Finnairin volyymin toipuminen jatkui syyskuussa, mutta vauhti on edelleen hidasta
Finnair julkisti torstaina liikennetietoraporttinsa syyskuulta. Koronaviruksen leviäminen ja osin kireät matkustusrajoitukset kuristavat Finnairia edelleen rajusti, mutta yhtiö jatkoi syyskuussa kapasiteettinsa maltillista ylösajoa etenkin lyhyillä reiteille. Vertailukaudella tilanne oli vielä vaikeampi ja Finnair pystyi nostamaan kapasiteettiaan selvästi suhteessa hyvin mataliin vertailulukuihin. Vuoden 2019 normaalit kapasiteetti ja volyymitasot ovat tietenkin vielä erittäin kaukana ja kokonaisuutena Finnairin matkustajaliikenteen toipumistahti jäi syyskuussa elokuun tavoin ennusteitamme hitaammaksi.
Maantieteellisistä alueista mannertenvälinen liikenne on yhä hyvin marginaalista, mikä peilaa voimassa olevia matkustusrajoituksia ja Aasiassa länsimaita hitaammin edennyttä rokottamista. Euroopan liikenne kasvoi merkittävästi erittäin heikosta vertailukaudesta, mutta elokuusta matkustajamäärä ja kapasiteetti kasvoivat vain 10-15 %. Kotimaassa vauhti oli molemmilta osin ripeämpää, mutta myös kotimaan numerot jäivät ennusteistamme. Matkustajakäyttöasteet olivat kysyntätilannetta ja matkustusrajoituksia peilaten erittäin matalia kotimaassa saavutettua hyvää 71 %:n käyttöastetta lukuun ottamatta. Konsernin matkustajakäyttöaste jäi syyskuussa vertailukauden tasolle 56 %:iin ja alitti ennusteemme.
Korona-aikana käyttöön otetut puhtaat rahtilennot (normaalisti Finnairin rahtikapasiteetti on matkustajakoneiden ruumissa etenkin Aasiaan suuntautuvaa rahtia) jatkuivat syyskuussa. Niiden ansiosta rahtipuolen kapasiteetti- ja volyymi pysyivät etenkin vuosi- ja myös kuukausitasolla selvässä kasvussa ja lisäksi rahtivolyymit ylsivät korona-ajan parhaalle tasolleen syyskuussa. Etenkin Aasiassa rahdin kysyntä pysyi edelleen erittäin hyvänä. Finnairin kokonaiskuvan kannalta rahti on kuitenkin vain sivuroolissa (vrt. vuonna 2019 rahti toi 7 % Finnairin liikevaihdosta). Siten rahti voi paikata vain rajallisesti matkustajaliikenteen yhä varsin vaikeaa tilannetta, vaikka arvioimme rahtilentojen kannattavuuden olevan terveellä tasolla nykyvolyymit ja nousseet rahtihinnat huomioiden.
Kokonaisuutena Finnairin syyskuun liikenneraportin luvut olivat sekä matkustajaliikenteen osalta odotuksiamme heikompia, kun taas rahdin volyymikehitys oli hieman ennusteitamme parempaa. Finnairin Q3:n tulosennusteisiimme syyskuun liikenneraportti voi siten aiheuttaa jossain määrin negatiivisia muutospaineita, vaikka olemme jo odottaneet Finnairin Q3:n liiketappion olevan yhtiön ohjeistuksen mukaisesti olevan noin edelliskvartaalien tasoilla.
Tämänhetkisen arviomme mukaan lentomatkustamisen kysyntä ja vastaavasti Finnairin kapasiteetti jatkavat kiihtyvää elpymistään loppuvuoden aikana Euroopassa sekä Kotimaassa. Syyskuun liikenneraportti ei mielestämme muuta oleellisesti tätä kuvaa, jota dominoivat rokotusten eteneminen ja koronarajoitusten purku. Lyhyilläkin reiteillä toipumisodotusten kulmakertoimessa voi kuitenkin elokuun ja syyskuun toteumien jälkeen olla painetta ainakin Q4:n osalta alaspäin. Mannertenvälisessä liikenteessä toipumisen starttikin on sen sijaan siirtymässä siirtyä ensi vuoden puolelle, mikä olisi jossain määrin negatiivinen muutos suhteessa aiempiin odotuksiimme. Siten konsernitasolla välttävää volyymiä ehditään tuskin tänä vuonna saavuttaa. Näkyvyys lentomatkustamisen kysynnän kehitykseen on kuitenkin edelleen yhä äärimmäisen heikko, sillä sen määrää etenkin matkustusrajoitusten purkamisen aikataulu ja mittakaava, jotka ovat taas riippuvaisia globaalista pandemiatilanteesta. Emme tee syyskuun liikenneraportin jälkeen muutoksia näkemykseemme Finnairin osakkeesta.
Sisäänkirjautuminen vaadittu
Tämä sisältö on näkyvissä vain sisäänkirjautuneille käyttäjille
Finnair
Finnair on yksi maailman vanhimmista edelleen operoivista lentoyhtiöistä. Vuonna 1923 perustettu Finnair on Aasian ja Euroopan väliseen matkustaja- ja rahtiliikenteeseen erikoistunut verkostolentoyhtiö. Finnair on Suomen sisäisessä liikenteessä markkinajohtaja, mutta yhtiön kilpailukenttä on varsin erilainen Suomen sisäisillä, Suomen ja Euroopan välisillä sekä kaukoreiteillä.
Lue lisää yhtiösivullaTunnusluvut15.07.2021
2020 | 21e | 22e | |
---|---|---|---|
Liikevaihto | 829,2 | 890,9 | 2 353,0 |
kasvu-% | −73,23 % | 7,44 % | 164,12 % |
EBIT (oik.) | −595,3 | −502,5 | 99,0 |
EBIT-% (oik.) | −71,79 % | −56,41 % | 4,21 % |
EPS (oik.) | −0,50 | −0,35 | −0,01 |
Osinko | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
P/E (oik.) | - | - | - |
EV/EBITDA | - | - | 3,18 |