Finnair julkisti perjantaina toukokuun liikennetietoraporttinsa. Yhtiön matkustajamäärä kasvoi toukokuussa vertailukaudesta 13 % 1295 300 matkustajaan. Finnairin kapasiteetti eli tarjotut henkilökilometrit kasvoivat vastaavasti 14,3 %. Kapasiteetin kasvua ajoi kaukoliikenteessä joulukuussa, helmikuussa ja huhtikuussa yhtiön käyttöön saamat uudet A350-koneet sekä lyhyen matkan syöttöliikenteessä yksi uusi A321-kone, lisäistuimet vanhoissa kapearunkokoneissa sekä keskimääräisen reittipituuden kasvu.
Finnairin myyty matkustajavolyymi pysyi viimeisen vuoden pääasiallisesta trendistä poiketen kasvun perässä, sillä myydyt henkilökilometrit kasvoivat 14,7 % toukokuussa. Alueista kehitys oli edelleen hieman pehmeää strategisella painopistealueella Aasiassa, jossa volyymikasvu jäi kapasiteetin kasvua alemmas 10 %:iin. Pienemmän kaukoliikennealueen eli Pohjois-Amerikan volyymi pomppasi 31 %, sillä Finnair avasi uuden reitin Los Angelesiin ja lisäsi vuoroja San Franciscoon. Euroopassa volyymikasvu oli vahvalla 16 %:n tasolla edelleen ripeästi kasvaneen kapasiteetin (Euroopan kapasiteetti toukokuussa +13 %) ajamana. Lisäksi Eurooppa ja Pohjois-Amerikka saattoivat saada vielä toukokuun alussa pientä tukea SAS:n ja Norwegianin ongelmista (SAS:n lentäjien lakko ja Norwegianin B737 MAX -lentokoneiden käyttökielto). Kotimaassa matkustajavolyymi kasvoi vajaat 4 %. Siten toukokuu meni Finnairilta volyymien valossa mielestämme kokonaisuutena hyvin. Rahdin osalta raportti oli kohtuullinen, sillä rahtivolyymi kasvoi toukokuussa 15 % Norjan ja Yhdysvaltojen markkinoiden hyvän kehityksen ansiosta. Peräti 21 % kasvaneen rahtikapasiteetin tasolle rahdin volyymikasvu ei kuitenkaan yltänyt.
Myynnin ja kapasiteetin kasvun melko neutraalin suhteen takia Finnairin tehokkuuden kannalta tärkeä matkustajakapasiteetin käyttöaste nousi toukokuussa marginaalisesti 0,3 %-yksikköä 79,8 %:iin. Taso on mielestämme Finnairille kohtuullinen kapasiteetin tuntuva kasvu huomioiden. Matkustajakäyttöaste laski yli 2 % Aasiassa, kun taas muilla alueilla yhtiö pystyi nostamaan käyttöasteitaan kapasiteetin kasvusta huolimatta. Matkustajakäyttöastetta painoi arviomme mukaan Aasiassa kysynnän rauhoittuminen, kireä kilpailu ja myös uuden Nanjingin avaaminen on voinut laimentaa alueen käyttöasteita. Muilla reiteillä matkustajakäyttöasteiden kehitys oli lupaavaa eikä SAS:n ja Norwegianin ongelmien mahdollisen tuen luomaa vetoapua lukuun ottamatta kuukausien välillä pitäisi olla selkeitä vertailukelpoisuuden vaikuttavia eroja. Selkeämpien johtopäätösten tekeminen esimerkiksi Euroopan matkustajakäyttöasteiden mahdollisesta trendikäänteestä vaatii mielestämme kuitenkin vielä lisää dataa.
Finnairin matkustajamäärän ja matkustajaliikenteen volyymien kasvu ylitti ennusteemme melko selvästi toukokuussa. Myös matkustajakäyttöaste oli hieman odotuksiamme parempi, sillä kapasiteetti kasvoi toukokuussa odotustemme mukaista vauhtia. Näin ollen raportin kokonaiskuva taipuu mielestämme lievästi positiiviselle puolelle, mutta raportti ei kuitenkaan luo akuutteja muutospaineita lähiaikojen tulosennusteisiimme tai näkemykseemme yhtiöstä.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut24.04.2019
2018 | 19e | 20e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 2 849,7 | 3 051,9 | 3 229,0 |
kasvu-% | 10,95 % | 7,10 % | 5,80 % |
EBIT (oik.) | 213,6 | 180,1 | 196,0 |
EBIT-% (oik.) | 7,50 % | 5,90 % | 6,07 % |
EPS (oik.) | 0,43 | 0,45 | 0,56 |
Osinko | 0,27 | 0,24 | 0,28 |
P/E (oik.) | 3,05 | 6,46 | 5,27 |
EV/EBITDA | 1,76 | 2,53 | 2,77 |