Finnairin matkustajavolyymit olivat vahvat tärkeällä heinäkuun lomasesongilla
Finnair julkisti keskiviikkona liikennetietoraporttinsa heinäkuulta, joka on kausiluonteisesti yhtiölle vuoden paras kuukausi ja siten lomakuukauden raportti oli yhtiön kokonaisuuden kannalta erittäin tärkeä. Finnairin matkustajamäärä kasvoi heinäkuussa vertailukaudesta 12 % ennätykselliseen 1447 000 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vastaavasti 11 %. Kapasiteetin kasvua ajoivat kaukoliikenteessä joulukuussa, helmikuussa ja huhtikuussa yhtiön käyttöön saamat uudet A350-koneet sekä lyhyen matkan syöttöliikenteessä yksi uusi A321-kone ja lisäistuimet vanhoissa kapearunkokoneissa.
Finnairin myyty matkustajavolyymi ylitti heinäkuussa kolmatta kuukautta peräkkäin kapasiteetin kasvun, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 12 % heinäkuussa. Alueista kasvuvauhdin piristyminen jatkui strategisella painopistealueella Aasiassa, jossa heinäkuun volyymikasvu oli 11 %. Pienemmän kaukoliikennealueen eli Pohjois-Amerikan volyymi pomppasi heinäkuussa 27 % uuden Los Angelesin reitin ansiosta. Euroopassa volyymikasvu oli vahvalla 10 %:n tasolla kapasiteetin kasvun hidastumisesta huolimatta (Euroopan kapasiteetti heinäkuussa +6 %). Arviomme mukaan Finnair jatkoi heinäkuussa markkinaosuuden voittamista Euroopassa ainakin Norwegianilta. Kotimaassa myyty matkustajavolyymi kasvoi niin ikään 10 %, mikä johtui tosin osin pehmeistä vertailuluvuista. Siten tärkeä heinäkuu meni Finnairilta matkustajaliikenteessä mielestämme kokonaisuutena hyvin, kun kaikki alueet ylsivät kaksinumeroiseen kasvuun. Rahdin osalta raportti oli vaisumpi, sillä rahtivolyymin kasvu hidastui heinäkuussa vain 5 %:iin (rahtikapasiteetti heinäkuussa +15 %), kun globaalin talouden hidastumisesta kumpuava maailmanlaajuinen rahtivolyymien lasku alkoi heijastua yhä voimakkaammin rahtimarkkinoilla alkuvuodesta vastavirtaan uineeseen Finnairiin.
Myynnin ja kapasiteetin kehityksen suotuisan suhteen takia Finnairin lyhyen ajan tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi heinäkuussa 1,2 %-yksikköä 89,6 %:iin. Taso on mielestämme Finnairille vahva kapasiteetin edelleen ripeä kasvu huomioiden. Heinäkuussa saavutettu matkustajakäyttöaste oli yhtiön korkein heinäkuun käyttöaste ainakin 5 vuoteen. Matkustajakäyttöaste laski karkeasti 1 %-yksikön vahvoilta vertailutasoilta molemmilla kaukoliikennealueilla. Sen sijaan Kotimaa ylsi lievään käyttöasteen parannukseen, mutta Euroopassa matkustajakäyttöaste parani lähes 4 %-yksikköä erinomaiselle tasolle 89,5 %:iin.
Finnairin matkustajamäärän ja matkustajaliikenteen volyymien kasvu ylitti ennusteemme maltillisesti. Myös matkustajakäyttöaste oli hieman parempi, sillä kapasiteetti kasvoi heinäkuussa odotustemme mukaista vauhtia. Näin ollen heinäkuun raportin kokonaiskuva taipuu mielestämme positiiviselle puolelle, vaikka rahdin kehitys olikin odotuksiamme heikompaa ja toisaalta kasvun rakenne ei mielestämme ollut Finnairin kannalta täysin optimaalinen (ts. todennäköisesti heikommin kannattava lyhyen matkan liikenne kehittyi kaukoliikennereittejä paremmin). Myöskään hinnoittelun kehitystä raportti ei avaa. Norwegianin keskituottojen (hinnoittelun) kasvu jäi heinäkuussa selvästi markkinaodotuksista, minkä perusteella arvioimme kireän hinnoittelutilanteen jatkuneen ainakin Euroopassa. Kokonaiskuvan valossa heinäkuun liikenneraportti ei luo suoria muutospaineita Finnairin ennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.07.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 081,3 | 3 243,8 |
kasvu-% | 10,95 % | 8,13 % | 5,27 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 156,2 | 172,6 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 5,07 % | 5,32 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,38 | 0,44 |
Osinko | 0,27 | 0,22 | 0,26 |
Osinko % | 1,25 % | 7,65 % | 9,05 % |
P/E (oik.) | 51,15 | 7,58 | 6,60 |
EV/EBITDA | 6,55 | 2,72 | 2,94 |