Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa heinäkuulta. Koronaviruksen leviäminen ja kireät matkustusrajoitukset kuristavat Finnairia edelleen rajusti, mutta yhtiö jatkoi heinäkuussa kapasiteettinsa maltillista ylösajoa.
Vertailukaudella tilanne oli hyvin samankaltainen, mutta Finnair pystyi silti lähes tuplaamaan kapasiteettinsa ja myydyn matkustajavolyyminsä hyvin matalalta vertailutasolta. Maantieteellisistä alueista mannertenvälinen liikenne on yhä hyvin marginaalista. Euroopan liikenne jatkoi hidasta toipumistaan heinäkuussa ja myös kotimaassa kehitys oli nousujohteista. Matkustajakäyttöasteet olivat kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten erittäin matalia kotimaassa saavutettua hyvää 72 %:n käyttöastetta lukuun ottamatta. Konsernin käyttöaste jäi heinäkuussa vertailukauden ja ennusteidemme tasolle noin 43 %:iin.
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat heinäkuussa. Niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymi pysyivät vuositasolla selvässä kasvussa ja myös kesäkuusta rahtivolyymi nousu reippaasti. Etenkin Aasiassa rahdin kysyntä on hyvää. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa (vrt. vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta). Siten rahti voi kompensoida rajallisesti matkustajaliikenteen edelleen varsin vaikeaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja nousseet rahtihinnat huomioiden.
Kokonaisuutena Finnairin heinäkuun liikenneraportin luvut olivat sekä matkustajaliikenteen että rahdin osalta kohtuullisen hyvin linjassa ennusteidemme kanssa. Finnairin Q3:n tulosennusteisiimme heinäkuun liikenneraportti ei siten aiheuta oleellisia muutospaineita ja odotamme Finnairin Q3:n liiketappion olevan yhtiön ohjeistuksen mukaisesti olevan noin edelliskvartaalien tasoilla.
Tämänhetkisen arviomme mukaan lentomatkustamisen kysyntä ja vastaavasti Finnairin kapasiteetti jatkaa kiihtyvää elpymistään loppuvuoden aikana. Konsernitasolla tyydyttävää volyymiä ehditään tuskin tänä vuonna saavuttaa, kun huomioidaan myös Finnairille tärkeän Aasian alueen Eurooppaa hitaampi rokotustahti. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on kuitenkin edelleen yhä äärimmäisen heikko, sillä sen määrää etenkin matkustusrajoitusten purkamisen aikataulu ja mittakaava, jotka ovat taas riippuvaisia pandemiatilanteesta. Emme tee heinäkuun liikenneraportin jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 890,9 | 2 353,0 |
kasvu-% | −73,23 % | 7,44 % | 164,12 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −502,5 | 99,0 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −56,41 % | 4,21 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,35 | −0,01 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 12,91 |