Finnairin liikennedata kehittyi suurin piirtein odotustemme mukaisesti joulukuussa
Finnair julkisti tiistaina liikennetietoraporttinsa joulukuulta. Finnairin matkustajamäärä kasvoi joulukuussa vertailukaudesta 12 % 1154 000 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat niin ikään 12 %. Finnairin kapasiteetin kasvua ajoivat kaukoliikenteessä helmikuussa ja huhtikuussa yhtiön käyttöön saamat uudet A350-koneet, joiden luoma lisäkapasiteetti kohdistui etenkin Hongkongin lisävuoroille, uudelle Pekingin Daxingin kentän reitille sekä uusille Sapporon ja Los Angelesin reiteille. Euroopan syöttöliikenteessä kapasiteettia nostivat muutokset verkostossa sekä lisäistuimet vanhoissa kapearunkokoneissa. Kotimaassa kapasiteetti kasvoi reittipituuden nousun myötä.
Finnairin myyty matkustajavolyymi ylitti joulukuussa kahdeksatta kuukautta putkeen kapasiteetin kasvun, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat vajaat 14 %. Strategisella painopistealueella Aasiassa volyymikasvu piristyi kapasiteetin kasvun ansiosta 13 %:iin. Pienen Pohjois-Amerikan alueen volyymi pomppasi joulukuussa jälleen 25 %. Euroopassa volyymikasvu oli vahvalla 12 %:n tasolla, ja kapasiteetin kasvu kiihtyi alueella muutaman hitaamman kuukauden jälkeen (Euroopan kapasiteetti oli joulukuussa +10 %). Arviomme mukaan Finnair jatkoi joulukuussa markkinaosuuden voittamista Euroopan reiteillä ainakin Norwegianilta sekä luultavasti myös muilta pelureilta. Kotimaassa myyty matkustajavolyymi kasvoi joulukuussa 7 %. Siten kausiluonteisesti kuun loppua lukuun ottamatta melko hiljainen joulukuu sujui Finnairilta matkustajavolyymien valossa mielestämme kohtuullisesti.
Rahdin osalta joulukuun raportti oli edelliskuukausien tavoin vaisu. Finnairin rahtivolyymi kasvoi joulukuussa 1 %:n, kun taas rahtikapasiteetti pysyi 11 %:n kasvussa etenkin Aasiaan kasvanutta lentämistä heijastellen. Maailmantalouden ja kaupan hidastumisesta kumpuava rahtikysynnän supistuminen heijastui edelleen etenkin Aasiaan, joka on Finnairin ylivoimaisesti tärkein rahtimarkkina. Lisäksi marraskuun tukilakko vaikutti yhtiön mukaan rahtivolyymiin negatiivisesti vielä joulukuun alkupuolella. Syksyllä vaikuttaneita rahdin hintapaineita yhtiö ei kuitenkaan joulukuussakaan liputtanut, joten pidämme mahdollisena, että rahtihinnat ovat tasaantuneet matalalle tasolle. Kokonaisuutena rahdin tilanne ei kuitenkaan vaikuta parantuneen, mutta tämä ei maailmantalouden ja maailmankaupan viime aikojen uutisvirtaa heijastellen ole mielestämme kuitenkaan erityisen suuri yllätys.
Matkustajavolyymin ja kapasiteetin kehityksen suotuisan suhteen takia Finnairin lyhyen ajan tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi joulukuussa vajaan prosenttiyksikön noin 77 %:iin. Saavutettu käyttöastetaso on mielestämme Finnairille kohtuullinen yhä ripeä kapasiteetin kasvu ja joulukuun kokonaisuutena hiljainen kausiluonne huomioiden. Euroopan, Kotimaan ja Pohjois-Amerikan reiteillä yhtiö pystyi nostamaan lievästi käyttöasteitaan ja ylsi mielestämme joulukuun kausiluonne huomioiden absoluuttisesti kohtuullisille käyttöastetasoille. Sen sijaan Aasiassa käyttöaste polki paikallaan, emmekä pidä saavutettua noin 78 %:n käyttöastetasoa erityisen hyvänä tärkeälle kaukoliikennealueelle edes joulukuussa.
Finnairin matkustajamäärän, myydyn volyymin, matkustajakäyttöasteiden ja rahdin kehitys oli suurin piirtein ennusteidemme mukaista joulukuussa, joten raportin kokonaiskuva jäi mielestämme melko neutraaliksi. Myös koko Q4:n aikana Finnairin volyymikehitys oli melko hyvin linjassa suhteessa ennusteisiimme, mutta liikevaihdon muodostumisen kannalta tärkeän hinnoittelun kehitystä kuukausittaiset liikenneraportit eivät avaa. Q4:n liikenneraportit eivät kuitenkaan luo suoranaisia muutospaineita loppuvuoden ennusteisiimme ja odotamme yhä Finnairin saavuttavan Q4:llä lievästi positiivisen oikaistun liikevoiton ja yltävän juuri ja juuri yhtiön 4,5-6,0 %:ssa olevan vuoden 2019 liikevoittomarginaaliohjeistuksen alarajalle. Täysin varmana ohjeistuksen saavuttamista ei kuitenkaan mielestämme voida vieläkään pitää, kun huomioidaan Finnairin tuloksen tyypillisesti suurehkot ennustetoleranssit.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut12.12.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 079,9 | 3 203,1 |
kasvu-% | 10,95 % | 8,08 % | 4,00 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 137,2 | 162,1 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 4,45 % | 5,06 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,24 | 0,37 |
Osinko | 0,27 | 0,10 | 0,15 |
Osinko % | 1,25 % | 3,39 % | 5,08 % |
P/E (oik.) | 51,15 | 12,11 | 7,90 |
EV/EBITDA | 6,37 | 2,45 | 2,33 |