Finnair julkisti torstaina helmikuun liikennetietoraporttinsa. Yhtiön matkustajamäärä kasvoi helmikuussa vertailukaudesta 4,0 % 995 100 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vastaavasti 10,1 %. Kapasiteetin kasvua ajoi kaukoliikenteessä joulukuussa ja helmikuun puolivälissä yhtiön käyttöön saamat uudet A350-koneet sekä syöttöliikenteessä yksi uusi A321-kone, lisäistuimet vanhoissa kapearunkokoneissa, reittipituuden kasvu sekä parempi koneiden hyödyntämisaste.
Finnairin myyty matkustajavolyymi ei pysynyt viime kuukausien tavoin kapasiteetin kasvun perässä, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 4,3 % helmikuussa. Maantieteellisistä alueista myyty volyymi pysyi kapasiteetin kasvusta huolimatta täsmälleen vertailukauden tasolla strategisella painopistealueella Aasiassa. Pienemmän kaukoliikennealueen eli Pohjois-Amerikan volyymi kasvoi 2,4 %. Euroopassa volyymikasvu piristyi 14 %:iin edelleen rajusti kasvaneen kapasiteetin (Euroopan kapasiteetti helmikuussa +18 %) mukana. Kotimaassa matkustajavolyymi supistui 3,5 %. Euroopassa ja etenkin Kotimaassa Finnair kärsi arviomme mukaan vaikeista talviolosuhteista, jotka johtivat useiden lentojen peruutuksiin. Raportin selvästi positiivisimmat numerot tulivatkin rahtisektorilla, jossa myyty rahtivolyymi kasvoi peräti 25 % maltillisista vertailuluvuista ja ylitti reippaasti kapasiteetin kasvun. Rahtia tuki etenkin Länsi-Euroopan ja Japanin markkinoiden hyvä kehitys.
Myynnin ja kapasiteetin kasvun epäsuotuisan suhteen takia Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste laski helmikuussa 4,6 %-yksikköä 79,7 %:iin. Tämä on mielestämme vaisuhko taso, vaikka helmikuu on Finnairille kausiluonteisesti yksi vuoden hiljaisimmista (helmikuussa käyttöaste on ollut alempi viimeksi vuonna 2015). Käyttöasteet laskivat kaikilla alueilla Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta. Etenkin Aasiassa 6,6 %:n matkustajakäyttöasteen pudotus oli raju, vaikka vastassa olikin kova vertailuluku. Matkustajakäyttöasteita painoi arviomme mukaan etenkin lyhyen matkan liikenteen osalta kapasiteetin kasvu sekä kaikilla reiteillä rauhoittunut kysyntä ja kilpailun kireys. Aasiassa uuden Nanjingin reitin avaaminen on voinut näkemyksemme mukaan laimentaa käyttöasteita.
Finnairin matkustajamäärän ja matkustajaliikenteen volyymien kasvu jäivät tammikuun tavoin odotuksiamme hitaammiksi helmikuussa. Lisäksi konsernin matkustajakäyttöaste laski helmikuussa vajaat 2 %-yksikköä ennusteitamme enemmän. Näin ollen raportti oli kokonaisuutena odotuksiamme heikompi eikä rahdin hyvä kehitys muuttanut kokonaiskuvaa. Finnairin liikevaihdon ja kannattavuuden kannalta kriittisen hinnoittelun kehitystä raportti ei avaa. Volyymien ja matkustajakäyttöasteiden kehitys huomioiden Finnairin on täytynyt onnistua alkuvuodesta hinnoittelussa erinomaisesti, jotta yksikkötuottojen lasku on pysynyt kohtuullisessa mittakaavassa. Toistaiseksi näemme kuitenkin riskien taipuvan sekä meidän että konsensuksen Q1:n liikevaihto- ja tulosennusteiden osalta negatiiviselle puolelle, vaikka Q4:llä Finnairin kaukoreittien hinnoittelun kehitys olikin erittäin rohkaisevaa.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut17.02.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 834,6 | 3 035,9 | 3 174,0 |
kasvu-% | 10,37 % | 7,10 % | 4,55 % |
EBIT (oik.) | 164,8 | 149,4 | 167,0 |
EBIT-% (oik.) | 5,81 % | 4,92 % | 5,26 % |
EPS (oik.) | 0,81 | 0,72 | 0,84 |
Osinko | 0,27 | 0,24 | 0,28 |
Osinko % | 1,25 % | 8,19 % | 9,51 % |
P/E (oik.) | 26,93 | 4,06 | 3,50 |
EV/EBITDA | 6,70 | 0,46 | 1,09 |