Finnairin matkustajavolyymi pysyi alamaissa maaliskuussa, mutta rahti veti hyvin
Finnair julkisti keskiviikkona liikennetietoraporttinsa maaliskuulta. Koronapandemian takia matkustajaliikenteen volyymit pysyivät viime kuukausien alhaisilla tasoillaan myös maaliskuussa. Vaikeaa mutta sinänsä odotettua tilannekuvaa peilaten Finnairin matkustajamäärä, matkustajakapasiteetti ja myyty matkustajavolyymi putosivat maaliskuussa kotimaassa noin 60-65 % ja ulkomaan reiteillä 80-100 % vertailujaksosta, jossa koronapandemian ensimerkit ehtivät myös näkymään. Matkustajakäyttöasteet olivat luonnollisesti kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten erittäin alhaiset.
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat maaliskuussa ja niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymipudotukset jäivät matkustajaliikennettä pienemmiksi 15-30 %:iin vertailukauteen nähden. Maaliskuu oli volyymien osalta korona-ajan paras rahtikuukausi, mikä johtui etenkin Aasian rahdin erittäin vahvasta kysynnästä. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa (vrt. vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta). Siten rahti voi kompensoida rajallisesti matkustajaliikenteen yhä äärimmäisen vaikeaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja nousseet rahtihinnat huomioiden.
Kokonaisuutena Finnairin maaliskuun liikenneraportin luvut olivat matkustajaliikenteen osalta piirun odotuksiamme heikompia, kun taas rahdin osalta tilanne oli päinvastainen. Finnairin Q1:n tulosennusteisiimme maaliskuun liikenneraportti ei kuitenkaan aiheuta oleellisia muutospaineita. Siten odotamme Finnairin liiketappion pysyneen Q1:llä Q2’20-Q4’20:n kanssa samassa suuruusluokassa (vrt. Q2’20-Q4’20 oik. EBIT 163-174 MEUR negatiivinen), mikä on linjassa yhtiön voimassa olevan ohjeistuksen kanssa. Nykyennusteissamme olemme odottaneet yhtiön pääsevän ajamaan matkustajaliikennettään ylös vasta H2:lla, kun koronarokotteen jakelu Euroopassa on edennyt ja samalla matkustusrajoituksia on saatu purettua tai kevennettyä. Myös yhtiön mittavien tappioiden selvempi supistuminen alkaa arviomme mukaan vasta Q3:lla. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on kuitenkin yhä äärimmäisen heikko, sillä rajoittava juurisyy on vaikeasti ennustettava pandemiatilanne.
Emme tee isossa kuvassa jokseenkin odotustemme mukaan edenneen Q1:n jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta. Mielestämme sijoittajat ovat hinnoitelleet osakkeeseen hyvin ruusuisen skenaario matkustajaliikenteen toipumisen kulmakertoimesta sekä myös lähivuosien tuloksentekokyvystä. Kun huomioidaan korovirukseen liittyvä riskit, sektorin historiallisesti vaikea hyvin kilpailudynamiikka ja Finnairin koronakriisissä kasvanut nettovelka, näemme osakkeen tuotto/riski-suhteen heikkona, vaikka Finnair selviääkin arviomme mukaan kriisistä läpi ja yhtiö on onnistunut keventämään myös kulurakennettaan.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.02.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 1 254,0 | 2 684,4 |
kasvu-% | −73,23 % | 51,23 % | 114,06 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −400,9 | 156,4 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −31,97 % | 5,83 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,30 | 0,02 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | 139,11 |
EV/EBITDA | - | - | 10,27 |