Finnairin syyskuun liikenneraportti oli jokseenkin odotustemme mukainen
Finnair julkisti keskiviikkona liikennetietoraporttinsa syyskuulta. Etenkin pandemian kuristusotteesta irti päässeillä Euroopan, Kotimaan ja Pohjois-Amerikan reiteillä volyymit jatkoivat reipasta elpymistään. Matkustajakäyttöaste oli syyskuussa kuukauden kausiluonteeseen suhteutettuna kohtuullinen Aasian osin kireistä matkustusrajoituksista ja Venäjän ylilentokiellosta johtuen. Vuoden 2019 normaalit kapasiteetti ja volyymitasot (ts. ei sis. vuokrattua kapasiteettia) ovat silti vielä kaukana, sillä yhtiön syyskuun matkustajamäärä oli 75 % ja myyty volyymi 66 % syyskuun 2019 toteutumista. Suhteessa elokuuhun matkustajamäärät ja myydyt volyymit pysyivät melko vakaina, mikä oli kausitekijöihin ja paineessa olevaan kuluttajien ostovoimaan peilattuna melko hyvä suoritus.
Volyymit kasvoivat edelleen reippaasti erittäin heikosta vertailukaudesta
Maantieteellisistä alueista Aasian liikenne oli maltillista johtuen Venäjän ylilentokiellosta sekä osin myös Koillis-Aasian maiden koronarajoituksista. Pohjois-Amerikassa toipuminen koronakriisistä sen sijaan jatkui ja kapasiteetin uudelleenallokointitoimien takia Pohjois-Amerikan matkustajamäärä, kapasiteetti ja myyty volyymit olivat taas selvästi vuoden 2019 vastaavan jakson yläpuolella. Suhteessa erittäin vahvaan kesäsesonkiin Pohjois-Amerikan numerot kuitenkin laskivat. Euroopan liikenne kasvoi myös merkittävästi heikosta vertailukaudesta ja laski elokuusta normaalia kausiluonnetta heijastellen. Kotimaassa syyskuu oli hieman erityyppistä kausiluonnetta heijastellen elokuuta parempi ja mutta myös Kotimaassa matalat vertailuluvut ylittyivät reippaasti. Matkustajamäärät ja myydyt volyymit alittivat ennusteemme Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, mutta Aasiassa ja Kotimaassa luvut olivat ennusteitamme paremmat. Kokonaisuutena matkustajamäärät jäivät ennusteistamme hieman, mutta myyty volyymi oli suurin piirtein odotustemme mukainen.
Finnairin lyhyen ajan tuloksen muodostumisen kannalta kriittinen matkustajakäyttöaste oli syyskuussa 76 %:ssa. Saavutettu matkustajakäyttöaste oli yhä melko selvästi pidemmän ajan keskiarvojen alapuolella ja oli linjassa ennusteidemme kanssa. Rakenteellisesti alhaisemmilla käyttöasteilla operoiva Kotimaa ylsi 78 %:n käyttöasteeseen syyskuussa, mikä on alueelle historiallisessa kontekstissa erinomainen taso. Aasiassa ja Euroopassa matkustajakäyttöasteet olivat tyydyttävällä 76 %:n tasolla, mutta Pohjois-Amerikka putosi pirteämmän kesän jälkeen vaisuun noin 65 %:n matkustajakäyttöasteeseen. Kokonaisuutena Finnairin syyskuun matkustajakäyttöaste oli jokseenkin odotustemme mukainen.
Rahtivolyymi pysyi vahvalla tasolla, vaikka markkinan piikki näyttääkin jo taittuvan
Syyskuussa Finnairin rahtikapasiteetti koostui lähes kokonaan normaalin toimintamallin mukaisesta matkustajalentojen ruumien rahtikapasiteetista, vaikka Aasian osalta Venäjän ylilentokielto sotkikin Finnairin operaatioita selvästi. Rahtipuolen kapasiteetti laski korkeasta vertailutasosta selvästi, mutta myyty volyymi pysyi lähes viime vuoden tasolla. Kuukausitasolla kehitys oli vakaata. Kokonaisuutena rahtimarkkinan vahva kysyntätilanne vaikuttaa kuitenkin jatkuneen, vaikka pidämme jo todennäköisenä, että huippu rahdin osalta on takana ja myös rahtihinnat ovat luultavasti normalisoitumassa (vrt. merirahdin hintojen lasku viime viikkoina). Lisäksi Venäjän ylilentokielto aiheuttaa Finnairin rahdille todennäköisesti edelleen kustannushaasteita.
Emme tee muutoksia näkemykseemme Finnairista raportin jälkeen
Kokonaisuutena Finnairin syyskuun liikenneraportti oli myydyn volyymin ja matkustajakäyttöasteiden osalta jokseenkin odotustemme mukainen. Kokonaisuutena raportti varmisti näkemystämme siitä, että päättyvä kesäsesonki meni Finnairilta olosuhteisiin nähden kivasti, vaikka polttoaineen korkea eurohinta haastaa toki yhtiötä edelleen. Lievästi positiivista taas oli, syyskuun liikenneraportissa näkyi mielestämme elokuuta vähemmän merkkejä paineessa olevan kuluttajien ostovoiman vaikutuksista lentomatkustamisen kysyntään ja/tai kovimman patoutuneen kysynnän piikin ohittamisesta. Välittömiä muutospaineita Q3:n ennusteisiimme raportti ei aiheuta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut19.07.2022
2021 | 22e | 23e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 838,4 | 2 221,2 | 2 666,3 |
kasvu-% | 1,11 % | 164,94 % | 20,04 % |
EBIT (oik.) | −469,9 | −259,3 | 33,0 |
EBIT-% (oik.) | −56,05 % | −11,68 % | 1,24 % |
EPS (oik.) | −0,35 | −0,41 | −0,07 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Osinko % | |||
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | 110,29 | 15,70 |