttyjen lainaosuuksien takaisinoston rahoittamiseen ja loput tuotot konsernin yleisiin rahoitustarpeisiin.
Lainaosuuksien takaisinostohinta on 1 010,00 euroa kutakin 1 000 euron suuruista lainaosuutta kohti. Takaisinostotarjouksen mukaisesti tarjotuille ja hyväksytyille Lainaosuuksille maksetaan kertyneet ja maksamattomat korot. Tarjousaika päättyy 12.5.2021 (klo 16:00). Mahdollinen ilmoitus takaisinostotarjouksen alustavasta tuloksesta ja lopullinen tulos julkistetaan niin pian kuin käytännössä mahdollista tarjousajan päättymisen jälkeen. Jos uuden joukkovelkakirjalainan hinnoitteluehto toteutuu, takaisinoston ja uuden joukkovelkakirjalainan selvityspäivä on viimeistään 27.5.2021.
Rahoitusjärjestelyuutinen ei ollut mielestämme millään tapaa yllättävä, sillä nykyisen joukkovelkakirjalainan lähestyvä erääntyminen oli tiedossa ja toisaalta yhtiö väläytti joukkovelkakirjajärjestelyjen mahdollisuutta jo aiemmin talvella. Arviomme mukaan Finnair ei varsinaisesti tarvitse lisälikviditeettiä, nykyiset puskurit ja liiketoiminnan kassavirran lähestyvä käänne huomioiden, joten odotamme yhtiön lähtökohtaisesti pyrkivän korvaamaan vanhan lainan päittäin uudella 200 MEUR:n joukkovelkakirjalainalla. Odotamme yhtiön myös onnistuvan tässä, sillä sijoittajien riskinottohalukkuus on yleisesti korkealla ja monet sektorin verrokkiyhtiöt ovat onnistuneet lainojen liikkeellelaskuissa viime aikoina ongelmitta.
Sen sijaan uuden lainan korkoon liittyy mielestämme enemmän epävarmuutta, sillä arviomme mukaan Finnairin riskiprofiili on myös velkasijoittajien perspektiivistä korkeahko tällä hetkellä, kun huomioidaan vielä negatiivinen kassavirta ja kysynnän (ts. liikevaihdon) toipumiseen liittyvä epävarmuus sekä koronakriisissä kasvanut velkaantuminen. Näin ollen emme odota lainan liikkeellelaskun ainakaan laskevan yhtiön juoksevia rahoituskuluja nykytilanteesta, mutta korko riippuu toki osin myös Finnairin uudelle lainalle tavoittelemasta maturiteetista. Lisäksi pidämme mahdollisena, että lainan uusiminen nostaa kertaluonteisesti Finnairin rahoituskuluja Q2:lla lievästi, mutta osakkeen kokonaiskuvan kannalta tämän tekijän merkitys on joka tapauksessa pieni. Mielestämme tarpeellisella lainajärjestelyllä ei ole välitöntä vaikutusta Finnairin ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 1 228,7 | 2 559,0 |
kasvu-% | −73,23 % | 48,17 % | 108,28 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −382,1 | 155,0 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −31,10 % | 6,06 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,29 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | - | - | 146,32 |
EV/EBITDA | - | - | 10,24 |