Finnair julkisti keskiviikkona liikennetietoraporttinsa kesäkuulta. Koronaviruksen leviäminen ja kireät matkustusrajoitukset ovat kuristaneet Finnairin matkustajamäärät, kapasiteetin ja myydyt volyymit alhaisille tasoille viime syksystä lähtien eikä tilanne muuttunut oleellisesti myöskään kesäkuussa, vaikka kuukausitasolla suhteellinen kehitys olikin vahvaa verrattuna toukokuuhun. Kesäkuussa vuositason vertailussa olivat vastassa koronapandemian lähes alhaisimmat vertailuluvut, joten myös vuositason muutosprosentit ovat rajusti positiivisia, vaikka toteutuneet volyymit jäivätkin vielä absoluuttisesti mataliksi.
Maantieteellisistä alueista mannertenvälinen liikenne on yhä lähes täysin pysähdyksissä. Euroopan liikenne sen sijaan jatkoi toipumistaan kesäkuussa. Kotimaassa kesäkuu oli luultavasti kausitekijöiden takia alkuvuoden tasoa alhaisempi, vaikka volyymit kehittyivätkin positiivisesti hiljaiseen toukokuuhun verrattuna. Matkustajakäyttöasteet olivat kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten vielä matalia kotimaassa saavutettua hyvää 73 %:n käyttöastetta lukuun ottamatta.
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat kesäkuussa. Niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti ja volyymi pysyivät vuositasolla selvässä kasvussa, mutta vahvasta toukokuusta rahtivolyymi laski hieman. Etenkin Aasiassa rahdin kysyntä on hyvää. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa (vrt. vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta). Siten rahti voi kompensoida rajallisesti matkustajaliikenteen edelleen hyvin vaikeaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja nousseet rahtihinnat huomioiden.
Kokonaisuutena Finnairin kesäkuun liikenneraportin luvut olivat sekä matkustajaliikenteen että rahdin osalta kohtuullisen hyvin linjassa ennusteidemme kanssa. Finnairin Q2:n tulosennusteisiimme kesäkuun liikenneraportti ei siten aiheuta oleellisia muutospaineita ja odotamme Finnairin Q2:n liiketappion olevan yhtiön ohjeistuksen mukaisesti olevan noin edelliskvartaalien tasoilla. Nykyennusteissamme olemme odottaneet yhtiön pääsevän ajamaan matkustajaliikennettään selvemmin ylös Q3:n puolella, kun koronarokotteen jakelu on edistynyt ja samalla matkustusrajoituksia saatu purettua. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on kuitenkin edelleen yhä äärimmäisen heikko. Kysynnän kehityskaaren ja samalla liikenteen ylösajon kulmakertoimen määrää etenkin matkustusrajoitusten purkamisen aikataulu ja mittakaava. Emme tee kesäkuun liikenneraportin jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut27.04.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 1 228,7 | 2 559,0 |
kasvu-% | −73,23 % | 48,17 % | 108,28 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −382,1 | 155,0 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −31,10 % | 6,06 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,29 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | - | - | 1,49 |
EV/EBITDA | - | - | 2,23 |