Finnairin marraskuun liikenneraportti oli jokseenkin linjassa ennusteidemme kanssa
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa marraskuulta. Finnairin matkustajamäärä kasvoi marraskuussa vertailukaudesta 11 % 1083 700 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vastaavasti 9 %. Yhtiön kapasiteetin kasvua ajoivat kaukoliikenteessä joulukuussa, helmikuussa ja huhtikuussa yhtiön käyttöön saamat uudet A350-koneet. Euroopan syöttöliikenteessä kapasiteettia nostivat muutokset verkostossa sekä lisäistuimet vanhoissa kapearunkokoneissa. Kotimaassa kapasiteetti laski hieman liikenneohjelman muutosten takia.
Finnairin myyty matkustajavolyymi ylitti marraskuussa seitsemättä kuukautta putkeen kapasiteetin kasvun, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 13 %. Strategisella painopistealueella Aasiassa volyymikasvu hidastui lokakuusta muun muassa tukilakoista johtuneiden peruutusten takia, mutta marraskuun 10 %:n volyymikasvu oli mielestämme silti kohtuullinen lukema. Pienen Pohjois-Amerikan alueen volyymi pomppasi marraskuussa jälleen 42 % todennäköisesti etenkin erittäin hyvin vetäneen uuden Los Angelesin reitin ansiosta. Euroopassa volyymikasvu oli vahvalla 13 %:n tasolla, vaikka kapasiteetin kasvu pysyi alueella maltillisena (Euroopan kapasiteetti marraskuussa +6 %). Arviomme mukaan Finnair jatkoi marraskuussa markkinaosuuden voittamista Euroopan reiteillä ainakin Norwegianilta sekä luultavasti myös muilta pelureilta. Kotimaassa myyty matkustajavolyymi kasvoi marraskuussa 7 %. Siten kausiluonteisesti yksi vuoden hiljaisimmista kuukausista sujui Finnairilta matkustajavolyymien valossa kohtuullisesti.
Rahdin osalta marraskuun raportti oli edelliskuukausien tavoin heikompi. Finnairin rahtivolyymin laski marraskuussa 4 %, kun taas rahtikapasiteetti pysyi 4 %:n kasvussa. Maailmantalouden ja kaupan hidastumisesta kumpuava rahtikysynnän supistuminen heijastui edelleen etenkin Aasiaan, joka on Finnairin ylivoimaisesti tärkein rahtimarkkina. Lisäksi tukilakko vaikutti yhtiön mukaan merkittävästi rahtivolyymiin marraskuussa. Hintapaineita yhtiö ei kuitenkaan enää liputtanut marraskuun raportissa, joten pidämme mahdollisena, että rahtihinnat alkavat jo tasaantua matalalle tasolle. Siten kommentit rahdin suhteen olivat yhä mollivoittoisia, mutta erityisen yllättävinä emme niitä pidä viime aikojen uutisten jäljiltä.
Matkustajavolyymin ja kapasiteetin kehityksen suotuisan suhteen takia Finnairin lyhyen ajan tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi marraskuussa 2,5 %-yksikköä noin 77 %:iin. Saavutettu käyttöastetaso on mielestämme Finnairille kohtuullinen yhä ripeä kasvu ja marraskuun hiljainen kausiluonne huomioiden. Matkustajakäyttöaste parani kaikilla liikennealueilla. Euroopan ja kotimaan reiteillä parannukset olivat selviä suhteessa vaisuihin vertailulukuihin, kun taas pitkän matkan reiteillä käyttöasteet pysyivät jokseenkin vakaina. Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa saavutetut 79 %:n ja 75 %:n matkustajakäyttöasteet eivät kuitenkin ole kaukoliikenteessä erityisen hyviä edes hiljaiselle marraskuulle. Sen sijaan Euroopan 77 %:n ja kotimaan 67 %:n matkustajakäyttöaseita pidämme tyydyttävinä marraskuulle.
Finnairin matkustajamäärän, myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteiden kehitys oli suurin piirtein ennusteidemme mukaista. Näin ollen marraskuun raportin kokonaiskuva jäi mielestämme jokseenkin neutraaliksi, vaikka rahdissa kehitys olikin ennusteitamme heikompaa. Toisaalta Finnairin liikenneraportti ei avaa hintakomponentin kehitystä. Sektorin kireä kilpailudynamiikka huomioiden pidämme myös mahdollisena, että Finnairin ripeä volyymikasvu on vaikuttanut keskituottoihin todennäköisesti hidastumaan päin olevassa markkinassa. Näin ollen Finnairin loppuvuoden kasvuun ja tuloskehitykseen liittyy mielestämme edelleen riskejä emmekä pidä edelleenkään yhtiön 4,5-6,0 %:ssa olevan kuluvan vuoden liiketulosmarginaaliohjeistuksen saavuttamista täysin varmana. Päivitämme näkemyksemme Finnairista lähiaikoina.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut22.10.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 074,8 | 3 207,4 |
kasvu-% | 10,95 % | 7,90 % | 4,31 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 139,3 | 163,3 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 4,53 % | 5,09 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,26 | 0,37 |
Osinko | 0,27 | 0,20 | 0,22 |
Osinko % | 1,25 % | 6,54 % | 7,20 % |
P/E (oik.) | 51,15 | 11,90 | 8,22 |
EV/EBITDA | 6,55 | 2,98 | 3,15 |