Copyright © 2019. Inderes Oy. All rights reserved.
Etsi
Käyttäjätili

Hei!

Luo ilmainen tili jotta voit seurata yrityksiä, osallistua foorumin keskusteluun sekä kommentoida meidän sisältöä. Valitse sinulle sopivin tili.

Oliko sinulla jo tili?

Kirjaudu sisään
Yhtiö: Finnair
Suositus: Vähennä
Tavoitehinta: 6.40 EUR
Kurssi: 5.59 EURKurssi hetkellä: 9.12.2019 - 7:11

Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Finnairin matkustajamäärä kasvoi marraskuussa vertailukaudesta 11 % 1083 700 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vastaavasti 9 %. Yhtiön kapasiteetin kasvua ajoivat kaukoliikenteessä joulukuussa, helmikuussa ja huhtikuussa yhtiön käyttöön saamat uudet A350-koneet. Euroopan syöttöliikenteessä kapasiteettia nostivat muutokset verkostossa sekä lisäistuimet vanhoissa kapearunkokoneissa. Kotimaassa kapasiteetti laski hieman liikenneohjelman muutosten takia.

Finnairin myyty matkustajavolyymi ylitti marraskuussa seitsemättä kuukautta putkeen kapasiteetin kasvun, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 13 %. Strategisella painopistealueella Aasiassa volyymikasvu hidastui lokakuusta muun muassa tukilakoista johtuneiden peruutusten takia, mutta marraskuun 10 %:n volyymikasvu oli mielestämme silti kohtuullinen lukema. Pienen Pohjois-Amerikan alueen volyymi pomppasi marraskuussa jälleen 42 % todennäköisesti etenkin erittäin hyvin vetäneen uuden Los Angelesin reitin ansiosta. Euroopassa volyymikasvu oli vahvalla 13 %:n tasolla, vaikka kapasiteetin kasvu pysyi alueella maltillisena (Euroopan kapasiteetti marraskuussa +6 %). Arviomme mukaan Finnair jatkoi marraskuussa markkinaosuuden voittamista Euroopan reiteillä ainakin Norwegianilta sekä luultavasti myös muilta pelureilta. Kotimaassa myyty matkustajavolyymi kasvoi marraskuussa 7 %. Siten kausiluonteisesti yksi vuoden hiljaisimmista kuukausista sujui Finnairilta matkustajavolyymien valossa kohtuullisesti.

Rahdin osalta marraskuun raportti oli edelliskuukausien tavoin heikompi. Finnairin rahtivolyymin laski marraskuussa 4 %, kun taas rahtikapasiteetti pysyi 4 %:n kasvussa. Maailmantalouden ja kaupan hidastumisesta kumpuava rahtikysynnän supistuminen heijastui edelleen etenkin Aasiaan, joka on Finnairin ylivoimaisesti tärkein rahtimarkkina. Lisäksi tukilakko vaikutti yhtiön mukaan merkittävästi rahtivolyymiin marraskuussa. Hintapaineita yhtiö ei kuitenkaan enää liputtanut marraskuun raportissa, joten pidämme mahdollisena, että rahtihinnat alkavat jo tasaantua matalalle tasolle. Siten kommentit rahdin suhteen olivat yhä mollivoittoisia, mutta erityisen yllättävinä emme niitä pidä viime aikojen uutisten jäljiltä.

Matkustajavolyymin ja kapasiteetin kehityksen suotuisan suhteen takia Finnairin lyhyen ajan tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi marraskuussa 2,5 %-yksikköä noin 77 %:iin. Saavutettu käyttöastetaso on mielestämme Finnairille kohtuullinen yhä ripeä kasvu ja marraskuun hiljainen kausiluonne huomioiden. Matkustajakäyttöaste parani kaikilla liikennealueilla. Euroopan ja kotimaan reiteillä parannukset olivat selviä suhteessa vaisuihin vertailulukuihin, kun taas pitkän matkan reiteillä käyttöasteet pysyivät jokseenkin vakaina. Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa saavutetut 79 %:n ja 75 %:n matkustajakäyttöasteet eivät kuitenkin ole kaukoliikenteessä erityisen hyviä edes hiljaiselle marraskuulle. Sen sijaan Euroopan 77 %:n ja kotimaan 67 %:n matkustajakäyttöaseita pidämme tyydyttävinä marraskuulle.

Finnairin matkustajamäärän, myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteiden kehitys oli suurin piirtein ennusteidemme mukaista. Näin ollen marraskuun raportin kokonaiskuva jäi mielestämme jokseenkin neutraaliksi, vaikka rahdissa kehitys olikin ennusteitamme heikompaa. Toisaalta Finnairin liikenneraportti ei avaa hintakomponentin kehitystä. Sektorin kireä kilpailudynamiikka huomioiden pidämme myös mahdollisena, että Finnairin ripeä volyymikasvu on vaikuttanut keskituottoihin todennäköisesti hidastumaan päin olevassa markkinassa. Näin ollen Finnairin loppuvuoden kasvuun ja tuloskehitykseen liittyy mielestämme edelleen riskejä emmekä pidä edelleenkään yhtiön 4,5-6,0 %:ssa olevan kuluvan vuoden liiketulosmarginaaliohjeistuksen saavuttamista täysin varmana. Päivitämme näkemyksemme Finnairista lähiaikoina.

Käy kauppaa. (Finnair)

Finnair on maailman pisimpään toimineita lentoyhtiöitä. Finnairin reittiverkosto yhdistää Aasian, Pohjois-Amerikan ja Euroopan pohjoiset alueet Helsinki-Vantaan kotikentän kautta. Sen toiminta perustuu laatuun, luotettavuuteen ja turvallisuuteen sekä pohjoismaisesta puhtaasta luonnosta inspiraationsa saaneeseen muotoiluun. Helsingin maantieteellinen sijainti antaa Finnairille selvän kilpailuedun, sillä nopeimmat yhteydet useiden Euroopan kohteiden ja Aasian mega-kaupunkien välillä kulkevat Helsingin kautta.

Tunnusluvut 2018 2019e 2020e
Liikevaihto 2 849,7 3 074,8 3 207,4
- kasvu-% 11,0% 7,9% 4,3%
Liikevoitto (EBIT) 256,3 132,9 163,3
- EBIT-% 9,0% 4,3% 5,1%
EPS (oik.) 0,43 0,26 0,37
Osinko 0,27 0,20 0,22
P/E (oik.) 16,5 21,8 15,0
EV/EBITDA 3,1 3,7 3,8
Osinkotuotto-% 3,9% 3,6% 3,9%
Uusimmat ennusteet