Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa elokuulta. Etenkin pandemian kuristusotteesta irti päässeillä Euroopan ja Pohjois-Amerikan reiteillä volyymit jatkoivat reipasta elpymistään. Matkustajakäyttöaste elokuussa on kuukauden kausiluonteeseen suhteutettuna tyydyttävä. Aasian osin kireistä matkustusrajoituksista ja Venäjän ylilentokiellosta johtuen vuoden 2019 normaalit kapasiteetti- ja volyymitasot (ts. ei sis. vuokrattua kapasiteettia) ovat silti vielä kaukana, sillä yhtiön elokuun matkustajamäärä oli 70 % ja myyty volyymi 63 % elokuun 2019 toteutumista. Suhteessa heinäkuuhun matkustajamäärä ja myyty volyymi laskivat jokseenkin normaalia kausiluonnetta heijastellen, joten varsinaista kysynnän elpymisefektiä ei mielestämme elokuun luvuista ollut enää havaittavissa.
Volyymit kasvoivat edelleen reippaasti erittäin heikosta vertailukaudesta
Maantieteellisistä alueista Aasian liikenne on edelleen rajallista johtuen Koillis-Aasian maiden koronarajoituksista ja Venäjän ylilentokiellosta. Pohjois-Amerikassa toipuminen koronakriisistä sen sijaan jatkui ja kapasiteetin uudelleenallokointitoimien takia Pohjois-Amerikan matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymit olivat taas selvästi vuoden 2019 vastaavan jakson yläpuolella. Euroopan liikenne kasvoi myös merkittävästi erittäin heikosta vertailukaudesta ja laski heinäkuusta normaalia kausiluonnetta heijastellen. Kotimaassa elokuu oli pitkälti heinäkuun kaltainen, mutta myös Kotimaassa matalat vertailuluvut ylittyivät reippaasti. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit alittivat ennusteemme melko selvästi Euroopassa, mutta Aasiassa ja Kotimaassa luvut olivat ennusteitamme paremmat. Pohjois-Amerikan kehitys oli jokseenkin odotustemme mukaista. Kokonaisuutena matkustajamäärä myyty volyymi asettuivat hieman ennusteitamme alemmalle tasolle.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta kriittinen matkustajakäyttöaste oli elokuussa 78 %:ssa. Saavutettu matkustajakäyttöaste jäi melko selvästi elokuun pidemmän ajan keskiarvojen alapuolelle ja alitti ennusteemme lievästi. Rakenteellisesti alhaisemmilla käyttöasteilla operoiva Kotimaa ylsi 75 %:n käyttöasteeseen elokuussa, mikä alueelle historiallisessa kontekstissa erinomainen taso. Muilla alueilla matkustajakäyttöasteet jäivät sen sijaan 76-79 %:n haarukkaan, mitä emme pidä yhdenkään alueen osalta erityisen hyvänä tasona elokuulle. Ennen pandemiaa Finnair ylsi elokuussa kaukoreiteillä pääsääntöisesti lähes 90 %:n matkustajakäyttöasteisiin ja Euroopassakin noin 80 %:n tasolle.
Rahtivolyymi pysyi vahvalla tasolla, vaikka markkina piikki näyttääkin jo taittuvan
Elokuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui pääosin matkustajalentojen mukana ruumien rahtikapasiteetista, vaikka Aasian osalta Venäjän ylilentokielto sotkikin Finnairin operaatioita selvästi. Rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymi pysyi vuositasolla selvässä kasvussa, ja kuukausitason vertailussakin numerot paranivat hieman heinäkuusta. Kokonaisuutena rahtimarkkinan vahva kysyntätilanne vaikuttaa kuitenkin jatkuneen, vaikka pidämme jo todennäköisenä, että huippu rahdin osalta on takana ja myös rahtihinnat ovat luultavasti normalisoitumassa. Lisäksi Venäjän ylilentokielto aiheuttaa Finnairin rahdille edelleen kustannushaasteita.
Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista raportin jälkeen
Kokonaisuutena Finnairin elokuun liikenneraportti oli matkustajamäärän, myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteiden osalta lievästi odotuksiamme heikompi. Kokonaisuutena raportti tuki näkemystämme siitä, että käsillä oleva kesäsesonki menee Finnairilta olosuhteisiin nähden kivasti, vaikka polttoaineen korkea eurohinta haastaa toki yhtiötä edelleen. Lisäksi elokuun liikenneraportissa näkyi mielestämme ensimmäisiä heikkoja merkkejä paineessa olevan kuluttajien ostovoiman vaikutuksista lentomatkustamisen kysyntään ja/tai kovimman patoutuneen kysynnän piikin ohittamisesta. Välittömiä muutospaineita Q3:n ennusteisiimme raportti ei aiheuta. Arviomme mukaan markkinoiden huomio Finnairissa pysyy toistaiseksi strategisissa asioissa, sillä yhtiö joutuu vastaamaan Venäjän ylilentokiellon pitkittymiseen syksyn aikana kokonaan uudella strategialla (sis. uudet taloudelliset tavoitteet), mikä tulee luultavasti muokkaamaan yhtiön rakennetta tuntuvasti. Siten lyhyen ajan tuloskehityksellä on arviomme mukaan pienempi merkitys osakkeelle toistaiseksi. Odotamme Finnairin julkistavan uuden strategiansa lähiviikkoina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 221,2 | 2 666,3 |
kasvu-% | 1,11 % | 164,94 % | 20,04 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −259,3 | 33,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −11,68 % | 1,24 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,41 | −0,07 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 114,83 | 16,35 |