Finnairin liikennedata kehittyi elokuussa oikeaan suuntaan, mutta vauhti on vielä hidas
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa elokuulta. Koronaviruksen leviäminen ja osin kireät matkustusrajoitukset kuristavat Finnairia edelleen rajusti, mutta yhtiö jatkoi elokuussa kapasiteettinsa maltillista ylösajoa. Vertailukaudella tilanne oli hyvin samankaltainen, mutta nyt luottamus kysynnän palautumiseen on rokotusten ansiosta korkeammalla ja yhtiö pystyi nostamaan kapasiteettiaan selvästi suhteessa hyvin mataliin vertailulukuihin. Vuoden 2019 normaalit kapasiteetti ja volyymitasot ovat tietenkin vielä erittäin kaukana ja kokonaisuutena Finnairin matkustajaliikenteen toipumistahti jäi elokuussa ennusteitamme hitaammaksi.
Maantieteellisistä alueista mannertenvälinen liikenne on yhä hyvin marginaalista. Strategisesti tärkeimmällä Aasian alueella yhtiö otti volyymien päämittareilla jopa takapakkia elokuussa suhteessa sekä vertailukauteen että heinäkuuhun, minkä taustalla oli arviomme mukaan Aasiassa vaikeutunut koronatilanne sekä länsimaita hitaampi rokotustahti. Euroopan liikenne jatkoi hidasta toipumistaan elokuussa ja myös kotimaassa kehitys oli nousujohteista. Kuitenkin myös näillä alueilla kapasiteetin ja volyymien toipuminen oli odotuksiamme hitaampaa. Matkustajakäyttöasteet olivat kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten erittäin matalia kotimaassa saavutettua hyvää 72 %:n käyttöastetta lukuun ottamatta. Konsernin käyttöaste jäi elokuussa vertailukauden tasolle 42 %:iin ja alitti ennusteemme.
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat elokuussa. Niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymi pysyivät vuositasolla selvässä kasvussa. Kuukausitasolla Finnair ylsi rahdissa elokuussa hyville heinäkuun volyymitasoille. Etenkin Aasiassa rahdin kysyntä on hyvää. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa (vrt. vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta). Siten rahti voi paikata vain rajallisesti matkustajaliikenteen yhä varsin vaikeaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja nousseet rahtihinnat huomioiden.
Kokonaisuutena Finnairin elokuun liikenneraportin luvut olivat sekä matkustajaliikenteen osalta odotuksiamme heikompia, kun taas rahdin volyymikehitys oli jokseenkin ennusteidemme mukaista. Finnairin Q3:n tulosennusteisiimme elokuun liikenneraportti voi siten aiheuttaa jossain määrin negatiivisia muutospaineita, vaikka olemme jo odottaneet Finnairin Q3:n liiketappion olevan yhtiön ohjeistuksen mukaisesti olevan noin edelliskvartaalien tasoilla. Tämänhetkisen arviomme mukaan lentomatkustamisen kysyntä ja vastaavasti Finnairin kapasiteetti jatkavat kiihtyvää elpymistään loppuvuoden aikana Euroopassa sekä Kotimaassa eikä elokuun liikenneraportti mielestämme muuta oleellisesti tätä kuvaa, jota dominoivat rokotusten eteneminen ja koronarajoitusten purku. Mannertenvälisessä liikenteessä toipumisen starttikin uhkaa kuitenkin siirtyä ensi vuoden puolelle, mikä olisi jossain määrin negatiivinen muutos suhteessa aiempiin odotuksiimme. Siten konsernitasolla välttävää volyymiä ehditään tuskin tänä vuonna saavuttaa. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on kuitenkin edelleen yhä äärimmäisen heikko, sillä sen määrää etenkin matkustusrajoitusten purkamisen aikataulu ja mittakaava, jotka ovat taas riippuvaisia globaalista pandemiatilanteesta. Emme tee elokuun liikenneraportin jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 890,9 | 2 353,0 |
kasvu-% | −73,23 % | 7,44 % | 164,12 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −502,5 | 99,0 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −56,41 % | 4,21 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,35 | −0,01 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 3,18 |